AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
13.061

Knarr, knirr och oljud från bakre delen av ny 535xd Touring (2016)

Sida 1 av 3
Hej på er allihopa. Jag har varit medlem här förut men de senaste åren har jag kört ett annat märke (Land Rover). Har nu dock bytt tillbaks till kära gamla BMW igen och nu införskaffat min fjärde BMW. Så nu är jag tillbaks här! Köpte en 535xd Touring M-sport demobil som gått cirka 200 mil när jag fick den levererad för 3 veckor sedan. Den är alltså så gott som ny. Innan leveransen genomfördes en rekond in- och utvändigt av återförsäljarens underleverantör för sådant.

Problemet jag har nu med denna i övrigt helt fantastiska nya bil är att det knarrar och knirrar nåt fasligt från bakre delen av bilen, förmodligen från området nånstans i bakluckan. När jag sitter i baksätet tycker jag att ljudet hörs bakom mig. Ibland låter det som det kommer från flera ställen. Jag misstänker att detta beror på rekonden och något som hänt där, nåt dåligt medel som hamnat på fel ställe etc. Har varit inne med bilen två vändor till återförsäljaren som verkar lika frustrerade som jag att detta händer på en så ny bil. De har försökt rengöra och behandla gummilisterna i bakluckan och bakre dörrarna utan någon förändring. De har även provat att byta ut insynsskyddet till bakluckan, även det utan att något hände med ljudet. Det knirrar främst när man kör över ojämnheter, t ex farthinder. Värst är det t ex om man gör en högersväng in över ett farthinder i början av en parkering eller liknande. Då låter bilen som ett gammalt trägolv man går över och knarrar nåt fasligt.

Nu har man föreslagit att nästa steg nog är att byta gummilisterna. Det är extremt svårt att lokalisera ljudet även om man sitter i baksätet (har provat det). Extremt irriterande är det förstås. Bilen känns ju inte alls lika premium. Vet ju att den ska vara rätt tyst när allt är som det ska.

Nu har jag tid för att en tredje gång rengöra och behandla gummilisterna. Håller såklart tummarna att det ska gå denna gång. Men börjar fundera över vad det egentligen är som är fel.

Någon som har erfarenhet av liknande problem? Det här är ju en mer eller mindre helt ny bil av årsmodell 2016. Jag är såklart helt medveten om att en ny modell är runt hörnet men jag gillar verkligen den här modellen så jag tog och köpte en nu när även rabatterna är rätt bra på dem.

Eftersom två rengöringar och behandlingar av gummilisterna på verkstaden än så länge inte gett nån förbättring så undrar jag såklart om det verkligen är det som är problemet. Känner mig dock rätt säker på att problemet började efter rekonden. Bilen hade inga såna ljud när jag provkörde den innan köpet. Återförsäljaren är väldigt hjälpsam och vill verkligen lösa problemet. Jag postar här bara för att förhoppningsvis hitta nya vinklar att lösa felet på som de kanske inte tänkt på.

Tacksam för alla tips!
Lite tilläggsinformation som jag tänker kan vara värt att nämna:

När jag trycker lätt på innertaket i bakluckan så knarrar det. Är det någon annan som har samma sak och vet om det är normalt? Innertaket (jag har svart) är liksom rätt så rörligt när jag trycker på det, vid gångjärnen knirrar det med när luckan öppnas, precis vid slutet av rörelsen så att säga.

Jag har knarrande ljud även när jag kör med bakluckan öppen. Har testat både att ha hela luckan öppen och även bara den "lilla" bakluckan i glas öppen. Funderar på om det tyder på att problemet inte ligger i gummilisterna vid bakluckan?

Det är ett par olika ljud och de kommer sannolikt från olika källor. Kan det vara så att rekondfirman som BMW använder använt nåt medel på interiören i bakluckan som får den att knarra och låta efteråt? Tänker om de kört nåt rengöringsmedel eller sprayat med något för att få finish etc.
Sl
122
Sleeper08
540ix -19 G31
Hej,

Lider med dig. Och lider själv, av samma problem.

