AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
19.981

Däckval dubbdäck - Råd

Sida 2 av 9
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Jo visst e dom mjuka. Men det e inte banracing vi pratar om. Kör alla dar i veckan friktion kontra dubb. Bromsträckan,slirning e ju en nackdel med dubb på barmark. Alltid lika roligt här där jag bor där vissa kommer med sina Porsche cayenne,X5or,Lexus jeep med dubbat. Varför köper man fyrhjulsdrivet?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Gaspo, nu är du väl ändå ute och cyklar...!

Nej, det är inte banracing, men under vinterförhållanden kan det skilja enormt i greppförmåga både vid undanmanöver, framkomlighet och framförallt bromsförmåga mellan bra och dåliga vinterdäck.
Jag köper inte dubbdäck för att kunna köra fortare utan för att färdas säkrare.

Dubbdäcken är betydligt stabilare än nordiska dubbfria däck på barmark och det beror på att dubbdäck behöver stabilare gummi i slitbanan för annars sitter inte dubben fast och kan göra sitt jobb ordentligt. Samtidigt jobbar nordiska dubbfria däck med just mjukhet och följsamhet i däckmönstret för att få ett bra vintergrepp (läs snö och is) - men det medför automatiskt att man förlorar barmarksgrepp, då det inte går att äta kakan och ha den kvar - däck i allmänhet och vinterdäck i synnerhet är tydliga effekter av de kompromisser som däcktillverkarna måste göra utifrån vilka situationer/prioriteringar man väljer att utforma däcken efter.

Just nordiska dubbfria däck brukar därför tyvärr vara väldigt dåliga på just barmark, medan europeiska dubbfria däck är hyfsade och likaså dubbdäck.

Läs testet som jag länkade till så förstår du kanske bättre.

Och många tänker till lite och väljer dubbat för att kunna bromsa bra under alla vinterförhållanden och då spelar det ju ingen roll hur många hjul bilen driver med!

Att man får en stabilare bil med bättre framkomlighet kan ju vara en anledning till att en del väljer just fyrhjulsdrivna bilar - även om det är långt ifrån alla som tänker i de banorna utan bara vill ha en stor "stadsjeep". Vissa "SUV:ar" säljs faktiskt som tvåhjulsdrivna också...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Tyvärr Johan övertygar inte mig. Du o Robert Colin på Aftonbladet måste vara BFF :-). Patetiskt att köra fyrhjulsdrift med dubb. Sedan handlar ju mycket på föraren. Många nackdelar med dubb minst lika många med dubbfria. Men slit vidare på vägarna o förorena luften. Sedan finns det ju nått som heter DSC etc etc. Klart frugan bil har dubb men jag klarar mig fin fint med premium friktion.
No
160
No1MAXIMUS
X5 3.0 -04
740iA -00
Vilka nackdelar finns det för mig som förare att köra dubbdäck med min X5?
Att ha en bil med fyrhjulsdrift ersätter ju inte dubbdäck vid is.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Var och en gör som de vill - jag VET att dubbdäck är det enda som gäller när det är ishalka och det har vi (alla) ibland.

Tyvärr kan även den mest försiktiga föraren råka ut för att det plötsligt och oförutsett springer ut ett djur eller barn framför bilen, och då hjälper det inte att man kör försiktigt - då vill man ha så mycket grepp det bara går att få!

När det gäller slitaget från dubbdäck, finns det undersökningar som visar på att det är väldigt försumbart i de allra flesta fallen. Merparten av de "spår" som finns i vägarna i vårt land, är orsakat av att vägarna helt enkelt har för dålig bärighet i förhållande till hur tunga lastbilarna är, så vägbanan trycks helt enkelt ner men tjockleken på asfalten är nästan lika tjock som resten av vägbanan - detta har man enkelt konstaterat genom att såga ut sektioner av vägbanor och mätt asfalt-tjockleken.
Men dessa tester talar man gärna tyst om...bakom "talibanern"a som för ett heligt krig mot dubbdäck finns stora ekonomiska lobbygrupper, främst då däcktillverkarna som gärna hade sluppit dyra utvecklingskostnader för den internationellt lilla marknaden vi är.
Sedan har du en politisk problematik där en del politiker hoppas/tror (utan obestridliga vetenskapliga fakta) att man kan få ner partikelhalterna i luften i vissa städer under EU-regler, genom en "quick-fix"; dvs. att förbjuda dubbdäck - men samtidigt sandar man gatorna som i sin tur skapar mängder av partiklar och gynnar dieselbilar för de skapar mindre växthusgaser (som andra politiker vill få ner för att nå de målen)...
Får man inte ner partikelnivåerna under EU-reglementet, får man dryga böter (något man frivilligt åtagit sig att efterleva).

