AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.255

Köpråd utrustning 328 i X-Drive F30

Sida 1 av 2
Har börjat fundera på om en sådan här kan vara något för mig. Har kollat och det verkar som man även kan trimma den lite för under 10k kr. Vad tycker ni man bör ha för utrustning och packet ?

M v h
Ep
61
Eppa
F31 330iA M-Sport 18
Nu är ju utrustningspreferenser högst personligt men det här är mina åsikter :-)
Kör själv F31.

Måste ha:
- Advantage edition.
- Dragkrok, om inte annat för att få en mer lättsåld bil i nästa steg.
- Uppgraderat ljud, gärna till Harman Kardon. Standard är bara något bättre än en klockradio ;-)
- Rattvärme. Ovärderligt skönt när det är kallt. Dessutom liten extrakostnad.

Skönt att ha:
- M-sport.
- M-ratt (om inte M-Sport väljs).
- Skinnklädsel.
- Navigationspaket.

men orginal stolar med skinn ? vad är advantage edition ?

Länk

M v h
Ep
61
Eppa
F31 330iA M-Sport 18
Har inte riktigt koll på hur Advantage edition mm sett ut på tidigare årsmodeller.

Men på ny bil (numera heter den 330i) innehåller Advantage edition Länk
- Svarta rails.
- Förvaringspaket
- PDC bak
- LED-strålkastare
- Farthållare med bromsfunktion
- Belysningspaket
- Sport Line

I Sport Line ingår sportstolar. Tycker de är grymt sköna och föredrar dem framför standardstolen. Men även stolen är såklart individuellt vad man tycker passar bäst.
vad är belysningspaketet ?

Beomsfunktion den bara bromsar, den kan inte följa med och gasa på nytt så att säga ?

finns det bara sport eller standard stolar inte komfort ?

M v h
We
963
Weiman
118i M-Sport -24
- Instegsbelysning och lite extra myslampor. Snyggt men inget måste.

- Bromsfunktion = den håller farten även i nerförsbackar, inget annat.

- Komfortstolar finns inte till 3-serien.
lol ok trodde alla höll farten i nerförsbacke, tror min accord gör det.

M v h
Tragiskt, tycker det är dåligt utbud med bilar på blocket om man vill ha lite utrustning. Kanske får bli en importbil, vill man ha lite större motor utrustning bensin och inte touring så är det nästan kört :)

m vh
Ep
61
Eppa
F31 330iA M-Sport 18
De som säljs är nog till övervägande del f.d. tjänstebilar med skral utrustning som följd.

Jag hade själv svårt att hitta 330d förra året och övervägde import. Problemet för mig var att så gott som samtliga F31 i Tyskland med lite mer utrustning också hade panoramalucka. Det är riktigt trevligt men då jag är lång så räcker inte takhöjden till för mig i en F31 med panorama. Gick dock utmärkt på min f.d. E61.

Till slut hittade jag en bil i Sverige, men fick göra lite avkall på utrustningslistan.

Lycka till med letandet :-)
HUr lång är du Eppa jag är 193cm. Har svårt att bestämmam ig 5 eller 3 serien helst inte mindre motor än 328 eller 528 bensin. vet inte om jag gjorde fel men fick upp en siffra på insplanet när jag sökte där 50000kr per år helförsäkring på en 535i 2013 låter some LITE för mycket
Ep
61
Eppa
F31 330iA M-Sport 18
Jag är ungefär som du, ca 194 cm.

Försäkringen låter onekligen mycket :-) Jag betalar 8 800 för min hos LF, körsträcka över 2 500 mil, helförsäkring.

Jag kollade också på F11, men föredrar F31. Den är roligare att köra men iofs inte lika bekväm. Utrymmena räcker med tre personer i hushållet. Åkte till fjällen en vecka i vintras med fyra personer. Inga problem att få med skidor och packning i övrigt med takbox på.

