|
Sida 8 av 9
|
|
|---|---|
|
Va fan e det med dig Ulf? Får jag inte skriva om mina egna erfarenheter? Ge fan i o håna mig med ett helt sjukt vridet inlägg. Det du skriver handlar enbart om dig själv. Du e störst bäst o vackrast. Du kan allt o vet allt. |
|
|
Förlåt. Jag har absolut inte avsett att rikta mig mot någon enskild person. Jag försökte bara i största allmänhet vara lite ironisk till det som många (alla?) av oss, jag själv inräknad, skriver i tråden och om dubbdäck etc. gaspo; Förlåt mig, jag ber tusen gånger om ursäkt om jag råkat trampa då just din ömma tå, men jag kunde aldrig tro att du eller någon annan skulle ta åt dig personligen av dessa väldigt allmänna ord som jag skrev. Jag glömde att man ska undvika skriva ironiskt, för vissa kan ha lätt att missförstå... |
|
|
Det känns som att den sakliga debatten (i både denna tråd och andra) om och om igen försvåras av olika individer som har strikta åsikter som upprepas in absurdum utan egentligt faktaunderlag...dessa individer tar i alla fall inte jag på något allvar - dessa känns mer som "nättroll" som till varje pris prestigemässigt vägrar (för sig själv och omgivningen) erkänna att de kanske har en presumtivt felaktig åsikt som inte bygger på rimlig saklighet, även om detta tyvärr sker på bekostnad av att debattklimatet förgiftas genom t ex. olika personangrepp. När någon å andra sidan för upp sakliga och relevanta argument för eller emot något i debatten, får vi en utvidgad helhetsbild i (som i detta fallet) ett komplext ämne. Det kan t ex. vara genom att bemöta/ifrågasätta (sakligt) tidigare inlägg, eller genom att lyfta frågan till ett nytt perspektiv som ger en ny infallsvinkel och visa på andra inte tidigare diskuterade aspekter i helheten. De individerna tycker jag skapar en öppenhet i debatten och sådana har i alla fall jag respekt för även om jag kanske inte alltid håller med om det som framförs. Det jag slås av när jag försöker lyfta blicken lite, är att tyvärr saknas det nog en hel del relevanta och mätbara forskningsresultat som tydligt kan peka åt ena eller andra hållet i sakfrågan och då är det lätt att känslor och förutfattade meningar tar över som argument. Det enda man med säkerhet kan säga är att både dubbade och odubbade däck (och då både "nordiska" och "centraleuropeiska") har olika för- och nackdelar på olika områden och att inte minst dubbdäckens effekter på vägslitage och folkhälsa troligen är för dåligt utforskat för att någon med säkerhet skall kunna uttala sig säkert i frågan! Men försök föra debatten på en saklig nivå utan att raljera genom att säga t ex. "dubbdäck river upp slipartiklar som dödar fler människor än vad dubbdäckens bättre grepp sparar i liv i samband med trafikolyckor" - för återigen; vi vet inte hur mycket partiklar dubbdäcken river upp och hur stora dessa partiklar är och om de i så fall skapar ohälsa och i så fall i vilken omfattning! Argument som "jag har klarat mig bra med en viss typ av däck under x antal år", är inget empiriskt faktabaserat argument som säger att det hade gått bättre/sämre med en annan typ av däck. Sist men inte minst får var och en ta ett beslut i hur de vill göra i olika frågor oavsett om detta grundar sig på religiös tro, känslor, förutfattade meningar eller kalla fakta etc... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Skall nu lämna hustruns gamla dubbdäck och byta mot ny dito. Hon vägrar köra dubbfritt. Känner sig säkrare med dubbdäck. Och så länge hon gör det så blir det självklart dubbat för henne. Hon vägrar / känner sig inte bekväm med automater heller, m.a.o. har hon manuell låda. Vi är väl olika som individer... |
|
|
Johan:Jag ber så hemskt mycket om ursäkt att jag skrev att jag klarat mig på odubbat. Det misstolkas säkerligen. Jag vill ju bara få ut att det går att köra odubbat också. Men jag får tyvärr inte ha någon åsikt alls i denna tråd. Tråkigt att du uppfattar mig som nättroll. Jag ber än en gång om ursäkt till er alla i denna tråd. Jag lämnar denna tråd nu så får ni fortsätta. Ulf:Jag lägger ner stridsyxan ;-) |
|
|
Gaspo (och alla andra) får ha vilka åsikter du/ni vill, men försök hålla diskussionen på en saklig nivå - annars kommer vi inte framåt! Personangrepp och osakliga inlägg klarar vi oss bra utan... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan:Flikar in ett sista inlägg.inlägg som direkt hånar en person känner jag är osmakligt. Då kan man bli förbannad. Ha en fortsatt trevlig debatt! |
