AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
2.028

Hjälp med värdering på min bil bmw 330i facelift

Hej som rubriken lyder skulle jag gärna veta vad panelen här skulle värdera min bil till. Bilväderingen på nätet litar jag ju inte alls på. Är inte inne på att sälja. Men man vet aldrig vad man vill köpa till nästa år. Sen är det ju kul att få andras syn på saken :)

Kommer ha åtgärdat alla små fel och när jag väl skulle sälja den kommer den vara besiktigad/skattad.

Det är då en bmw 3serie 330i e46 från år 2002 (facelift modellen)rak 6a 231hk,300nm. Har just nu rullat 15.727mil.

-automat med möjlighet till manuell växling
-helläder med sportstolar
-silverpaneler
-hifi surround system med bmw bussnies stereo & eftermonterat aux interface
-xenon ljus
Färgen är svart (black diamond svart tror jag)
-tonade rutor gjort på firma
-kolfiber emblem
-vinterdäck på alufälg
-sommardäck med 225/45/17 däck med fina fälgar.
Sen har den såklart all annan teknisk utrustning såsom regnsensor,antispinn mm.
Är för övrigt noll rost på den.

Är som sagt en underbar bil, går kvickt tyst och helt underbar servo. Ligger oerhört bra på vägen och tar kurvor som ingenting.

Så om ni skulle sälja den vad skulle ni ha som riktpris?

Säg gärna till om det är något viktigt som fattas i det jag skrivit.
Tack för svar mvh

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Alltså inget M-sport paket eller annan M-sport utrustning som exempelvis ratten?

Behöver något av däcken bytas inom kort?

Hur är skicket? Mycket dörruppslag, mycket stenskott, parkeringsskador osv? Är fälgarna skavda?

Antal ägare? Hur länge har du haft den? Svensksåld?
Inte m paket, eller m optik. 12ägare varav 7brukare, inga stenskott lite dörruppslag/repor i kant vid sätet. Varken parkering eller lacksskador (omlackerad kanske jag ska nämna) har ägt den i ca 6mån.7mm kvar på alla däck. Både sommar & vinter. Japp svensksåld.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vad säger bilpriser.se?

Deras priser brukar stämma ganska bra faktiskt!

Att många inte vill inse prisbilden på sin "pärla" är en annan historia...;)

Vad menar du men "surround-stereo"?
Är det kina-däck eller "premiumdäck"?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
35-38tusen kronor står det på bilpriser och det är fan inte den här bilen värd i det här skicket och denna motor. Dom går ju endast på årtal verkar det som.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Det verkar ganska rimligt, för en 15 år gammal bil.

Skulle den tilltala entusiasterna skulle det behöva vara en manuell med m-sport och coupe-kaross.

Nu tilltalar den nog främst de som ville ha en lite roligare bruksbil/vinterbil och de vill nog inte spendera mer än nödvändigt, så de kommer inte prissätta de relativt låga milen särskilt högt.

Du kan prova 40' men om någon bjuder strax under skulle jag rekommendera dig att ta det.

Se -02 i Torsby för 40' som referens. Den är fortfarande osåld för det priset.
ja efter att nu ha jämfört på blocket så ser jag folk lägga ut sina som rullat
16.000 för 55 utan facelift eller annan extra utrustning. Vi får se hur det blir :) men tror på 50
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Ser de ut att bli sålda då? Eller ligger de kvar länge? Exemplet jag tog har snart varit ute två månader utan framgång.

Men prova du, rapportera gärna vad den säljs för sedan.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tja, kikar man på vad folk begär (inte vad de får!) för motsvarande bilar, ligger de väl runt 40-50 tusen, men då har ju alla en pärla i utmärkt skick! ;)

Prova att lägga ut den för 45 tusen eller vad du nu tycker att den är värd, så ser du hur responsen ser ut...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ni
307
Nicklas_A
M3 e46 - 03 LSB

e91 325i M-sport - 07 (såld)
e46 325ci M-tech II 04 (såld)
Z3 coupe 2.8 M-sport (såld)
Gissar på att du får ca 40k för den. När du beskriver den verkar det ju vara en riktigt bra bil, är den i ditt tycke värd mer än de 40k och en sådan bra bil så behåll den.

