AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.028

Hjälp med bred på fälgar / däck

Visa användare
3
TheTarpZ
E91 Touring - 08
Tjenna är så att jag precis skaffat mig en E91 touring - 08 & har tänkt mig att skaffa 20" fälgar inför nästa sommar. men vet inte hur pass breda fälgar/ET jag får på bilen & vad för däck jag ska välja. har sett så mycke olika på nätet.

Bilen är just nu ganska låg med Koni dämpare/ H&R fjädrar skulle tro iaf 40mm sänkning. men vill få upp den lite så ska byta dom.

Vad Tror ni om att köra en 10" fälg bak med 245däck samt en 9" fram med 235?

Fälgarna jag har kollat på har ET 38

// Andreas
Ni
307
Nicklas_A
M3 e46 - 03 LSB

e91 325i M-sport - 07 (såld)
e46 325ci M-tech II 04 (såld)
Z3 coupe 2.8 M-sport (såld)
Hej!

Det finns smarta verktyg på nätet som snabbt och enkelt räknar fram hur fälgen kommer sitta. Jag brukar använda mig av denna Länk kolla högst upp på sidan så kan du lägga in ET bredd osv så spottar den ut hur mycket den kommer sticka ut/in gentemot dina nuvarande fälgar.

ang däcken så kommer du få ett väldigt strechat utseende med så smala däck. Personligen tycker jag det är snyggare när däcken livar med fälgen och i ditt fall så är det nog 245 fram och 275 bak gissar jag på

Visa användare
2.336
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
En annan. Länk

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Visa användare
3
TheTarpZ
E91 Touring - 08
Tjenna ! tack för svaren :) okey ja sväljer dom så feta däck så är de ju alternativ helt klart :)

Detta är min första beemer så jag har kass koll på vad som får plats & inte, har bara sett att de är massa folk som kör med just 20" fälgar på dom. sen vad de är för däck/ET har jag inte sett, Men man vill ju ändå kunna använda bilen utan att de ska slå i i minsta lilla gupp, sen bor jag ju högt upp i norrland så vägarna är ju inte direkt 100% bra :P

// Andreas
Visa användare
3
TheTarpZ
E91 Touring - 08
Hmm fick lite svar nu om man räknar från std fälgarna

FRAM 29mm LESS clearance on the strut side, and the outside edge of the wheel will EXTEND an extra 21mm

BAK 42mm LESS clearance on the strut side, and the outside edge of the wheel will EXTEND an extra 34mm

Inte nu för att detta säger mig om de kommer passa eller inte :P

Detta är med 245 fram & 275 bak

// Andreas
Ni
307
Nicklas_A
M3 e46 - 03 LSB

e91 325i M-sport - 07 (såld)
e46 325ci M-tech II 04 (såld)
Z3 coupe 2.8 M-sport (såld)
Fram så kommer fälgen komma 29mm längre in mot fjäderbenet och den kommer komma 21 mm längre utåt mot framskärmen. Så nu är det bara ta med tumstocken ut till bilen och mäta om det går

Visa användare
421
surfjanne
325 Coupé 2007
9" fram kan bli problem inåt. Kör 8,5 om det finns med ET 30-35.
Hade 20x9" ET40 på min E92 och det fanns ca 2mm kvar till fjäderbenet...och då hade jag monterat 225or. Lite väl tight så jag sålde dem.

Surf Or Die!!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.