Jag har exakt samma problem. Har försökt själv i ett halvår att lokalisera och åtgärda ljudet. Stört omöjligt. Periodvis får jag energi och tar mig an ljudet med bmws "gleitmittel" och har fått bort delar av ljudet genom att smörja varenda skarv och list jag kommer åt i bakvagn och baksäte, men nu ljudet från "höger bak någonstans" är omöjligt att hitta. Min bil ska in för ljudåtgärdsförsök, igen, om några veckor. Jag ska prova det där med innertaket, det har jag inte testat.

Får jag inte bilen tyst inom några månader så säljer jag fanskapet, jag orkar inte bli irriterad varannan gång jag kör bilen.

ju
164
juha01
F10 -15
Vid ett tillfälle så vaxade jag de lackade delarna innanför dörrarna, där listen sluter åt. Blev ett jävla gnisslande i bilen! Tog sån CRC Bräkleen bromsrengöring och torkade rent alla lister samt kontaktytor. Därefter tyst som från fabrik!
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Hej,

först grattis till din nya bil, aldrig försent att återvända till BMW!

Du är ute på helt rätt tankespår!

Fråga åf varför dom valde det rekondföretaget de använder och vad de ligger kostnadsmässigt. Kolla firmanamnet på allabolag.se t ex.

För att hitta orsaken så behöver man titta på hela kedjan. Jag säger varken bu eller bä om vad som är rätt eller fel, det är mest vettigt att hitta källan.
Ta en tur till rekondfirman personligen på oanmält besök. Titta efter om de använder adekvata arbetskläder, lokalerna ser ändamålsaktiga ut och personalen tas bra om hand. Jag har med egna ögon sett bilvårdsfirmor aom både har en mycket god standard för sina anställda och jag har sett "papperslösa" som personal som inte kunde göra sig förstådda och får jobba under tragiska omständigheter. Just för att ha billig arbetskraft. Titta om de t ex skyddar alla lister, handtag mm med 3M-tejp eller motsvarande innan de polerar eller leveransvaxar en bil. Verkar de ha bråttom eller får jobbet ta sin tid och han som polerar får se i vinkel av ljuset att ytan blir ok? Många av bilvårdsmedlen innehåller kalk, när sen kalk torkar får det listerna att gnirka för det torkar kalket torkar listerna. Är det inte bra maskerat, kommer vaxet på fel plats... Försök att se om det finns objektivitet när man undersöker allt detta...

Då kommer man till nästa steg i kedjan. Besök verkstaden personligen med eller utan verkstadsmottagare. Kan de ha en produkt med silikon när de försökt smörja din gnirkande bil? Jag kan gissa det. BMW hade tidigare ett medel som hette Gummipflege men det har utgått. Det är inte det på sprayburk som finns idag utan tub ungf som en kaviartub och med en lite svamp på toppen likt en skokärmstub. Det var en av få medel som det inte fanns silikon i. Dina lister har nog fått leva ett hårt liv med kalk, rengöringssprayer och insmörjning i dubbelmatch. Alternativet att byta dom avrådes, det blir nog bara med gnek och gnissel då då en fabriksinpassad list aldrig blir som en eftermonterad sådan.

Det lite lustiga är att häromdagen kom ett paket till mig som jag nyss öppnade.
BMW:s efterträdare till Gummipflege. Spezial Gleitmittel 30 Ml Krytox. Jag har varken öppnat förpackningen eller provat det. Artikelnummer 83199408523 och kostar kring 500kr och är det lika drygt som Gummipflege räcker det 6-8 år.

Abropå hålla tummarna, kan vara ett bra hjälpmedel nu... Kika runt bilen men lyft lite på listkanter, lite d´är det är "två veck" på listen två kanaler liksom. Blir det nån beläggning på tummen när den skrapar runt på ställen där man inte akn se? dofta på ett par ställen på gummilisterna, nära. Luktar det gummi eller något annat? Vad kan man göra för att få listena ok igen? Jag kan bara delar.

Skaffa en tub av försvarets hudsalva, inte minsta storleken. Skaffa en tandborse med så många mjuka borst som möjligt och ett glas med varmt vatten och lite tvål eller såpa i. Ta fram en smörkniv eller motsvarade, i trä. en hårtork när du ändå håller på, skippa pappiljotterna:)

För att tvätta, ta tandborsten, fukta den mjukt och dra den längs list efter list och håll den fuktad. Eftertorka med en enkel trasa. Försök komma åt där det går runt listerna. Behöver inte vara seriös gnugging. Ta allt från cstoplen och bakåt.

