AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.252

Överhettande s62

Fr
11
FredrikM5
535d Touring -07
M5 -99
Jag har en e39 M5 på Ringen, den vill gå varm på vattentemperaturen efter en liten stunds HÅRD körning, lmjetempen är helt ok men vattentempen drar iväg. Allt är nytt, termostat, kylare och vattenpump. Hjälp...

Livet är kort, kör fort så hinner du med mer!
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Fungerar wiscon och elfläkten som den ska?
Tveksam till att visko och/eller "elfläkten" (är väl till för AC-kondensorn främst?) är felet...Viskon kommer främst i spel vid lååånga perioder med krypkörning, väl uppe i fart skall fartvinden vara tillräcklig.

FM5: Knappa fram vattentempen i BC genom de dolda menyerna, vad visar den där? Kan det tänkas att det bara är ett "mätarfel"?
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Hej,

givaren eller termostathuset? De flesta nyare vattenpumpar har en impeller utav plast(ekonomer som spar på kostnader...), det kan krångla.

Får den samma problem vid en tuff Autobahnkörning på en timme?

Ökar den i temp om den står på tomgång en timme?

Lycka till!
Asken
Vattenpumpen till S62 skall ha metall-impeller, oavsett om det är original eller en något billigare "pirat". Har för mig original går loss på över 5000, medans man kan hitta "pirat" för ca 3700, jag valde det senare, var fler bortslipade märkningar på pumpen? Iaf, luftningen kan man kanske ta en extra titt på? Jag utgår från att det inte försvinner nämnvärda mängder kylvätska (typ max 1 liter 1000-1500 mil), små förluster som dessa beror ofta på att nån "anslutning" inte är 100% tät längre.
Hur ligger tempmätaren vid normal körning? Min ligger (med allt helt nytt som i ditt fall), 5-6 mm till vänster om mitten strecket (dvs något mot kallt, har original 79 graders termostat). Med de gamla prylarna vill jag nog minnas att den låg något närmare "mittenstrecket".
Fr
11
FredrikM5
535d Touring -07
M5 -99
Viskokoppling och fläkt helt nytt, smällde i våras...
Tomgång inget problem, provkörde 90 mil motorväg och då med trasig och gaffatejpad kylslang, ville dra iväg i temp över 170. Jag tog då för givet att det var den otäta slangen som inte höll trycket. Mätaren ligger normalt mitt mellan strecken och jag slutar när den når andra strecket. Bilen används uteslutande på Nurburgring så jag försöker felsöka lite på distans innan jag åker ner.

Fr
11
FredrikM5
535d Touring -07
M5 -99
Någon sa att det sitter en extern elektrisk vattenpump på den, var sitter den?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.