|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har en M43b19 motor i min 318 frånn 2000 som jag har vevlager haveri på, Jag har lyft ut motorn tagit isär den och märkte då att även vevaxel är skadad. Så nu står jag mellan att slipa om vevaxel och byta motor. Grejen är dock att det inte finns så många m43b19 motorer att få tag på. Därför har jag funderat på vilka andra motorer som skulle vara ett alternativ. Att byta till en 6 cylindrig motor hade varit kul, men som jag förstått det så är det i princip omöjligt att få detta lagligt. Någon som har några tankar eller erfarenheter om detta? Hur mycket skiljer det till M43b18 eller m43b16 motorn? skulle det gå att köpa t.ex en m43b16 och flytta över insugsdelen från min motor och använda befintligt styrsystem i bilen? Tacksam för all hjälp och tankar. Mvh Martin Ottosson | |
|
Svårt att ge ordentliga svar på denna fråga. Det du skall fråga dej till att börja med är var ett realistiskt värde på bilen är i det skick den är i nu och vilket värde den har när den är ihopskruvad igen. Känner du då att det finns utrymme för ett motorbyte eller renovering kan tankarna fortsätta. Nästa fundering är hur karossen ser ut kontra miltalet på motorn samt hur många mil du uppskattar att övriga bilen har kvar. Jag kan personligen tycka att om man har en bil som karossen har gått 20k finns det ingen anledning att leta upp en motor som gått 8k, i det fallet kanske man kan nöja sej med en som gått 15k? Jag gjorde denna operation själv för några år sen och fick då tag på en motor som gått ungefär som bilen till rimligt pris. I mitt fall var veven redan nersliten till under största överdimension så att slipa veven var inget alternativ. Renovera alternativet brukar dra iväg rätt mycket i pengar med alla lager och packningar man behöver så utbytesmotor brukar bli billigare. Fördelen med renovering är ju dock att du vet vad du har i skick vilket kan bli en överraskning med utbytes. När jag rekade inför mitt byte kom jag fram till att det endast var m43b19tub som var alternativet, allt annat blev för krångligt eller passade inte. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.