|
Sida 3 av 9
|
|
|---|---|
|
För att försöka styra tillbaka tråden till dubbdäcksval igen så har jag stått inför samma dilemma som TS. =) Jag löste det genom att köpa Hakka 7 till Gran Tourern och Hankook i-Pike till E91an. Jag valde Hakka 7 i stället för Hakka 8 för prisskillnaden och jag anser inte Hakka 7 vara ett dåligt däck. Tänkte att det kunde vara kul att testa hankook på pendlarbilen, brukar alltid köpa Hakk men har ingen ambition att ha kvar bilen mer än en säsong så jag slog till på F3x dimensionen 205/60-16 så har jag alltid valmöjligheten att ta med mig däcken till nästa bil om jag är nöjd. //Stenback |
|
|
Seriösa däcktester visar att dubbdäcken är bättre nästan på allt, oavsett is eller asfalt. Om man prioriterar säkerhetsaspekten erbjuder dubbdäcken den bästa kompromissen, nästan alltid och nästan oavsett var i landet man bor. Tex på våt asfalt (ett rätt så vanligt väglag på vintern) så bromsar dubbdäcken alltid mycket bättre in de dubbfria. Dubbdäcken har bättre grepp på våt asfalt och sätter lägre varvtider runt en handlingbana. Det är nog självklart för oss alla att på is är dubbdäcken överlägsna när det gäller såväl broms som acc. Även om det är relativt sällan som det råder blankis så är det vid dessa tillfällen man kan råka som mest illa ut om man har dåligt grepp. Och det räcker väl med att det händer en enda gång... Men det överraskar mig lite att det finns några nordiska dubbfria som i handlingbanan på is faktiskt har så bra sidogrepp att de sätter bättre varvtider än de dubbade däcken. Vid bromsning (och acc) på is är dock dubbdäcken återigen överlägsna. Jag har beställt dubbdäck Conti Icecontact 2 och har medvetet valt ett smalare däck med högre profil; 225/50-18. (Att jämföra med mina sommardäck: 245/35-20 och 285/30-20) Jag väljer alltså medvetet att prioritera helt olika egenskaper sommar/vinter... |
|
| PS: Jag har valt "riktiga" däck (inte RFT) | |
| Jag tror inte en privatperson kommer märka så mycket skillnad mellan dubbdäck från någon utav däcktillverkarna Continental, Goodyear Michelin eller Nokian. De lär nog alla upplevas som mer eller mindre lika bra så välj det dubbdäck som är billigast utav de fyra tidigare nämnda tillverkarna. | |
|
Köpte precis just teknikens värld, med årets vinterdäcktest. Väldigt samma däck som testades ifjol men väldigt stora skillnader i betygsättninge!! Bästa dubbdäck pirelli ice zero, Bästa friktionsdäck goodyear ultragrip 2. Nokia r2 hamnade väldigt lågt i listan. Köper väl Goodyear denna höst igen då... Mvh jens |
|
| Härligt med Good year då valde man korrekt. | |
|
En bit upp i tråden nämns det att spåren i våra vägar beror på att tyngden från lastbilar, och vanliga bilar med antar jag, gör att asfalten pressas ihop. Så kanske det är men jag ser ofta att spåren har olika färg, dvs en färg på asfalten på vägbanan och den gamla vägbanans färg i mitten. Hur kommer det sig i så fall att man ser detta fenomen om det handlar om sammanpressning av asfalten? Sällan det blir exakt samma färg på asfalten mellan gångerna..... Själv väljer jag dubbfria alla dagar i veckan. Bor i Tokholm och här behövs det sällan dubbat. Sen att det är förbjudet på några gator spelar ingen roll för där körs det ändå med dubb.... Några turer norröver blir det ibland och då har det fungerat jättebra med dubbfritt. Sen kanske det beror på att några med dubbdäck ligger framför och "river" upp glansisen vad vet jag :-) Niklas Fransosen |
|
Verdi |
Om lastbilar trycker ner vägen eller inte beror väl på underarbetet. Antagligen inte så mycket på större vägar som är proffsigt anlagda. Däremot finns det ju en gammal sanning (myt?) som säger att en enda 60-tons lastbil sliter lite mycket på vägen som 10 tusen personbilar. Då antar jag att de menar slitage på ytan. Hur mycket en personbil med dubbdäck sliter vet jag dock inte. Hittade inget specifikt mer än att vägarna i norra Sverige slits snabbare än i södra och att det antas ha samband med andel dubbdäck i trafiken. |
| Tjälen r nog det största problemet i norrland. Länk | |
|
Varsågoda min herrar:Länk Länk Länk Länk Klart är att dom absolut bästa dubbdäcken slår dom bästa dubbfria. Det e jag välförstådd med @skäms" Men det e inte med hästlängder direkt. O jösses vad många dubbdäck som åker på stryk av Good Year och conti. |
|
| Det här visar ju bara att du fortfarande har fel och hade du inte varit en sån hycklare hade även din fru kört dubbfritt. | |
|
Köpte testet tidigare i veckan, imponerande att dubbfritt är så nära dubbat även i detta test. Flerar av däcken var med i testet ifjol, då till helt andra poängsättningar.... mvh jens |
|
|
