|
|
|
|---|---|
| Ställde bilen på kvälle och den hade då gått bra, på morgonen efter skulle jag ta bilen och startade den och det lät lite konstigt, ungefär som om den gick på 3 cylindrar körde ca 300 meter och vände hem! Det rök en del svart rök från avgassystemet! Provade lite senare på kvällen igen, stängde av den och lånade ett felsökningsinstrument och slog på tändningen och försökte starta, lät som om den ville tända men nu ville den inte längre! Läste av instrumentet och fick fram koderna P0170 & P0101... Kan det vara Luftmassa mätaren P0101 som lagt av eller är det den andra koden P0170 Fuel Trim Bank och vad menas med den! Har kollat slangar och inte hittat något konstigt! Någon som kan komma med ett gott råd och hjälpa mig! Bilen är en 316i årsmodell 2000... | |
![]() 13.403 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Stämmer bra att P0101 betyder "Mass or Volume Air Flow Circuit Range/Performance". Och P0170 betyder mycket riktigt "Fuel Trim". Vad dessa felkoder säger är inom vilket område man ska påbörja sin felsökning inom. Exempelvis säger P0170 ingenting om huruvida motorstyrenheten måste tillsätta extremt mycket bränsle eller om den måste dra bort extremt mycket bränsle, här behöver man bättre felsökningsutrustning för att gå vidare i felsökningen. Eftersom problemet uppkom så plöstligt (och på det sättet du beskriver) så är en trasig MAF-sensor (eller en fungerande fast som ger skogstokiga signaler) inte helt ologiskt. Men det är ändåså bara rena gissningar och man byter inte dyra komponenter på gissningar - så även här behövs vidare felsökning. Kanske MAF-sensorn fungerar alldeles utmärkt, det kanske bara är ett kabelbrott eller en ärgad kontakt någonstans! Man vill även ta sig en titt på syresensorn och vilka värden den rapporterar tillbaka, detta tillsammans att man tar en titt på fueltrimvärden (både long term och short term) vid olika driftscenarions, men självklart ska man även kolla på vilka värden som MAF-sensorn rapporterar tillbaka vid olika scenarios. Så det är alltså en hel del olika värden som ska avläsas och undersökas, men framförallt ska man förstå vad de innebär och vad som är relevant i just detta problemfall. Rekommenderar att du lämnar in bilen till en verskstad med helt eller delvis inriktning mot BMW. |
| kolla slangarna mellan lmm och spjällhus. | |
| Köpte luftmassacleaner och sprutade sensorn i luftmassamätaren! Bilen startade ändå inte... Kopplade bort kontaktstycket och bilen hoppade igång, satte tillbaka kontakten och ingen skillnad i tomgång eller gång! Tog åter bort det och sprutade kontakterna med samma cleaner och satte ihop allt igen, verkar nu fungera och koderna är iaf borta för tillfället! Men hade fått detta meddelande i instrumentet också... DME Signal hot-film Mads air flow sensor... Har även kollat slangar men hittade inget fel där! Nu återstår att se hur länge detta fungerar? | |
| mass air... | |
| Då kankse felet var dålig anslutning i kontaktstycket. | |
Att luftmassecleaner inte skulle fungera visste vi redan i förväg. Hade du frågat här hade du kunnat sparat dig de pengarna och det besväret :-) Dålig kontakt i kontaktstycket till MAF-sensorn är defintivt en tänkbar orsak. Så det är bra att du kollade det! En helt bruten krets är egentligen bättre, för det känner motorstyrenheten av (vilket du "simulerade" genom att rycka ut kontakten). Om det bara är dålig kontakt eller ärgningar brukar resistansen endast öka men kretsen är fortfarande sluten vilket ofta resulterar i att spänningsnivåerna tillbaka blir felaktiga (men inte orimliga). Här hade ju du haft enorm nytta av att ha läst av vad MAF-sensorn rapporterade på tomgång, före och efter rengöring av kontakten. Då hade du fått direkt svart på vitt att det du gjorde faktiskt påverkade det värde som rapporteras in till DME. Nu vet vi inte riktigt säkert vad vi gjorde tyvärr ... :-( Om vi dessutom hade etablerat statusen för fuel-trim-parametrarna hade vi kunnat se om den försökte addera bränsle eller dra ifrån bränsle (mycket tyder dock på att den försökte lägga till löjligt mycket bränsle). Om den hade försökt dra ifrån bränsle så hade det varit fullständigt meningslöst att lägga tid på att kolla slangar. Det är anledningen varför man just >>felsöker<< - för att veta vad man ska leta efter och vad man ska leta efter och när. Det är överraskande få som bemästrar grundläggande felsökning, om man sätter det i relation till hur mycket otroligt kunnigt folk det finns som kan skruva på bilar! Jo, ett par anledningar varför inte den där luftmassacleaner skulle fungera (kan ju inte bara slänga ut ett sådant påstående utan att förklara varför). Först och främst fungerar denna typ av rengöring bara för en väldigt specifik typ av föroreningar och klarar inte av att hantera allmänt slitage - så den klarar bara av att rengöra typ 0.1% av alla fall. För det andra så uppkom detta problem mycket plötsligt. Det är ett säkert tecken på att detta inte var någon förorening som tas bort med luftmassacleaner. På typen hot film brukar inte rengöring fungerar särskilt bra, det vanligaste mig veterligen är mekaniskt slitage på dessa sensorer - och detta kommer smygandes mycket sakta. Senast jag felsökte hot film så blev jag misstänksam då fuel trim parametrarna visade negativt, är vanligt att den uppskattar att för mycket luft passerar när den blir sliten. Vi verkade ha haft ett motsatt scenario (än en gång så hade det varit mycket bättre om vi hade haft fuel trim värden). Se länk nedan för ett exempel på en sliten hot film MAF Länk Så det fanns som sagt flera anledningar varför jag var säker på att luftmasserengöring inte skulle fungera :-) |
| Men jag kunde ju inte få några värden på tomgången då jag inte fick igång motorn över huvudtaget, förstår inte riktigt hur jag då skulle gjort! | |
Aha, var det så illa (missuppfattade texten i första inlägget) - då har jag full förståelse att det inte är så förbaskat enkelt att avläsa värden :-) Märkligt att den inte ens tände, för vid start går DME på mestadels förinprogrammerade värden. Troligtvis blev tändstiften rejält dränkta i bränsle tidigare också vilket gjorde det extra svårt att få den att starta. Ändå ett lite ovanligt beteende. Nåväl! Du fick igång den! Det är det viktigaste! Förhoppningsvis kommer inte felet tillbaka, men kommer det lite smygande så vet du iallafall var du ska börja felsöka :-) |
| Ja vi får hoppa att den åtminstone går okej ett tag till! Tackar för tipsen!😊 | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.