|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
| Min bil är snart tre månader och gått 250 mil, tycker den är helt knäpptyst. Har också panorama. Min gamla LCI hade bla en knakljud när man tog tag i ratten för att gå ut, denna är helt stum och tyst. Tycker generellt det är stor skillnad i upplevd kvalité mellan vår -14 och denna. Alla skruvar är åtdragna med några nm extra typ. | |
|
Tycker inte att min knarrar särskilt mycket. Har en bilbarnstol som lever om när det inte sitter något barn i den så den kanske överröstar andra eventuella missljud. Ska lyssna lite extra när jag kör. Kan dock minnas att jag hade lite knakande från stolarna när den var nyrekondad, typ skinnet som skavde mot mittarmstödet. |
|
| Jag misstänkte det. Så då är det värt att fortsätta försöka få tyst på knarrandet. Rekondfirman hade sagt till min BMW-versktad att de garanterat enbart använder BMW's egna produkter för rengöring osv. Dessa ska ju vara silikonfria vad jag förstår. Men det kan kanske ändå orsaka problem med listerna om fel medel kommer i kontakt med dem. Det går framåt iallafall även om ljudet inte är helt borta. Är det nån annan som använt Carbaflo på listerna? Vet ni om det behöver upprepas regelbundet eller räcker det med en gång och sen håller det sig? | |
|
Har inget knarrande missljud i min. Har IE med Panorama (= visst vindbrus). Nyss passerat 1 000 mil. Har haft ett missljud ett par gånger som har kommit från bältesspännet höger fram, utan passagerare i stolen, så har bältet varit vridet och spännet har hängt på sådant sätt att det uppstått missljud mot sidostolpen. Men jag upplevde det som att ljudet kom från baksätet eller ännu längre bakifrån. Bara varit att rätta till bältet. |
|
|
Jag skriver en uppdatering här. Tyvärr har jag fortfarande inte blivit helt av med de ljud som kommer från bakre delen av min 535xd Touring 2016. Det är ett klickande och knäppande ljud från bak när man kör över ojämnheter. Det hela började som ett rejält knakande och knarrande vilket nu har minskat stegvis men det är fortfarande kvar. Jag har nu varit inne hos tre olika verkstäder totalt åtta gånger för att få detta löst men än så länge alltså inte nöjd. Senaste tre besöken har varit hos Bavaria i Stockholm och de har lyckats minska ljudet avsevärt, till och med få helt tyst på det vid vissa ojämnheter i marken, bara för att man sen ska höra det igen vid nästa farthinder eller skarv i vägen. Börjar bli smått desperat efter att hitta någon som dels kan lokalisera ljudet och dels åtgärda det. Är det någon som vet någon verkstad eller mekaniker som är duktig på det här med ljud i bilen från gummilister eller vad det nu kan vara? Att smörja in listerna med Carbaflo har testats nu så många gånger att jag tvivlar på att det är lösningen. Vid senaste besöket fick jag även besked att man tycker bilen låter normalt, vilket är frustrerande såklart. En bil i den här prisklassen och en ny BMW ska ju inte låta så här. Det här är min fjärde BMW och jag har kört en massa lånebilar etc vid verkstadsbesöken, ingen har haft de här knäppande / knarrande ljuden från bak. Skulle uppskatta tips på bra "ljuddetektiver" som kan hjälpa till att lösa detta. Gärna i södra delarna av Sverige. De tre BMW-verkstäder jag besökt hittils har lyckats minska ljudet men inte få bort det helt. Läste om nån utrustning med flera mikrofoner och hörlurar där man kunde stänga av och på olika mikrofoner för att höra när ljud minskar / ökar. Men det känns ju inte som något man är jättesugen på att investera i direkt. |
|
| Har du varit på Novation i Uppsala? Om inte så tycker jag det är värt att låta dem ta en titt på bilen. | |
|