Att dubbdäck river upp partiklar i luften är ett inte helt utforskat område - snarare är det så att den stora partikelboven (och då främst gällande de små farliga partiklarna som når långt ner i lungorna när man andas), är dieselbilar! Så fortsätt du att förorena luften med en dieselbil! ;)

DSC hjälper inte alls om greppet inte finns!

Collin har mängder av knasiga idéer och åsikter, men när det gäller vinterdäck har han rätt!
Det är bara att läsa (och förstå) seriösa däcktester så inser man att dubbdäck är den typ av däck som är det mest lämpade i vårt klimat, framförallt i södra/mellersta delarna av landet där det pendlar runt nollan med våt ishalka ibland.
I de kallare delarna av landet är vägarna ofta strävare och då fungerar dubbfritt ofta ganska bra även om de flesta i de norra delarna av landet vet att det bara är dubb som gäller när det kommer till ren isgata...

Maken till mansgris som anser att frugan givetvis måste ha dubb men du klarar dig med friktionsdäck! Varför då, var inte friktionsdäck lika bra!? ;)

Mvh
Johan B

ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Mansgris nja det vet jag inte :-) men tyvärr är hon inte den bäste förare. Om du inte stirrar dig blind på bara dina dubbdäck. Så läs på lite om prestandan på dom nyare friktionsdäcken. Inbromsning på is har dom senare åren minskat RADIKALT även körning på is har blivit betydligt mycket bättre. DSC har hjälpt mig flertalet gånger när jag parkerat i backe och ej fått grepp. Sedan så hjälper det självfallet inte vid inbromsning. Vi kan diskutera detta hur länge som helst. O du kan visa tester. Jag med,att van förare klarar sig utmärkt med friktionsdäck. Som du skrev var o en gör som dom vill. Jag e lite extra grinig idag då DIF förlora i hockeyn igen :-(

Peace!
P.S Jag är en av talibanerna! :-)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Läs (hela) testet och studera tabellerna - där framgår tydligt vilka däck som är bra på vad och vilka som är dåliga på vad...

Trenden är tydlig; dubbfria däck som presterar bra på vinterväglag är generellt dåliga på barmark och våt väg.

Dubbdäck kan vara bra på både vinterväg och barmark och våt väg - däremot är de generellt bullrigare.

Och beakta att testet även innefattar slitna däck - där man kommer fram till att dubbade och odubbade däck slits ungefär likvärdigt och presterar ungefär 80% mot vad de gjorde som nya efter några säsonger. (Detta tvärtemot vad vissa förespråkare för dubbfria däck ofta hävdar (utan vetenskapligt belägg) - nämligen att dubbdäck blir "värdelösa" efter några säsonger när dubben börjat bli lite slitna)

Länk

Mvh
Johan B

ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Härligt att man köpt det näst bästa friktionsdäcket. Kommer klara vintern galant utan dubb och fyrhjulsdrift som jag alltid gjort. Som många andra. Det e ju inte direkt ofta det e hockeyrink ute. Sen saltar dom tyvärr duktigt också+grusar. Så mina underbara ultra grip Ice 2 bara längtar o ta sig an vintern.
Köpte dessa Good year ultra grip ice2 förra hösten, var klart över förväntan! Bra grepp och finfin komfort.

Någon som vet vilka nyheter som är på kommande till denna vinter?

mvh Jens
Transocean
Nexen winguard Ice här, odubbad för 600 spänn stk. Funkar hur bra som helst i isiga Norge. Den enda nackdelen är att DSC-lampan blinkar när man ger järnet på motorvägen; lösningen blir att delvis slå av DSC. Annars inga som helst problem att hålla 140-150 på motorvägen när det är dåligt före tack vare mjukt gummi och 9 mm mönsterdjup. Vid 5 mm kasseras dom.
Köpte min förra bil, en audi med fyrhjulsdrift i Göteborg. Själv bor jag i Sundsvall där klimatet vintertid är lite mer "vintrigt". På bilen satt friktionsdäck av kontinentala varianten och dom visade sig vara rent livsfarliga uppe i norr, men funkade kanon för förra ägaren nere i södra Sverige.

Kände inte till skillnaderna mellan kontinentala och nordiska friktion innan, och fastän dom nordiska varianterna klarar sig helt okej även här uppe så föredrar jag alltid dubb pga greppet på is.
Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
"Patetiskt att köra fyrhjulsdrift
med dubb."

Otroligt märkligt påstående!
Som att fyrhjulsdrivna bilar skulle ha bättre bromsförmåga...