Ta försvarets hudsalva, stryk t ex halva listlängden. Ta tummen och stryk ut runt kanster, innanför kanter och på hela listen så att salvan når "överallt". Fortsätt så runt hela bilens lister. Där du tycker det gnekar som mest, värm lite försiktigt med hårtorken och sen tryck på lite salva på området ink tidigare instruktion.
Varje kant du kan komma åt eller utrymme med en öppningsbar lucka el motsv så smörj!:) T ex kan sidoluckor i bagageutrymmet gneka. Glidskenor till skyddet för panoramaglasluckor kan gnissla.

En tunn filtförsedd tejp där det gnekar kan nog hjälpa men vem vill tejpa sin nya BMW?:)

Viil inte sluta gneka, beställ 83199408523 och gör jobbet själv, då blir det som du vill ha det gissar jag...

Återkoppla gärna och lycka till!

Asken
Sleeper08: Jag vet precis hur du tänker! Man blir smått galen på knarrande missljud. Självklart ska det lösas. Bilar ska inte låta så. Läste om ett system som finns med fyra små mikrofoner som man placerar ut, sen kan man ta på sig ett par hörlurar och koppla in varje mikrofon en åt gången och lyssna, för att försöka höra vilken mic det är ljudet hörs mest i. Det är tydligen ett sätt att få reda på ungefär varifrån det kommer. Jag har inte bara ägt en hel del bilar utan även kört en himla massa hyrbilar genom åren då jag gör det rätt ofta i mitt jobb (reser en hel del). Det är definitivt inte normalt att bilar knarrar så mycket. Vare sig kombi eller sedan.

Juha01: Bra tips! Det är ju lätt att snöa in på listerna men precis som du säger kan det ju också vara ytan där de tar i. Jag har en tid imorrn för behandling av listerna hos återförsäljaren. Ska fråga om det då också.

Asken: Jag håller med dig. Kan bara misstänka att det kan vara någon som inte är kvalificerad som gjort detta i samband med rekonden. Ska nämna Spezial Gleitmittel imorgon när jag är på verkstaden. Ska också försöka ta reda på vad de använder för medel. Tror precis som du att det kan vara silikon som spökar. Hade det på min förra 5-serie en gång efter en rekond men då var det lätt att få bort (ett besök på verkstan räckte). Det här verkar klurigare. Bra tips med försvarets hudsalva. Tejp känns ju sådär att använda på en 535a av 2016 års modell. Jag väntar lite med det tror jag. Man ska absolut inte behöva tejpa en bil som är så här ny. Bra tanke ang. att byta listerna. Jag har funderat på det också. Att det kanske bara blir värre. Bäst är det ju alltid från fabrik. Tänkte samma tanke med innertaket, om det är det som knarrar. Att laga eller byta det lär ju vara ett rätt stort ingrepp (nån som provat?). Men samtidigt om det knarrar så mycket att man blir tokig så kanske man ska prova det.

Sl
122
Sleeper08
540ix -19 G31
Greenfield tack för sympatin:)

Bor du i sthlm? Vilken verkstad grejar med din bil i så fall? Vad sägs om att fortsätta dela erfarenheter i knarrkampen? Man är ju smått desperat efter en lösning.

Frugan vägrar åka med nu för tiden, det har blivit rätt dålig stämning när jag haft henne i baksätet som förlängt öra. Hon har så att säga inte önskvärda ambitioner i lyssnandet, vilket jag påpekat några gånger. Så nu får man felsöka från förarstolen under färd, alternativt klättrandes i baksätet när bilen är parkerad.

Sleeper: Haha förstår att du inte vill fråga din fru fler gånger att åka med och lyssna. Jag bor inte i Stockholm utan i Skåne.

Var inne hos ÅF idag och de rengjorde listerna i bakluckan samt bakdörrarna med limborttagningsmedel, sedan smordes de in med en BMW-produkt som heter Carbaflo. Hörde desvväre knarret redan innan jag hunnit lämna parkeringsplatsen hos ÅF och det knarrar fortfarande riktigt illa vid farthinder, ojämnheter osv. Jag kan inte märka någon förbättring alls efter arbetet idag. De sa dock att det kan ta ett tag innan det blir bättre. Efter dagens besök är jag ännu mer skeptisk till att det är listerna som spökar. Efter 3 verkstadsbesök senaste 1-2 veckorna där listerna varje gång rengjorts och smorts in borde någon bättring märkas. Så är det inte.