Har inte testat Novation. Senaste tre besöken av åtta totalt för att få det här fixat var hos Bavaria i Solna. Senaste gången beställdes gummilister hem för att bytas till bakluckan. När jag körde därifrån och märkte att ljudet inte var borta fick jag sen reda på att inga lister bytts, med motiveringen att det var insynsskyddet som lät. Vilket de kunde frågat mig om att det inte är (ljuden hörs nämligen när man tar ut det och kör utan). Väldigt märkligt att boka tid för att byta lister och sen inte utföra jobbet som utlovat. Nu senast säger Bavaria även att bilen låter normalt när de provkör och menar alltså att det ska knäppa och knaka lite i en bil från 2016 vid varenda skarv i vägen. Trist att se att kvalitetstänket hos BMW gått utför så mycket på senare år. Jag köpte min första BMW 2002 och har ägt fyra stycken nu. Kan inte minnas att det var såna här problem förr, varken med själva produkten eller den service man får. Minns fortfarande hur en verkstad fixade ett stenskott på ena lyktan utan att jag sett det samt tvättade bilen när jag lämnade in den. Idag får man dels hämta en totalt nersmutsig bil och dels höra att de inte bytt de lister de lovat att byta och även beställt hem. Illa är bara förnamnet. |
|
|
"Den är alltså så gott som ny. Innan leveransen genomfördes en rekond in- och utvändigt av återförsäljarens underleverantör för sådant." Med största sannolikhet är det ovanstående som är boven. Jag skulle personligen tagit ett snack med dem utan att avslöja anledningen. Höra mig för lite om deras produkter och tillvägagångssätt. De kanske har Prao-anställda och liknande... |
|
|
Tack Anders. Återförsäljaren där jag köpte bilen kontaktade rekondbolaget redan första gången jag var inne för problemet och de fick till svar att rekondfirman bara använt av BMW godkända produkter utan silikon osv. Mer än så vet jag inte. Antagligen stämmer det inte förstås för då hade de ju inte lyckats kvadda gummilisterna på det här sättet. En rekond kan onekligen ställa till enorma problem. Denna rekond gjordes ju inte av mig själv utan av återförsäljaren för att göra bilen helt klar för leverans. |
|
|
När man rekondrar så kan lister gnissla ett tag, kan vara irriterande och lite svårlöst ibland, men med tiden brukar det försvinna. Hade detta på en 320 från 2001 en gång. På min 530XD från 2007 så lät det missljud från bagagen, det visade sig vara från ett av sidofacken i bagagen, så om man lägger en filt eller liknande ei båda eller ena, i mitt fall var det bara ena så blev det tyst. Körde länge innan det hände sen kommer det plötsligt en dag och sen dess har jag nått i det sidofacket. |
|
|
Min är tyst och utan missljud, 530d xD IE -16, precis passerat 2 000 mil. Jag är allmänt känslig för ljud, kan t ex bli irriterad på olika ljudnivåer hos olika däckfabrikat. Föredrar att köra med innertaket stängt eftersom jag tycker att ljudnivå/vindbrus ökar när det är öppet (jag hade gärna valt bort takluckorna utan prisreducering, om det varit möjligt...). Det enda påtagliga missljud jag upplevt är att bältesspännet höger fram ibland skramlar mod plastpanelen, när det "hänger fel". Men det är ju enkelt att rätta till... |
|
|
Tack Johan, har kollat på sidofacken back men inte provat stoppa in t ex en filt där. Ja det är säkerligen rekonden som orsakat det här. Ulf, tack. Har hört från flera här att 5-serien ska vara relativt tyst så förstår att det är något fel på min bil. Jag har varit inne med den över 10 gånger sen jag köpte den för mindre än ett år sen, på tre olika verkstäder men man har ändå inte lyckats lösa problemet helt. Så frågan är hur mycket tålamod man ska ha. Det man gjort hittils vid alla dessa verkstadsbesök är bland annat: - Bytt insynsskydd i bagageutrymme - Smort gummilister med BMW's medel Carbaflo (vid 4-5 tillfällen) - Bytt gummilister till större bakluckan - Monterat ner och satt tillbaks panoramatak inkl bytt lister (det här gjordes efter att taket behövde lackas om pga skador när listerna byttes i bakluckan) I början lät min bil ungefär som ett gammalt trägolv när man körde över