Tycker 35-40 känns som ett rimligt pris. E46 är inte direkt heta på marknaden längre (om dom nu har varit det nån gång...) så man ska inte förvänta sig några stora pengar.
@niclas. Jag tycker det helt klart. Blev förvånad över att dom flesta här inte tror på
Mer. Men såklart sjunker ju bilar i pris! Men tycker det inte är så vanligt att se riktigt fina e46or nuförtiden. Jag behåller den gärna men den kostar ganska mycket i försäkring, skatt & bensin. Är ju ingen bil medlemmarna i green peace kör direkt hehe.

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det låg en till synes toppfin 330i -04 silvermetallic 15.500 mil med motsvarande utrustning ute på Blocket nyligen. Bra bilder, bra annons, bra historik. Han hade den ute för 55', såldes aldrig trots två månader på annons. Så det var för mycket i alla fall.

-------
//Lövet
Men runt 40k för en bruksbil sen -02 är väl ändå ett helt ok värde? Tycker inte det är så lågt faktiskt.
Nej kanske, trodde bara att dom var mer eftertraktade. & sett folk lägga upp dom dyrt. Har lagt mycket pengar/tid på att fixa den så man tycker den borde öka i värde.

Det jag gjort då sedan jag köpt den är att jag har målat bromsoken, installerat aux,tonat rutorna (på
Firma) nya bra däck+fälg. Sedan vid ev försäljning kommer det vara 0 felkoder besiktigad+skattad och ny servad. (När jag köpte den gjorde jag även inspektion 2)

Känns ändå att det här borde öka värdet ganska markant då den har lite mer extra.

Är verkligen den här bilen så vanlig menar jag? Kul att höra era åsikter. Mvh
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
De grejerna du nämner kommer tyvärr inte öka värdet någonting. Det är bara normala servicegrejer.

-------
//Lövet
Ni
307
Nicklas_A
M3 e46 - 03 LSB

e91 325i M-sport - 07 (såld)
e46 325ci M-tech II 04 (såld)
Z3 coupe 2.8 M-sport (såld)
Säger som andreas att de grejerna endast är normala saker som kallas underhåll/service.

"Jag behåller den gärna men den kostar ganska mycket i försäkring, skatt & bensin"

Det citatet som du själv skrev är en bra beskrivning till att den sjunker i värde.

To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Vi sålde tjejens bil för ett halvt år sedan 320i -03 Limo i imolaröd som har gått 14000 mil med m-tech II sportpaket och m-utrustad för 69000kr. Bilen var i toppskick och fortfarande kändes som att det var en ny bil. Såldes på helt nya 18" csl replika fälgar och helt nya däck samt mkt fräsha dubbvinterdäck med original alu 16" fälgar. Bilen såldes nypolerad, vaxad och nytvättad ut och in (ungefär så när du köper från en seriös bilhandlare). Alla svarta plastlister var målade i samma färg som bilen som gjorde att bilen såg mer cleant och nyare ut. Folk ringde som tokiga. Kunde lätt begära 75000 kr
I vårt fall så var det själva färgen som var mycket avgörande då det finns så få exemplar i detta färgutförande och väldigt många som vill ha just denna färg.

I ditt fall så är det endast motorn som gör bilen attraktiv, hade du haft m-paket och m-utrustning hade du kunnat lätt få runt 50-65000 kr men jag tror mer att bilen är värd runt 30-40000kr om mätarställningen stämmer.
Visst man kan själv tycka att det är alldeles för lite men problemet är att idagsläget det är köparen som styr marknaden.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
"En bil är aldrig dyrare än vad en köpare är villig att betala"

Den fungerar i alla lägen. Bra exempel är ju Tomas här ovanför där köparen var villig att betala extra bara för att det var rätt färg.
Lägg ut din bil för vad du tror din bil är värd. Hör ingen av sig så är den helt enkelt för dyr för marknaden.
Som andra nämnt så tror jag du ska rikta in dig på det priset som bilpriser anger. Verkar helt klart rimligt.
Japp det är bara att inse :) bara ett behålla min lilla pärla tills den ger upp istället
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.