|
|
|
|---|---|
|
Dags att försöka införskaffa vinterdäck till X4:an Har fälgar i 19" 9tum. Och då får det ju bli att sätta på 255/45-19 runt om. Inte helt lätt att hitta däck kan jag tycka. Hakka8 finns. Men jag har ingen bra erfarenhet av Nokian däck. Haft fyra olika uppsättningar genom tiderna och alltid har det varit något djävulskap med dessa. Orunda, oyspunka och alldeles för mjuka. Tänkte testa Hankook Ipike. Men finns inte i 255 bredd, bara 245. Många verkar gilla dem här. 245 kommer se konstigt ut på X4:an. Den är ful så det räcker ändå. behöver absolut inte göra det värre med smala däck. :) Däckgubben föreslår Yokohama Ice Guard IG55. Men det finns knappt tester på dessa. IG35 var ju rätt värdelösa när de kom. Men det var ju 2010. Något måste ju ha hänt på 7år kan man tycka? Dessutom rätt bra pris på dessa däck också. Behovet av att ha ett bra vinterdäck är kanske inte att dra mig uppför en snöig fjällbacke. Behöver ett däck som fungerar runt 0 grader. Men ändå hjälper till lite när svartisen finns. Vad tror ni? Mvh Kristian | |
|
BMW rekommenderar Dunlop SP Winter Sport 3D i dimension 245/45R19 102V XL. Kolla här Länk /M Mina bilar: Länk |
|
|
Här är ett seriöst vinterdäckstest från 2016: Länk Om dessa däck finns i din dimension vågar jag dock inte uttala mig om. Däck i allmänhet och vinterdäck i synnerhet är tyvärr alltid kompromisser; vill man ha riktigt bra vinteregenskaper (is och snö) blir däcken tyvärr automatiskt sämre på "barmark" och särskilt vid lite högre temperaturer... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tackar för infon Gubbs... Bodde man typ i Norrland. -18 grader och snö och is blir valet lätt. Men vi här i söder som får leva med variationen av väder blir det värre. Känns som oavsett vad man köper så är det kasst. Västkusten har barmark förutom två dagar om året. Oftast våt vägbana, förutom på kvällen och natten då blir det is. På dagen är det i princip sommarväglag förutom att det är kallare. Kan nästa tycka att det är otäckare med ett vinterdäck som kanar på dagen än ett dåligt vinterdäck som kanar på is:en på kvällen. Mitt optimala däck tror jag är ett Vinterdäck gjort för tyskarna. Det är stabilt på barmark, och inte så mjukt. Bromsar bra på barmark. Men har dubb för kvällen när svartisen kommer. Men är ett dåligt vinterdäck enligt testerna, som fokuserar på det värsta väglaget. Som typ snö och is. Finns det ett sånt däck? Nej jag tror inte det? Ju mer jag tänker på det så kanske detta Yokohama däck är det mest optimala? Det är antagligen ett däck som inte är anpassat för Norrland. Bara lite tankar. |
|
|
Köpte Yokohama Ice Guard IG55 19" 245 bred till X4:an. Har även en Audi A1 med Hakka 7 som jag jämför med. Måste säga att dessa Ig55 däcken passar mitt körande så himla bra! Bästa vinterdäcket jag haft. De är stabila, kanar inte på barmark som Hakka. Ingen tendens till vattenplaning när det är mycket vatten på vägbanan. Väldigt tysta och rullar lätt. Har även provat dem på isig väg och även där är de bra, men inte lika bra som Hakka. Hakka är även bättre i snö. Ett perfekt däck för västkusten enligt mitt körande. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.