AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.651

Bromsdelar ifrån Reservdelar24.se

Sida 2 av 3
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
När man ändå får så många alternativ att välja på. Vilket märke hade ni valt av:
*Zimmermann
*TRW
*ATE
*Febi Bilstein
*Metzger
*Mapco
*Vaico

Alla ligger i ungefär samma prisklass.
ATE. Eller Stark :D?
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Haha, nä de blir inga stark :-)
Lite komiskt att dom är högre prissatta än samtliga märken ovan.
ex
231
extravagant77
325i Touring E91 2006
BREMBO
Haas

Av de märken du radar upp så hade jag valt det som har bäst pris, beställde tex ATE eftersom det var en kampanj.
ATE är OEM leverantör, Zimmermann med påstås det...Jag har uteslutande köpt ATE till mina bilar eller original BMW. De tre sista fabrikaten i "listan" borde vara klart billigare än övriga.
Många av dom där är OEM till något märke TRW som alltid haft bra pris tex.
ZF har köpt upp dem , vilket jag bara ser som en fördel.
Ibland hittar man mycket delar från Valeo eldetaljer bromsbelägg etc.
Tog loss min tändkontakt, den var märkt med bmwlogga och valeologga.

I grund och botten så är det rätt billigt med bildelar.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Dom fyra första är utmärkta val! Då till skillnad att ATE är i princip alltid dyrare. Kvalitén tror jag knappast är märkbar. Du har även Bosch som tillverkar utmärkta skivor.

Zimmermann är inget påstående utan fakta!
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Har uteslutande köpt Zimmermann ytbehandlade senaste 10åren,helnöjd

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Jo, vaico verkar betydligt billigare just i alla fall då skivorna bara kostar 300:-/st.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Köper man delar från en OEM-leverantör (behöver inte vara till BMW), så är det bra delar!
Dock bör man tänka på att vissa OEM-leverantörer kan ha flera olika produktprofiler där en variant kan överträffa OEM-specifikationen, en annan variant kan motsvara (vara exakt samma som) OEM-specifikationen och en tredje variant kan vara "budget-utförande" där man uppfyller minimikraven för att varan skall vara ECE 90-klassad (tillåter rätt stor differans; 15% skillnad från OEM-specarna) och få säljas inom EU.

Vissa eftermarknadsmärken kan vara lika bra som OEM-leverantörerna och i vissa fall t om bättre, men för att ha koll på detta måste man vara väl påläst.
Dock måste alla bromsdelar vara ECE 90-klassade för att få säljas inom EU och därmed skall de ligga prestandamässigt inom 15% gentemot OEM-specarna.

Men jag skulle nog våga påstå att det är större kvalitetsskillnader när det gäller bromsbelägg än bromsskivor. Och då främst egenskaper som hållbarhet och ljudnivå. Provar man att fila lite i ett billigt bromsbelägg och jämför med ett högkvalitetsbelägg från t ex. Ate eller TRW, märker man att de senare är betydligt hårdare i friktionsmaterialet.

Akta dig bara om du beställer från RD24/autodoc/eller annan av deras "spegel-hemsidor", för de har en förkärlek att ändra lagd beställning så du får Stark i stället för det du beställt - allt under parollen "Utan att du ber om det, levererar vi löjligt högt prissatta skitdelar i stället för de kvalitetsdelar du har beställt - men du skall vara nöjd för du får ju dyrare delar för samma pris (även om de är mycket sämre - men det talar vi tyst om)!". ;)

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Det blev till slut en uppsättning Febi Bilstein.
Ska bli kul och se vad som kommer i paketet sen.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Kan ni gissa vilket fabrikat som kom på skivor och belägg?
Det du beställt?
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Nej, dom omtalade stark låg såklart där...
Kontakta du dem om att inte byta ut märket i din order?
Haas: Betalade du med Klarna? Kontakta isf både Klarna o R24 o förklara för de att de kan komma o hämta Stark-skiten...?
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Att returnera till reservdelar24 är en mardröm åtminstone har det varit det för mig.
Det är det man får ta med i beräkningen när man beställer ifrån den firman. Många saker har också så dålig kvalitet så att det borde inte ens få säljas tyvärr.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Jag kontaktade dom direkt och sa att jag inte accepterar att dom byter ut till stark-produkter ifrån de jag beställt.
De va inga problem att retunera. Fick en fraktsedel för retur direkt.
Blev sen ombedd att lägga en ny order med dom produkterna jag ville ha, och att jag sen skulle ge honom ordernumret så han kunde notera att dom inte skulle ersätta beställda produkter med något annat.

Dom sätter med andra ord i system att byta ut till stark-produkter.
Eftersom dom produkterna är högre prissatta än många andra märken motiverar man säkert de hela med att "ni har ju fått en bättre produkt som ersättning" om kunder frågar.
Ma
650
Mats Landh
e61-06
Rover Mini Cooper-92
Så lågt att sätta detta i system. Att rösta med fötterna och välja annan leverantör är är enda språket den firman fattar.
Tänk vad många konsumenter, som precis som ni säger, tror att dom fått en bättre produkt.. Bedrövlig firma!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.