|
|
Gaspo. Efter att ha hånat dubbdäcksförare tidigare i tråden så bekräftar du återigen att du är en hycklare. Att du inte ser det själv övergår mitt förstånd men du kanske inte bläddrade tillbaka och läste dina gamla inlägg. Vet ni vad skillnaden är på en snigel och en BMW? På sniglarna sitter slemmet utanpå... |
|
|
Egenupplevda erfarenheter av däck är inte värt ett dugg. Kommer ni ihåg tråden där den var en kille som argumenterade snorhårt för att Michelin var bäst och Goodyear var skit? Han hade minsann testat båda och på nya bilen var allt mycket bättre för det var ju Michelin på den. Två dagar senare kryper han till korset, han hade förväxlat alltihop det satt i verkligheten Goodyear däck på bilen och inte tvärtom... Man kan som privatperson inte känna skillnad på däck så vida man inte kör dem på exakt samma bil i exakt samma väder. ------- //Lövet |
|
|
Jag bad om ursäkt långt tillbaka i tråden och har gjort det nu.Ber om ursäkt att jag delade med mig av mina erfarenheter. Lovar ska inte nämna ett skit mer om däck. Hur många gånger ska det behövas? Jag kör mina odubbade ni kör med dubbat ser inga problem med det. Du store Nr1 :-) |
|
|
Beställde nya däck idag. Det blev centraleuropeiska däck från Nokian WR D4. Dessa däck funkade bra till min 118d på 17 tum och jag hoppas dessa öven funkar bra till min 3-serie GT - dock på 18 tum. PS: personligen tycker jag denna tråd har varit väldigt jobbig att läsa. Hemskt att så många har varit inblandade på ett negativt sätt. Men förhoppnings så är denna tråd avslutad nu. |
|
|
Number_3hree du får jätte gärna skriva nåt om D4 däcken när du kört lite, är själv sugen på dessa till min E92. mvh jens |
|
|
JensMattsson: Jag hade dessa däck på min 118d LCI förra vintern och jag va väldigt nöjd. Men det är ju så individuellt. Hade även föregående modell WR D3 på min gamla Audi sportback quattro 3.0 TDI -11 och även där hel nöjd. Därför blev det naturligt att jag kör på D4 till min GT. Dock är GT:n mjukare i chassit än de båda bilarna om det nu kan påverka. Det återstår att se. Dock så vill jag berätta att jag tänkte testa Continentals nya däck WinterContact TS860 som är helt nytt och ska vara väldigt bra enligt många tester. Tyvärr så finns de inte i 18 tum för tillfället. |
|
|
Number_3hree Tack för svar! Vilken del av landet kör du mest i ? Låter som ett klart intressant alternativ dessa D4. Jag hade Goodyear friktion förra vintern, dock ej på E92'an, dom var åxå helt bra tyckte ja, kanske får bli D4 nu i 18 tumm... mvh Jens |
|
| JensMattsson: Jag bor i Halland och kör mestadels motorväg. Halmstad - Falkenberg samt ibland Halmstad - Göteborg och Halmstad - Malmö. Därför blev det centraleuropeiska däck. Personligen tycker jag gummit är för mjukt i nordiska däck och när det inte är tillräckligt kallt så viker sig gummit och det kan upplevas obehagligt. Bara vad jag tycker :) Lycka till | |
|
Tack för svareen Number _3hree! mvh Jens |
|
| JensMattsson: Inga problem! Vi hjälps åt och delar vad vi upplever är bäst :) | |
| Du som bor i Sthlm vet hur det var i trafiken idag katastrof!! Men min nya hankook winter ipike rs w419 skötte sig alldeles utmärkt, Låter mindre än minna förra hakka 7 mindre buller bättre grepp osv.. Tummen upp | |
|
catch-me: Mina vinterpuckar håller denna vinter ut, blir dags för nya nästa år. Kommer du ihåg får du gärna uppdatera hur dina Hankook skött sig om ca ett år :) |
|
|
Blev en uppsättning nya Hakka7 till Gran Tourern och en uppsättning nya Hankook Winter iPike W419 på E91an. Kan inte jämföra grepp och så då det är två väldigt olika bilar, däremot så är det slående hur pass mycket tystare Hankook däcken är jämför med Hakkorna. Har alltid köpt hakka tidigare och levt med att dubbdäck ska låta så. La på däcken på Gran Tourern först och det var nästan så jag ångrade att jag inte tog dubbfritt, p.g.a. ljudnivån. Vi bor dock så till att vi måste ha dubb för att ta oss av gården när det är isgata. Jag har alltid gillat Hakka men tog mig utanför bekvämlighetszonen genom att köpa Hankook, tack vare den här tråden och det är jag glad för! (samma dimension på båda bilarna) //Stenback |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.