Tillhör den skara som helst inte vill ha xDrive. Det begränsade såklart utbudet ytterligare när jag letade.
varför vill du inte ha Xdrive ? är det för förbrukningen ? Jag vill inte ha diesel då jag kör under 1000 mil per år och många korta sträckor någon km eller så Har kollat lite mer på insplanet runt 15k för ett helår är mer rimligt helförsäkring för en 535 tror 335 eller 328 är billigare. har med lf de är bra och har även någon rabatt om man samlar sina försäkringar och bankaffärer hos dem. Men tycker det är synd att de inte har försäkring som täcker mer än bilens ålder på 8 år eller 12000 mil tror jag det var för att få på försäkringen om man får dyra problem med ac motor eller växellåda. Hade känts lite tryggare.

M v h
Jag tog ut en 330i touring i våras och pendlar ca 15 mil per dag. Valde bort x-drive då jag inte tycker det tillför så mycket för min del. Men jag var osäker länge då bilsäljare idag hävdar att fyrhjulsdrift är viktigare än luft.
M-Sport är viktigt för mig så den var given, kan tipsa om det adaptiva chassit också som jag är mycket glad för att jag valde. Prova det om du har möjlighet.

Däremot fungerar sportstolarna sämre för mig. Gillade dom skarpt förut men nu när jag åker betydligt mer än innan så får jag någon slags värk/trötthet i låren. Önskar man kunde pysa ur lyften i sidokuddarna på sitsen också så man får plats. Har man flamingoben så är det nog inga problem där.

Annars är motorkraft/förbrukning/pris -ratio bra för modellen, även 328 antar jag.

/daagis
Trodde at x-drive skulle göra mer från 0-100, men verkar inte påverka om man kollar modellguiden. Varför är m-sport viktigt ? och vad gör adaptive chassit ? Du kör ganska långt om dagen har du funderat på en 5 serie ? den har även konfortstolar som kanske kan vara något ?

M vh
Ep
61
Eppa
F31 330iA M-Sport 18
Jag är inne på samma spår som daagis gällande xdrive.

Nackdelar - Högre inköpspris, högre bränsleförbrukning och potentiellt också högre underhållskostnader. Dessutom inte lika rolig om man vill vifta på rumpan en snöig dag ;-)

Fördel - lite bättre framkomlighet i halka. Bor du så att du kör mycket på oplogade vägar är fördelen såklart större.

Har du bra vinterdäck och alla hjälpsystem inkopplade är en bakhjulsdriven BMW helt odramatisk att köra i snö och halka.

Förstår inte riktigt hajpen med fyrhjulsdrift. En del jag möter verkar knappt våga köra 2WD längre ;-)
För min del var 2wd intressant då jag fick för mig att den blev snabbare 0-100 men verkar inte så. Så jag kan lika gärna vara utan kör inte så mycket och där jag bor brukar det inte vara några problem att komma fram om vintern. Jag tar hellre större motor och mer av annan utrustning som gör att det blir bra komfort.
menar så klart 4WD skulle vara snabbare 0-100 men så verkar inte vara fallet.
Finns det någon bra sida som förklarar all utrustning vad de olika packeten och utrusting är och när den kom till 3 och 5 serien ?

No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
M-Sport är viktigt för den som gillar den kosmetik som paketet innehåller. Vanligt fenomen på autopower.
Det adaptiva chassit innebär att stötdämparnas dämpkraft kan varieras, dels beroende på om du har valt komfort eller sportläge, dels beroende på körförhållandena. Det medger väldigt god komfort, samtidigt som det möjliggör vassa köregenskaper på den kurviga favoritvägen.
Adaptivt chassi är ett av de tillval jag är mest glad för att ha kryssat för.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jag tycker att man inte ska fokusera på paket när det gäller begagnatköp. Dels har paketens sammansättning ändrats över tiden, dels är det sällan man är såld på alla delar i ett paket. Fundera över vilken utrustning du vill ha. Se till att bilen du köper har det. Om utrustningen valts separat eller som en del av ett paket spelar ju ingen roll. Vid nybilsbeställning betyder i praktiken oftast paketen att man får vissa grejor rabatterade, men någon annan effekt av paketet har man ju inte.
låter som något bra man kan få det bästa av två världar både komfort och sport :) med adaptive chassi M-sport är det grill, ratt och kanske fälgar även njurar ?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.