ojämnheter. Det knarrade något enormt. Jag fick konstant tillbaks bilen från verkstaden med missljud. Sen efter 5-6 besök började ljudet avta efter smörjning av lister och åter smörjning av lister. Dock är det inte helt borta. Det är betydligt mindre idag än det var i början men jag tycker det ska vara helt tyst. Är extremt irriterande att höra ett knakande ljud varje gång man kör över en ojämnhet i vägen. Jag kör såpass många mil varje dag att det inte går att bortse från. Har kört en hel del andra bilar som hyrbilar under tiden på resor, som lånebilar vid verkstadsbesök osv och har inte hört någon som knakar så här. Nu senast hade jag en Skoda Octavia kombi som hyrbil på annat håll och den var ju knäpptyst när man körde över ojämnheter. Det är onekligen märkligt att en Octavia ska knarra mindre än min 535a från 2016 trots 10+ verkstadsbesök och nybilsgaranti. Borde man kräva byte av varenda gummilist på bilen? Om man utgår från att rekondbolaget BMW anlitat vid leverans använt nåt medel som förstört listerna så de inte går att återställa med medel som Carbaflo. Förutsatt att det är listerna som låter förstås, är ju smått omöjligt att höra var ljudet kommer från. Men med tanke på att ljudet minskat men inte försvunnit efter alla dessa turer till verkstaden för smörjning osv så är det väl misstanken att det är listerna som orsakar detta. |
|
|
Jag har också knarr/oljud från min F11 med panoramatak, årsmodell 16. I mitt fall verkar det som att missljudet kommer ifrån plastpanelerna som sitter på insidan av bakluckan. Om man trycker på panelerna så knakar det väldigt mycket samt även när du öppnar/stänger bakluckan. Jag är inne på min andra F11 och på den tidigare upplevde jag inte detta problem (den hade inte panoramatak). Tycker att F11 med panoramatak känns betydligt mjukare i karossen än de utan panoramatak. Vet inte om det kan vara en bidragande orsak till problemet? Har dock inte haft min inne hos BMW för problemet men tänkte ta upp det då den snart ska in på service. |
|
|
Jag har samma knarr som du när jag trycker på plastpanelerna bak Homeros. Vi testade faktiskt att göra det även på en tredje F11 touring inne på verkstaden för att jag misstänkte också det kunde bero på det. Men det verkar alltså vara helt normalt att de knarrar när man trycker på dem och antagligen inte vad som orsakar det mer störande ljudet på min bil. Jag har också haft en F11 innan denna av årsmod 2012 även den hade panorama. Den hade inte detta problem med knarrande. Det är nåt som inte stämmer helt klart. När jag startar bilen och backar t ex så är det som ett mindre brak från bakre delen, alltså kraftigt knarrande. Jag har ju haft den inne runt 10 gånger nu på verkstad för detta problem och det som gjorts hittils är åtskilliga smörjningar med Carbaflo på lister, nytt insynsskydd till bagage, nedmontering och tillbakamontering av panorama (pga omlackering tak som uppstod när listerna till bakluckan byttes), listerna till panorama bytta. Ja det är en hel del som gjorts alltså, ändå blir det inte tyst på bilen. Har kört ett rätt stort antal andra bilar under tiden eftersom jag ofta har hyrbil vid resor osv. Volvo, VW, Skoda, flera olika BMW, Mercedes, Mini med många fler, både med och utan panorama. Ingen av bilarna jag kört har haft samma knarrande. Det är helt klart nåt som är fel. Tycker överlag det är lite märklig kvalitet på en bil i den här prisklassen. Tydligen är det normalt att backspegeln vibrerar kraftift så att lyktorna på bilarna bakom fladdrar om man har automatiskt avbländbar spegel, det har lossnat en lampa i höger bakdörr, en airbag-ikon har lossnat som verkar vara fastklistrad i höger bak osv. Inte vad man förväntar sig för en rätt så ny bil i den här prisklassen ihop med allt knarrande då som drar ner känslan ordentligt. Motor och styrning är bra som man förväntar sig av BMW men