|
|
|
|---|---|
|
Hej alla! Har ett glapp i drivlinan som även känns när farthållaren är inkopplad och vill reducera/reglera hastighetsavvikelsen.. Symptom i övrigt: Glappet känns mest när jag släpper upp kopplingen från ettan till tvåan "lite snabbare än normalt". Känns inte alls egentligen när jag är försiktigare med kopplingens ingrepp, dvs kör väldigt gubbigt. Kopplingen är bytt för ca 5000mil sedan , dock inte svänghjulet vad jag kan tyda på gamla kvitton iaf.. Inga vibrationer eller missljud hörs heller.. Även växelspaken svajar vid motorbroms, och det vet jag inte om det har samband med glappet i drivlinan? Misstänker att motorkuddarna kan vara ett fel alla fall( växelspakens svajande ). Har dock troligen ingenting med glappet i drivlinan att göra... Ja..min egentliga fråga är vad glappet i drivlinan mest troligt kan bero på? Det jag tror på är glapp i antingen dubbelmassesvänghjulet eller i något knutors. Känns inte speciellt "glappigt" när jag var under och kände på kardanaxeln tidigare...hmm. Ett litet spel på någon mm var det där men ingenting anmärkningsvärt i mitt tycke. Det som är bytt är fästena/bussningarna för växellådan...ingen skillnad! Tacksam för funderingar i ämnet. Mvh Janne. | |
| Jag tror på svänghjulet, det blir alltid glapp till slut, typiskt vid storleksordningen 10-15000 mil enligt min erfarenhet av m5 e39 | |
| Mja...Bytte svänghjul vid drygt 13000 mil. Jämförde glappet med det nya, ingen större mätbar skillnad (ca 12-15mm glapp i båda om jag minns rätt). Jag tror mer på "många bäckar små" (drivknutar,diff, kardan,vlåda & svänghjul)... | |
|
Ok.. Jo..får se vidare vad som sker, blir det inte värre så är det inget större problem just nu. Men nu har jag fått ett annat problem med vagnen. Missljud när jag svänger vänster, och det verkar komma från hjullagret vänster fram..inget molande missljud utan snarare ett litet skrapande. Till saken hör att det "knäpper" från hjulhus höger fram när jag stannat efter en stunds körning. Det är inte från bromsarna iaf( de är "iskalla"). Är Fag ett märke på hjullager som ni rekommenderar, kostar runt "tusenlappen" på nätet.? Mvh Janne. |
|
|
Suck! Skrev fel...missljudet kommer från HÖGER hjulhus fram när jag svänger vänster. Mvh Janne. |
|
|
SKF, Timken och FAG är väl de tre märkena som jag skulle rekommendera när det gäller hjullager (och andra lager med för den delen) om du vill att det skall hålla länge. Alla andra märken är rena chansningar med stor andel nitlotter gällande hållbarheten - dock finns det eftermarknadsmärken som packar ovanstående märken i sina egna kartonger, jag har t ex. sett "febi-bilsteinhjullager" till E39 som har visat sig vara märkta med F.A.G. på lagerbanorna (dvs. det låg i det fallet ett FAG-lager i en febi-kartong, men det är ingen garanti att det alltid gör det i febi-kartongerna skulle jag misstänka). Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ok...kanske beställer ett FAG lager. Jag ska försöka lyfta upp vagnen och försöka höra om det är missljud när jag snurrar på höger framhjul iaf.. Mr auto verkar sälja FAG bl.a. Kostar där ca 1100kr. Mvh Janne. |
|
| Janne T: Kika här Länk skicka PM om det är av intresse? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.