Kan förstås vara så att gummilisterna är såpass förstörda av rekonden att det inte hjälper att smörja in dem. Svårt att säga. Jag har nu också identifierat två ljud, ett knarrande och ett "gluckande" om man kan beskriva det så. Verkar båda komma från bagageutrymmet men kan inte avgöra var det kommer från.

Nu tar det ju emot att börja hålla på så här med en bil man fick levererad för 3 veckor sen men jag la min mobiltelefon i bakluckan och spelade in ett voice memo för att höra ljudet bättre. Laddade upp ljudet här:

Nån som känner igen den typen av ljud? Telefonen ligger alltså på golvet i bagageutrymmet och spelar in. Som ni hör är det ett knirrande / knakande ljud och där det peakar är när man kör över ojämnheter.

Väldigt frustrerande. ÅF vill ju lösa det men har än så länge inte lyckats på 3 besök.
Visa användare
184
Kalle m3
G32 640i GT beställd
535d Xdrive M-sport -16
520d Xdrive Touring-14
M3 -09 Cab
Min kollega hade lika dant i sin X5, och då var det panelen på insidan av bagageluckan samt upp runt rutan på bagageluckan som var dåligt monterad.

Har dem kollat det?
Visa användare
504
Yeddheng
Z4 M Coupé -07
Min Z4M som rullat 2000 mil lät exakt sådär när de övre stötdämparbussningarna bak självdog av fabrikationsfel.
Borde motsvara nr.5 Länk på din 535.
Värt att kolla kanske?
Kalle M3: Tack för tipset! Nej det har de inte kollat. Ska lägga till det i listan över misstänkta källor.

Yeddheng: Intressant. Verkstan verkar väldigt säkra på att det har med bakluckan att göra (och listerna) men jag tycker allt är värt att säkra i jakten på var oljudet kommer från.

En annan sak jag märkt är att själva gångjärnen till bakluckan knarrar när man har den öppen och ruckar på den lite lätt. Vet inte om det är normalt. De knarrar också lite i slutet av rörelsen när man öppnar bakluckan. Funderar på om det kan ha något med ljudet att göra.

Börjar närma mig gränsen för att inte kunna köra bilen utan att bli irriterad nu. Känslan av ny bil och kvalitet känns långt borta tyvärr. Mest frustration över hur illa det låter nu. Det är ju inte ljudet i sig man stör sig på egentligen utan det är ju vetskapen om att något är fel och att man inte vet vad detta fel är. Så fort man bara vet vilken del det är som strular och att det kommer gå att lösa så kommer man väl stå ut med ljudet men just nu är det hopplöst irriterande att inte veta varifrån det kommer.
Sl
122
Sleeper08
540ix -19 G31
Bit ihop! Och ge inte upp!

Ska försöka göra detsamma! Skriver igen när jag har ngt nytt.

Visa användare
504
Yeddheng
Z4 M Coupé -07
Här är en filmsnutt där du kan höra en stötdämparbussning som falerat:

Yeddheng: Tack för länken! Det där låter ju väldigt likt ljudet jag har. Trodde inte det kunde vara något med stötdämparna eftersom ljudet hörs så tydligt inne i bilen men det måste absolut kollas upp.
Hade också en massa knarr dock i en X5a. Då visade sig att ryggen i baksätet inte satt helt förankrat i öglorna. Testa och fäll ryggen och kör. Alla tips är bra tips ;)
be
113
begell
X3 30e -20
Låter som ett metalljud, kolla lucklåsningen om den är centrerad och om luckan rör sig i sidled vid körning. använd någon seg pasta för att läsa av ev rörelse.
I värsta fall har någon kört bilen med öppen baklucka och "lyckats" skada gångjärnen i ett gupp så luckan inte sitter rätt längre. Lär ha hänt en BMW-ägare i Sollentuna för många år sen.
Vinyl: Tack. Jag har testat att köra med baksätena fällda och fick samma ljud. Tror det kommer från längre bak i bilen (bagageutrymmet).

