|
Sida 7 av 9
|
|
|---|---|
|
Men fattar ni inte..? Det är helt ok att ni väljer att åka dubbfritt. Men det är inte ok att ni ljuger om dubbdäckens egenskaper. När ni t ex påstår att dubbdäcken skulle vara sämre på våt asfalt. Ni borde också klara av att tillåta oss andra att välja dubbdäck och ni borde avstå från att sprida faktafel. |
|
|
gaspo, jag vill inte ge sken av att besitta någon expertis i fråga om självmordsprevention. Det jag hade i åtanke är bland annat detta: Länk Men det är OT. |
|
|
Ulf:Va?ljuger om dubbdäckens egenskaper? Sämre på vått underlag? Klart alla har rätt o välja vad dom vill köra med dubbat som odubbat. Jag är ingen expert. Men tycker Nockenwelle har haft bra argument. Som skrivet innan oavsett vad folk väljer för däck. Kör försiktigt o ta hand om er. |
|
| Nockenwelle:Ja som sagt det är OT. Kan diskutera det ämnet i annat forum. | |
| Läst hela tråden och VTI rapporten. Det blir så att jag sätter på förra säsongens Cont Icecontact 2, redan i nästa vecka då sommardäcken oroväckande nära tre millimeters mönsterdjup bak. Fått ut 2900 mil på sommardäcken (Michelin HP) | |
|
Andreas. "I sådana här diskussioner är det värt att komma ihåg att det sker betydligt FÄRRE dödsolyckor vintertid än sommartid. Det finns alltså andra betydligt viktigare faktorer än dubb vs icke-dubb." Högst troligt beroende på att det körs mindre dessa perioder samt att mc-olyckorna drar upp dödstalen sommartid. Dubbdäck/odubbat. För mig är det en ickediskussion, skulle inte ens tänka tanken att köra utan dubbdäck. Vore intressant om det fanns en "haverirapport" från alla olyckor, gissar att däcken är överrepresenterade som boven i det hela. Miljöargumentet håller inte. Extra fånigt blir det på ett bilforum. |
|
|
Att tänka på Länk |
|
|
Robert, vad menar du med att miljöargumentet inte håller? Argumenten mot dubbar är dels vägslitage och de problem de för med sig, dels människors hälsa. Hur menar du att det inte håller (dessutom kan man infrågasätta om det är "miljön". När det gäller "haverirapport" så finns sådana gjorda och man har studerat däckens betydelse. Du för inte fram någon ny invändning, utan en som redan har beaktats. |
|
|
Andreas: Hade också gärna sett en haverirapport. Ska bli kul o se vad mina Good Year ice 2 klarar vintern. För mig icke diskussion heller kör odubbat som alltid. Btw:köpt Good Year ice 2 till frugan nu också. |
|
|
Apropå dödsfall sommar/vinter. Kommer inte ihåg vem som har den som användarsignatur. Väldigt tänkvärt. "Det är inte farten som dödar. Det är det plötsliga stoppet" |
|
|
Nockenwelle; Jag tycker inte som du och jag anser att du inte har rätt i allt som du påstår. Men jag väljer att inte diskutera med dig. För att jag och väldigt många flera väljer avstå att diskutera med dig innebär inte automatiskt att du har rätt. |
|
|
Robert det räcker väll med alla andra som argumenterar emot o tycker att dom har automatiskt rätt! |
|
|
Robert Lundberg mfl: Det är exakt det som är svaret av forskningen. Det finns ingen överrepresentation bland dubbfria däck bland dödsolyckor vintertid. Det är andra faktorer som avgör. ------- //Lövet |
|
|
Andreas_lofgren, menar du att det utreds vad för slags däck som sitter på bilen vid olyckor? Faktiskt inget jag visste om, finns den här forskningen att ta del av? Vad tror du om min teori att olyckstalen är större sommartid beroende på att vi helt enkelt kör mer bil då? Tror även att vi kör fortare på sommaren, vilket påverkar utgången. Och att mc-olyckorna hjälper till i den statistiken. Jag har försökt googla mig fram, men du kanske vet eller har idé om ifall mina antaganden stämmer? Känns rätt logiskt i vart fall. gaspo. Du är en tjötröv. |
|
| Robert: Pajas! | |
|
Håller med många att Nordiska vinterdäck har alldeles för mjuk gummi. Har alltid kört dubbat och nu senare år kört med centraleuropeiska däck pga jag har trott det är bäst för att jag kör mestadels motorväg samt att jag bor i Halland. Men jag kan ha fel. Om jag ska köpa centraleuropeiska vinter däck så blir det Nokian D4 Annars blir det dubbat och isf det ni har rekommenderat Hankook Winter i-Pike. Givetvis är alltid dubbat bäst. Men jag undrar inte om centraleuropeiska funkar ”lika bra” eftersom min position i landet samt att det är i stort sätt bara motorväg jag kör? Tack på förhand PS: Förlåt om jag snår/lånar tråden :) |
|
| Lustigt att nordiska odubbade vinner i teknikensvärlds test när det gäller ditt körmönster. | |
|
Gaspo: Tack! Har kört med nordiska, men tycker gummit är för mjukt. Bilen beter sig inte så som jag önskar med nordiska däck. Kan bero på att vi inte har tillräckligt kallt i söndra Sverige så att gummit "viker sig" och bilen uppför sig instabilt. Det är vad jag tror men jag vet inte. Samt att Teknikens Värld testar kanske sina däck när det är riktigt kallt och allt. Så som vädret är i norra Sverige men vad vet jag :) Däremot vet jag och det är att nordiska inte passar mig :) Tack för ditt input, |
|
|
No probs bro:-) Bor i Gbg så vi bor inte många mil ifrån varandra kör en hel del motorväg jag med. Har alltid kört nordiska. Beter sig kanon för mig. Men alla upplever vi det olika. Btw:Testet är gjort i Sörmland! Ha en go kväll :-) |
|
|
Det jag har funkar kanon för mig. En gång läste jag på ett ställe att det jag har är kanon. Jag saknar erfarenhet av annat, har aldrig provat något annat och jag har aldrig läst om något annat, men eftersom jag tycker att det funkar kanon för mig så vet jag att mitt val är bäst på allt och för alla. Dessutom har jag hört talas om att en lobbyist har fått miljöpartiet att hålla med mig och därför vet jag med 100% säkerhet att jag garanterat har rätt. Om någon annan skulle påstå något annat så vet jag att den har fel. Eh... Logiskt..? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.