AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.020

Istället för RFT org däck?

Visa användare
62
Kimi68
440ix GC-17 MPPSK, M-brakes
Velar inför däcksbyte, hur skulle Ni göra?
Gäller min nya 440ix med 19" som kommer om ca 2 veckor.

Eftersom RFT däcken upplevs stötiga och väsnas mer än vanliga mackor överväger jag följande.
1: Köpa nya däck(ej RFT) och få dom gratis monterade på BMW innan leverans.
Sälja sprillans nya däcken på Blocket.

2: Köra bilen med RFT och se om jag störs av det och därefter ta beslut om att byta eller behålla.

Och igen, vilka däck ska jag isf välja?
Har redan fått bra tips av Daggen men kanske det finns fler med erfarenheter?
Prio på ljud/komfort kombinerat med prestanda i vått och spårkänslighet?
(Köper ev Cup 2 till bana om det blir aktuellt.)

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag hade satsat på att köra med icke RFT-däck direkt.

Michelin PS4 är nytt för säsongen och troligen marknadens bästa "sport-däck" just nu.
Vet iofs inte om de finns i den dimensionen du skall ha...

Jag har PS4 på E39:an och de däcken är jag väldigt nöjd med; förutom mycket bra prestanda i både vått och torrt är de förvånansvärt tysta och rullar mjukt och fint.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag valde alternativ 2 och kommer köra RFT-däcken tills det nästan är slut och byta då. De fungerar nu för tiden. Sämre än bra normala däck, men det är ju en kostnadsfråga också. Svårt att se att de begagnade RFT-däcken betingar något högre värde på blocket.
Är man inte fantastiskt överkänslig om man inte klarar av en bil med RFT? Har flera bekanta med nyare BMW och ingen av dem ser däcken som ett problem. Har själv haft en "halvny" BMW med RFT-däck och såg det inte som ett problem. (Dom byttes visserligen mot vanliga däck när det var dags men det var snarare en kostnadsfråga...)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tja, handlar väl mer om att man får en trevligare bil med bättre väghållning med riktiga däck!

Har man investerat i en ny 440i med en hel del "lull-lull", är väl merkostnaden för en omgång däck (varav man bör få tillbaka en hel del på att sälja de som satt på) inte så stor - man köper sig ju som sagt en bättre bil med riktiga däck!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Nej kostnaden är väl försumbar i det här fallet, det är mest att jag tvivlar på att det blir en ahaupplevelse att gå från nya RFT till nya vanliga däck. Speciellt inte om man byter däcken före man hämtat ut bilen. Jag hade aldrig funderat på saken utan kört slut på dom originalmonterade däcken först.

När jag bytte på min bil var skillnaden ungefär som vanligt när man går från halvslitna däck till nya. Vilket såklart kan kännas som en ahaupplevelse ibland ;-)
Ni
307
Nicklas_A
M3 e46 - 03 LSB

e91 325i M-sport - 07 (såld)
e46 325ci M-tech II 04 (såld)
Z3 coupe 2.8 M-sport (såld)
Farsan köpte nyligen en 118i m-sport med 18" RFT däck och jag har inga som helst problem med de däcken längre. för 5-6 år sedan va de hemska, utveckligen har gått framåt. Visst otroligt stor skillnad på bil och går inte att jämföra men mitt råd är att provköra (som du troligtvis gjort) en liknande bil med RFT däck och känna efter och avgöra efter det.

RFT däck på blocket brukar ligga ganska lågt i intresse tyvärr så du får vara beredd på att förlora litegrann.

Visa användare
62
Kimi68
Tack för alla goda råd!
Får se hur det blir :)
Jag köpte min 335a med RFT däck. Den var hemsk när vägen hade minsta lilla spår, var tvungen att styra aktivt och jag är ingen direkt känslig person.
När jag bytte till non RFT blev det en helt annan bil komfortmässigt.
Sl
122
Sleeper08
540ix -19 G31
Tredje RFT-tråden jag svarar i inom 5 min!

Jag har just djupdykt i detta, testat 3olika vanligadäck och ett par nya runflat till min bil och jämfört med mina fabriksmonterade runflat conti sportcontact 3.

Slutsatser:
Runflatdäcken har blivit klart bättre bara de senaste åren, helt nya runflats (conti) är mkt bättre än 3 år gamla- men pilotsport4 är fortfarande bästa däcken till bilen. Klart bättre komfort och vägegenkaper. Märk att pilotsport4 ännu inte finns stjärnmärkta för BMW. Hur viktigt det är får du avgöra själv. Primacy 3 gör att bilen känns som en Mercedes, jag tyckte inte om det, men jag kör ganska inspirerat när jag inte har familjen i bilen. För myskörning är dock primacy3 lena och sköna.

Visa användare
62
Kimi68
Tacl för att du delar med dig sleeper08!
Visa användare
62
Kimi68
Har fått bilen nu!
Funkar kanon med RFT, sitter Bridgestone Potenza på.
Nojat helt i onödan 😅

Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
För körning på landsväg är RFT-däck helt ok. Jag valde nya RFT däck (19") när mina bakdäck var utslitna för en månad sedan - för mig var det en no-brainer. RFT-däcken fick duktigt med stryk när de kom ca 2005 och med all rätt - kommer ihåg min första E91:a med RFT-däck. Host! Men idag är de alldeles utmärkta.

Ska man ta bilen till bankörning flera gånger om året bör man överväga icke-RFT-däck. Jag upplever själv vid hårdare kurvkörning att sidogreppet inte är riktigt lika bra.

----
BMW CS/SC #6212
Visa användare
62
Kimi68
Ja, dessutom blir dom väl lite väl halkiga vid riktigt hård körning på bana?
Siktar på Michelin cup 2 på mina 18" vinterfälgar tills nästa års banåka.

Bra att du tycker det funkar! =) Jag tror många klankar ner på RFT bara för att man "ska" göra det, ofta utan egen erfarenhet dessutom. Åtminstone får jag den känslan i många av trådarna som handlar om RFT.

På bana är ju Cup2 eller liknande att föredra, om inte annat för att slippa överhetta vanliga gatdäck.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.