Begell: Jag kan inte med ögat se att luckan rör sig men när jag kollade i backspegeln på motorvägen på lyktorna på bilen bakom så såg jag att de vibrerade hela tiden. Det är förstås helt naturligt att det vibrerar i bilen men jag undrar om det kan betyda att det är själva bakluckan som vibrerar och att det jag ser i backspegeln därför ser ut att vibrera pga att fönstret i bakluckan helt enkelt vibrerar.

Det knarrande ljudet låter som nån slags blandning av ett träskepp från 1600-talet, ett gammalt trägolv och nån slags plast som vrider sig trycker jag. Det är inte så mycket skrammel utan mer ett "knirrande" ljud. Inte för att jag vet hur ett träskepp från 1600-talet låter men jag kan föreställa mig att det måste vara något i stil med min bil från 2016. När man kör snett över ett farthinder så låter det mer än när man kör rakt fram över det. Värst är ljudet om jag gör en högersväng in över ett farthinder. T ex om jag ska in på en parkering och infarten där börjar med ett farthinder. Att köra över gator med kullersten och farthinder etc låter nästan komiskt. Det knarrar värre än något trägolv jag någonsin gått på!
be
113
begell
X3 30e -20
Det är väl inte så enkelt att limningen av bakrutan har släppt bitvis så glaset ligger och gnider mot limmet?
Begell: Intressant tanke! Skulle man kunna tänka att det kan hända i samband med en rekond om det används felaktiga medel? Problemet uppstod ju efter bilen hade rekondats inför leverans.
Här kommer en uppdatering. Nu varit inne på fjärde besöket hos min återförsäljare för att åtgärda felet. De tog en ny omgång med behandling av gummilisterna (ett mindre stift) samt de gummiytor där bakluckan tar emot karossen. Ljudet har minskat sedan starten. Jag har dock fortfarande kvar ett knarrande när jag kör över t ex farthinder samt även ett mindre skrammel från bakre delen ibland vid ojämnheter. Skramlet är sporadiskt. Kommer inte vid varje gupp utan endast ibland.

Vid provkörning tillsammans med ÅF när det knarrande ljudet märktes så upptäckte vi att det minskar när man stänger det inre solskyddet till panoramataket. Det var en intressant upptäckt. De testade att behandla listerna i takluckan också. Tyvärr har ljudet inte försvunnit. Märker fortfarande dock att det knarrande ljudet blir mindre när jag stänger solskyddet till takluckan. Så det verkar ha med det att göra. Någon som har erfarenhet av knarrande panoramatak?

De ljud jag har nu är då alltså dels ett knarrande som verkar komma från området i eller kring panoramataket, det uppstår som värst när man svänger samtidigt som man kör över ett farthinder, t ex in på en parkering. Det andra ljudet är ett sporadiskt skrammel eller "gluckande" från någonstans i bagageutrymmet när jag kör över ojämnheter i vägen.
Hej allesammans. Jag tänkte skriva en uppdatering. Har läst att det finns fler som har problem med knarrande eller oljud i sina F11or.

Jag fick en tid hos Bavaria i Solna. De tog in den över dagen och smorde den bakre listen till panorama-taket flera gånger med Carbaflo. Det knarrande ljudet har efter det minskat avsevärt. Jag kan fortfarande höra ett knarrande när jag kör över vissa hinder i lägre farter men det är dovare nu än förut. Utöver det har jag ett irriterande "knäppande" ljud från bakre delen av bilen nånstans som också uppstår vid ojämnheter. Det räcker att man kör med ena hjulet över ett gatulock i vägbanan så hörs det.

Sen jag fick bilen ny i September har allt det här slitet in och ut hos tre olika verkstäder gett resultat, det låter ju mindre nu än förut. Fortfarande inte tyst dock. Får man fråga er som kör F11 hur tysta era bilar är? Får man stå ut med en del oljud i de här bilarna? Jag är inne på min andra F11a men det var några år emellan så jag minns inte hur min förra lät, kommer dock inte ihåg att den lät speciellt mycket när man körde över ojämnheter.

De lånebilar jag fått medan min bil varit inlämnad har varit knäpptysta när man kör över ojämnheter. Det har dock varit 320, 118, X4 etc. Ingen F11. Är era bilar tysta när ni kör över ojämnheter eller knarrar det här och var i bilen hos er alla?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.