Maximus:Har erkänt att jag hade fel läs längre upp i tråden. Skriver t.o.m att jag skäms i mitt förra inlägg. Men dom är bara två dubbdäck slår friktion! O inte direkt med hästlängder. Sedan ge fan i o kalla mig hycklare. Frugan kör dubbat för att hon vill ha det o jag tyckte att det e väll bäst för henne. Jag tyckte odubbat från början men hon insisterade. |
|
|
Med dina argument så är du en hycklare. "Det är väl bäst för henne" men forummedlemmar som väljer att köra dubbat hånade du. Särskilt de som väljer att köra fyrhjulsdrivet trots att fyrhjulsdrift gör marginell skillnad när man snurrar omkring på blankis. Jag har två bilar. En bakhjulsdriven E38 som alltid haft dubbdäck och en X5 E53 som jag i vintras hade de medföljande friktionsdäcken på. Nokian på båda bilarna. Med min X5 tappade jag greppet mycket oftare och mycket allvarligare än med min E38. I vintras låg jag i sidled i en nerförsbacke under några sekunder efter att jag gjort en vänstersväng i en korsning. Det har aldrig hänt mig med min E38 om jag inte provocerat fram det. De två dubbdäcken som med liten marginal slår friktionsdäcken i totalpoängen presterar mycket bättre, i många fall dubbla poängen på is och snö i både broms och vägegenskaper. Ett friktionsdäck som inte kan köra upp eller ner för den isiga backen men med goda vägegenskaper på torr och blöt asfalt är ett dåligt alternativ för delar av befolkningen. Jag sågar inte friktionsdäck men de passar inte för alla. Det beror på var man bor, vart man kör och vad man har för vana av att köra när det är halt. Med dubbdäcken är det bara att dra ner lite på farten för att kompensera de sämre egenskaperna på torr och blöt vägbana men dubbfria däck kan inte kompensera för ett sämre grepp på is och snö på samma sätt och har man otur slutar det med att man inte kan ta sig fram hela vägen. |
|
|
Läs testet igen! Jämför Good Year och dubbdäcken. Återkom när du får resultatet till att dubben är överlägsna. Gör om gör rätt!! Ber om ursäkt att jag "hånade" 4wd o dubb och att du/ni tog illa upp. Tar på mig det,var klumpigt av mig. Men jag har kört 4wd framhjulsdrivet,bakhjulsdrivet i 22år med friktionsdäck har klarat mig utmärkt. Än en gång ge FAN i att kalla mig hycklare. "den store" |
|
|
Eftersom du uppenbarligen inte läst hela mitt inlägg där jag tydligt skiljer på is och snötäckt vägbana där dubben har en fördel och våt och torr vägbana där friktionsdäcken har en fördel. Dubbdäck duger till din fru men inte till någon annan. Då är du en hycklare. Det kommer du inte undan. Vill du inte bli kallad det får komma med bättre argument än att dubbfria däck funkat för dig och därmed ska funka för alla förutom din fru som enligt dig inte är kompetent nog bakom ratten för att få köra med friktionsdäck. Det är ju lustigt hur ditt miljötänk åker ut genom fönstret när det handlar om din frus säkerhet men inte min frus säkerhet. Hycklare! |
|
|
Läste hela ditt inlägg. Du skriver att dom får dubbla poäng O presterar mycket bättre. E du läskunnig? Maximus den store. Eller kan du inte jämföra poängen korrekt mot Good Year. Mvh Hycklaren |
|
Verdi |
Problemet med såna där tester är att alla delmoment är lika viktiga för totalbetyget men i verkligheten är det ju inte så. Där är olika moment olika viktiga beroende på hur man använder bilen. För mig är isgrepp prio. Allt annat går att kompensera. |
|
Som Verdi är inne på: Strunta i totalsumman/slutbetyget, och koncentrera dig på att läsa de olika delmomenten och då i detalj - t ex. exakt hur många meter sämre bromssträcka har ett visst däck i jämförelse med det som är bäst i delmomentet... Och läs flera tester då olika tester lägger fokus på olika saker och kommer fram till lite olika resultat. Sedan måste man tyvärr inse att vinterväglag är mycket komplext med många olika typer av extremt olika underlag - vilket tvingar däcktillverkare till kraftiga kompromisser, särskilt om de inte använder dubb som ett verktyg för att få fram rimlig friktion på is... Läser man testerna och förstår vad det faktiskt står i dem, inser man att dubbdäcken är tveklöst bäst på i princip alla "vintervägunderlag". Dock är de lite bullrigare och får inte användas på ett fåtal gator i vårt land (ej heller köras på t ex. Autobahn om man skall köra på "kontinenten"). Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Verdi:Point taken ;-) Jo jag är införstådd med att dom e bäst. Och jo jag har läst delmomenten i detalj. Sedan Johan jo jag FÖRSTÅR vad som står jag har inte problem med att förstå saker o ting. odubbat klarar sig förvånsvärt bra. Dubbat slår odubbat men inte så fruktansvärt uppenbart. Dubbat e bäst ingen protest ;-) Peace! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.