interiören är än så länge lågt betyg för min del. En bil för de här pengarna ska inte knarra och låta så här. Inte heller ska backspegeln vibrera. Tycker också BMW tappar stort i förtroende åtminstone för mig när man låter en kund åka in och ut till verkstaden 10 gånger när ett fel inte blir löst, istället för att man tar in bilen och gör det som krävs vilket i värsta fall då ju får vara att byta ut den helt. Den har ju nybilsgaranti. Kan man inte lösa felet får man ju byta ut den. BMW har helt klart inte ett kvalitetstänk som jag tycker håller i den här prisklassen. Nya 5-serien känns helt utesluten för min del med tanke på att kvaliten verkar vara på väg utför brant från mina tidigare erfarenheter av BMW. |
|
|
Har också ett knakande eller snarare knäppande ljud från (tror jag) höger bak. Låter lite som när bälteslåset slår mot plasten som någon beskrev fast inte riktigt lika högt. Påminner också lite om när man släpper handtagen som sitter ovanför dörrarna också. Problemet är att det inte är varje gång man kör över en ojämnhet men i stort sett varje gång man börjar köra, skumt. Har haft bilen inne men de kunde inte få fram ljudet. Är också GRYMT känslig för ljud. Det är inte insynsskyddet, jag har inte taklucka, och det låter även när baksätet är nedfällt. Har också kollat så inget ligger löst någonstans. Har även ett resonansljud någonstans, inbillar mig att det kan ha med avgassystemet att göra eftersom det påverkas av temperatur. Det dyker upp runt 1700 varv. Känns i golvet när det är som värst. Håller absolut med den som skrev att denna 2016/17 känns betydligt bättre ihopskruvad än den 2014 jag hade innan. |
|
|
Hur gick det med missljuden, löste det sig till slut? Har precis köpt mig en X4 som jag tycker knarrar en del i bakpartiet när jag åker över ojämnheter, har inte börjat titta på det än men försöker läsa på lite om problemet innan. |
|
|
Hej PeeGee, Gammal tråd du väckte liv i :) Jag fick tyvärr aldrig ordning på knarrandet i min 535 och det kombinerat med den rätt dåliga upplevelsen av hanteringen av det från BMWs sida gjorde att jag sålde bilen och köpte en Tesla Model S 100D som jag numera kör. Du kan ju läsa allt om upplevelsen i tråden här så jag behöver inte gå in på det men det var en hel del märkliga ageranden från BMWs håll i det här ärendet, inkl rena lögner om att man bytt delar som det sen visade sig man inte bytt osv. Fanns ingen vilja från BMW centralt i Tyskland att hjälpa till heller, varken genom att skicka ut någon tekniker eller att ta hem bilen för felsökning, trots att ärendet pågick så länge utan att lösas. Hoppas du får ordning på din X4. Jag tycker absolut inte du ska ge dig och acceptera en bil som knarrar. Där finns ju något som orsakar det och det ska förstås lösas. Förhoppningsvis slipper du hålla på lika länge som jag och förhoppningsvis kan de lösa ditt problem. |
|
| För mig okänt samband men VW har haft problem med plåtlimning i transportskåp och åtminstone i ett fall blev knarret nästan olidligt. | |
|
Tack Greenfield! Ja jag har läst igenom alla dina försök, sorglig läsning. Tack och lov så har jag inte i närheten av allt det du upplevde, och troligtvis så är det recondmedel i mitt fall också, som jag bara behöver lokalisera och åtgärda. Tex så märker jag också hur gummit på bromspedalen låter pga av någon behandling, märkligt att man använder såna här medel för att "piffa" till bilen innan försäljning. Får gratulera till Teslan, tanken är att jag ska landa på el också inom två år i alla fall, så vi får se vad som gäller då. :) |
|
| Håkank: Löste sig resonansljudet vid 1700 varv? Vad var det? Jag håller som bäst på och felsöker samma fenomen. Har uteslutit däck och fälgar fälgar. Ljudet är ett cykliskt resonansljud som uppstår vid 1700 rpm på höga växlar, tydligast i 130 km/h. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.