|
|
|
|---|---|
|
Tjena Köpt en 523i-99 nyligen. Kanonskön bil,både komfort o motormässigt. Så långt allt bra men Skulle starta bilen imorse o vrider om nyckeln. Panelen lyser men bilen går inte igång. Batteri fulladdat,testat låta båda nycklarna sitta i 6-7minuter innan jag startat(läst här om ngn slags bugg som var på dom här modellerna). Till saken hör att det är väldigt slitna nycklar o säljaren var angelägen om att jag inte skulle pilla med dom för mycket?? Startspärr,relä,ngt i tändningslås,går det att göra ny nyckel utan att byta immobilizer osv?? Läst en del på olika forum o verkar vara ett problem på dessa bilar. Hoppas på lite bra o vettiga svar här på forumet Nicke | |
|
Vill tillägga att startmotorn går inte runt,tickar heller inte när jag vrider nyckeln Nicke |
|
|
Är det startspärr som slagit till finns felkod. Kolla det först. Om bilen har mauell låda så kan du ju prova att rulla igång den. Går det så är det startmotorn eller anslutningarna till den. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
Tack för inlägget Ola Tog en rövare ikväll,ett långskott o knackade på generatorn lite o då gick bilen 3 starter o sen död som innan igen? Blev riktigt förvånad☺ Ngt med kablar eller glapp till generator? Nicke |
|
|
Måste ju vara något glapp, kolla alla anslutningar och jordkablar etc i motorrummet. Definitivt ingen startspärr iallafall. Mvh Ola |
|
|
Och då är det väl långsökt med startmotorn? Kan nästan ingenting själv om detta men får väl putta igång bilen o felsöka på verkstad i närheten om det är ngt solklart med ngn kabel. Nicke |
|
|
Skulle ju såklart va om det inte är ngt solklart med ngn kabel☺ Nicke |
|
|
Kan ju ändå vara startmotorn. När du trixade med generatorn så rör sig ju saker o ting. Men det testar en verkstad lätt. Mvh Ola |
|
|
Okej. Tack för inlägg o visat intresse👍 Mvh Niclas |
|
|
Bakslag😕 Funkade inte få igång bilen med att knacka på startmotorn o få iväg för felsökning på verkstad. Skulle rulla igång den o tillräckligt med fart o det funkade inte. Svirrade bara från ngt men inte en tendens till att tända o starta. Betyder detta att det trots allt pekar mot att det är startspärren eller kan bilen bete sig så även om det är startmotor och/eller generator? Får inte ihop det med att den startade några ggr igår efter att ha knackat på generatorn...Tilfällighet eller?? Förb....t tråkigt iaf👎 Tacksam för förslag på vad som är bäst att göra i det här läget. Nicke |
|
| Mät spänningen på solenoiden till startmotorn medan en vrider på nyckeln. Får du +12V när du vrider på nyckeln så kommer ju startsignalen fram. Snurrar inte startmotorn då så är den trasig. | |
|
Ett inlägg från sidan, s a s: är inte tändkontakten en ganska misstänkt detalj här? Går, går inte, går ett tag, går inte... Åtminstone ett standardfel, om jag förstått rätt. /Lennart |
|
|
Tack för svar Inte helt enkelt när jag inte ens vet var startmotor o solenoid sitter. Ska rodda lite i d o får se om jag klarar det själv annars är det väl bara bärgarn till verkstad som återstår... Bara inse man gått på en blåsning när jag köpte bilen😕 Nicke |
|
|
Finns det ngn i Sthlms-området som är intresserad av att komma ut o felsöka(o ev reparation)mot en rimlig ersättning är ni välkomna👍 Nicke |
|
|
Norra delen av sta'n Nicke |
|
|
Blev att lämna in bilen. Tydligen hade en lödning av kabel till startspärren så därför ingen kontakt. Svårt tänka mig det är ett vanligt fel. Inte helt lättlöst för en amatör☺men nu går bilen som den ska igen👍 Nicke |
|
|
Grattis och tack för återkopplingen! Lurigt fel, ja. Var det en BMW-verkstad som hittade och fixade? /Lennart |
|
|
Nej, det blev en annan verkstad eftersom Bmw tar 1500-2000 för felsökning bara. Rep.gick på totalt 2000 med felsökning så det var en riktigt bra deal. Lite tråkigt att Bmw själva(som rimligen ska vara bäst på sina egna bilar)är såpass dyra. I olika sammanhang under åren varit i kontakt med Bmw-verkstäder o kan inte säga annat än att jag för det mesta blivit bra bemött men har man en äldre bil är det ju ingen större mening lägga dom extra pengarna. Klart Bmw är en märkesverkstad som av olika anledningar har dyrare omkostnader men tror att märkesverkstäderna i längden ändå skulle tjäna på att ha bättre priser i allmänhet o mer konkurrenskraftiga priser för rep.av äldre bilar av det egna märket i synnerhet. Övertygad om att man på det sättet då skulle locka till sig en hel del nya o för den delen gamla kunder(f.f.a dom med äldre bilar som förmodligen inte ens bemödar sig med att ringa eftersom man vet att rep.kostnaden ofta kanske nästan är som bilens värde). Skulle ju,tror jag,även vara bra för marknadsföringen,att man månar om de som kör det egna företagets märke. Varför inte ha en helt annan prissättning för rep.av äldre bmw än för nyare modeller,helt klart är ju de äldre bilarna betydligt billigare att reparera o reservdelar även om det är original har jag svårt se att dom fortfarande är/behöver vara så dyra. Kan ju inte vara omöjligt att genomföra. Kan ju vara så att det inte är Bmw:s affärside' men ändå helt klart en intressant tanke o även för Bmw borde det ju vara mer intressant med 100 st 5000:-reparationer än 20 st 10000:-reparationer. Tack Lennart för visat intresse👍 Nicke |
|
|
Tack för den nya återkopplingen! Det var det jag anade, att det inte var en BMW-verkstad. Även om en sådan hade kunnat ringa in felet till startspärren, hade ingen där haft lust eller knappt förmåga att löda något. Byta grejer - lite på chans och definitivt på din bekostnad - hade nog varit vad som hade väntat dig. Grattis, alltså, även till ett bra val av verkstad. /Lennart |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.