AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.802

Kabelbyte baklucka e61

Hej undrar lite om problemet med kabelbyte på E61. Har en 520 års2010 11700mil som vi har ägt i 2.5år och har inte råkat ut för detta än. Men misstänker att tidigare ägare kanske har bytt detta nångång du luckan känns lite trög att stänga.
Hade tänkt behålla bilen minst 1år till men blir lite orolig när man läser här på forumet.

Frågan är nu hur orolig behöver man vara? Är det väldig vanligt på e61?
Vad kan det kosta att få det lagat på verkstad?
Jo
64
Jojonaas
E61 530d -08
Hej.

Är det en E61 vi pratar om? Att luckan är trög behöver inte ha att göra med att där är gjort ett kabelbyte. Högst troligast har det inte med det att göra med tanke på att det nästan betyder att det isåfall skulle ligga någonting i kläm, vilket är ganska enkelt att kontrollera om man kollar in vid gångjärnen och lyser med en lampa.

För att svara på dina frågor, ja det är ganska vanligt att det sker. Dock har din bil gått förhållandevis låga mil, men det kan man drabbas av ändå. Allt handlar om hur mycket luckan öppnas och stängs.

Har du någon form av meckvana? Det är inget jätte avancerat att lösa själv, man ska bara inte vara rädd för att ta tag i det. Jag har hört om priser alltifrån 12-18000:- när vissa har lämnat in sina bilar för att byta kablarna.

Har du inte märkt att du saknar något av dina lysen bak/bilen varnar för det eller att bakrutevärmen inte fungerar samt att du får in dina radiokanaler så hade jag inte varit jätte orolig =)

Jag bytte precis på min egen, gått 22400 mil med elektrisk baklucka.

/Jojonaas
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Att luckan är trög att stänga har inget med kablaget att göra mig vetligen
Det är inte frågan om kablaget går utan när.
Märks på att fjärrkontollen ger upp funkar sporadiskt, bakljus lägger, bakrutevärmen ger upp. mm
Vad det kostar beror på timdebiteringen. tar ca 8 timmar att byta ut allt med kontroll av funktioner och dataåterställning.
Tillkommer kostnad för kablaget. Räkna med ca 8000 på en allbilsverkstad. BMW tar visst typ 17000kr.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Jo det blir ju att man öppnar och stänger ganska mycket med nu med barnvagn som ska in och ut.
Bakrutevärmaren har inte fungerat sen jag köpte bilen har dock inte kollat säkringen.
Meka kan jag inte alls så det blir att jag måste lämna in det om det skulle hända.

Är det Bmw verkstad som gäller om det skulle inträffa eller klarar de flesta verkstäder av detta?
Hade som sagt gärna behållit bilen ett tag till men känns osäkert om man riskerar att behöva lägga 15000-20000 om det skulle hända.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Funkar inte bakrutevärmen så är nog jordkabeln av i vänstra gångjärnet. Det brukar även göra så att spolarslangen smälter av pga av att kabelns kardeler går av efter hand och det blir varmare och varmare ju tunnare kabeln blir och säkringen är på 30 amp är nr 54 el 59 kommer inte ihåg i huvudet den ena är på 5amp och är till fjärrlåsets förstärkare.
En bilelektrisk verkstad är nog lämpligast. Har nog gjort 8-9 st de senaste 18 månaderna.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Jo
64
Jojonaas
E61 530d -08
Jag hade nog också försökt hitta en bilelektriker. Betydligt mer kunskap än en allmän meckare och det blir säkerligen billigare också. Var i vårt avlånga land bor du?

/Jojonaas
Hej håller till i Småland en bit söder om Jönköping
Jo
64
Jojonaas
E61 530d -08
Hade du bott runt södra skåne så hade jag hjälpt dig att fixa det ifall det hade uppkommit problem.

Dock i ditt fall, om du ska fixa dina kablar så hade jag försökt hitta en bilelektriker. Någon med lite arbetsmoral i kroppen som inser att det är ganska kvickt fixat och har lite materialkännedom.

Angående det som tar emot är det svårt att säga. Är det alltid någonting som verkar ta emot? Är det upp eller ner eller kanske både och?

Det borde vara högst sannolikt men ta och kika vid dina gångjärn till luckan, som i fallet på denna bild Länk

Där sitter en plastkåpa för på varje sida, dock är den enkel att ta av om du använder en skruvmejsel. Vill du inte göra det så kan du lysa och försöka titta in och se om du ser någonting. Har bilen haft en tidigare ägare så vet man aldrig vad personen i fråga har gjort.

Kan du konstatera att det inte sitter någonting "i kläm" eller liknande så får man gå vidare med andra steg i felsökningsprocessen.

/Jojonaas
WE
2
WES737
BMW520D -08
BMW 335i -07
Sebastian,

Var orolig !!!!!!
Måste byta båda kabelstammarna på min E61 -08.
Byt kablar i tid när backlucka går att öppna.

Fick preliminärt pris av BMW Segeltorp den 27/8 -16.
32600 kr..... kan ev. tillkomma kostnad för mer delar och arbetstid.
Det kan dom glömma!!!

ITSUX.

Trevlig helg
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Det går att skarva själv om man är händig. Fram med lödkolven och krympslang.. Min E61 är fixad av tidigare ägare på firma men en E39 540ia touring som lider av samma problem fixade jag själv.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Hej det kommer inte riktigt fram om du har el lucka eller vanlig. I vilket som kan det kanske vara dämparna till luckan som strular?!
WES737

Ojdå ni som har råkat ut för detta hur långt har era bilar gått?
WE
2
WES737
BMW520D -08
BMW 335i -07
Har nu kört 14300 mil. Första lampan gick för 6 månader en backlampa, sen höger foglight bak, följt av vänster nummerskyltbelysning, sen gick det inta att öppna glasluckan och sedan förra veckan går det inte att öppna backlucka.

Så alla ni som har fungerade original kablar byt till bättre så fort ni kan, snart är det riktigt kallt ut och stelare kablar...

Jag var tyvärr inte medveten om denna konstruktions miss av BMW

WES737
Det finns ett handtag bakom klädseln på bagageluckan som det går att dra i för att manuellt låsa upp och öppna bagageluckan om oturen är framme.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.