Det är en fördel (även) för de som kör odubbat att de finns de som kör dubbat, som t ex vid trafikljus, river upp ytan vid packad snö/is.

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
ju
164
juha01
F10 -15
För att göra livet enkelt är det bara att läsa tester som gäller. Vill du göra det ännu enklare väljer du nokians senaste vinterdäck, dubbat eller dubbfritt, beroende på körmönster och behov. Bägge blev nämligen testvinnare i auto motor sports test son dom gör tillsammans med flera olika tidningar. Tidningen kommer väl ut i handeln snart!
Verdi
Haha. Ja vad ska man säga om pojkar som gaspo? Ibland stöter man på dem. "Männen" med överdrivet självförtroende som får mig att undra om kanske feministerna har en poäng ändå. ;-)

Dubbdäck är bättre än dubbfria nordiska på ALLT utom på snö där de är ungefär lika bra. På torr asfalt, på våt asfalt, i slask, på is... Överallt är dubbade bättre. Det är bara att läsa testerna. På blankis kan bromssträckan för dubbfria vara väldigt mycket längre.

Jag har ändå övervägt dubbfria den här gången tack vare ett olyckligt dubbdäcksförbud på Kungsgatan i Uppsala. Men men. Blir dubbat igen.
Kontinentala/centraleuropeiska dubbfria däck är grymma på barmark men kanske ännu viktigare även på vattenplaning. Är vägarna bara saltade så går det bra. Dvs de funkar i min körprofil till 98% av dagarna.

Sen finns även de i södern som köper däck som är bäst till de resterande 2% av dagarna när det är snö och blankis och väljer dubbat. Jag kan förstå dem också, även om jag själv aldrig kommer köpa dubb.

De jag avskyr mest är de mjuka nordiska friktionsdäcken, de blir väldigt instabila och ibland rent av livsfarliga att köra på när temperaturen går upp mot 10 grader. Det märks framförallt vid hårda inbromsningar.
Ls
443
LseBeemmer
Audi SQ5 8R

Tidigare ägt:
BMW 328i -99
VW Golf R32 -04
VW Golf VR6 Syncro -97
BMW 330i M-Touring -04
Audi 1,8 TSQ BSR -00
BMW 320i STCC -05
BMW 320d -09
BMW 340i -17
Vi bor i ett väldigt avlångt land där klimatet varierar fruktansvärt mycket från norr till söder. Jag som norrlänning men nu bosatt i södra delarna kommer alltid välja dubbat då jag rör mig över "hela" landet året runt ( 150 mil norr från nuvarande ort). Det går inte att köra dubbfritt på vägarna där jag är uppväxt, har provat både med fyrhujsdrift och tvåhjulsdrift, dubbat och odubbat. Alltid av bättre kvalite av märken. Säkraste kombinationen jag kan tänka mig vintertid är en väg som är osaltad och förutsägbar med fyrhjulsdrift och kvalitetsdubbade vinterdäck. Det är riktigt obehagligt att komma i en kurva och styra in när man märker att det inte finns sidogrepp. Men som sagt, kör man mest på barmark och saltade vägar har man andra erfarenheter och krav. För mig fungerar det bäst med dubbade kvalitetsdäck som är förutsägbara och fungerar överlag bra i alla situationer.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Verdi:Ha ha ha nja överdrivet självförtroende e nog jag den siste o ha. Jag ser på testerna att dom e bättre. Medger detta My bad! Men jag har alltid klarat mig ruskigt bra med odubbat. Fan va skönt att dom gör Kungsgatan dubbri. Precis som i Gbg friggagatan och Odinsgatan dubbfria. Hörligt att pojkar som du får åka lite omvägar.
No
160
No1MAXIMUS
X5 3.0 -04
740iA -00
Beroende på vad man har för körmönster kan man klara sig med odubbat.
Jag håller mig borta från innerstan i den mån det går och skulle jag behöva köra på Kungsgatan eller Odengatan så har jag tillgång till en bil med friktionsdäck.
Jag kör för ofta i obygden på ensliga, isiga skogsvägar med branta backar för att avstå dubb.
Verdi
Vem har sagt att jag kör omvägar? ;-)

Bodde förut så att jag promenerade längs Kungsgatan till jobbet och var och varannan bil körde dubb lik förbannat. Man hör det rätt tydligt om man går.

Polisen prioriterar inte direkt dubbkontroll. Dels för att de själva fattar att det är bättre däck då polisbilarna har dubb och dels pga resursbrist.

Sen har jag flera alternativa vägar till jobbet som är likvärdiga så jag måste inte köra där varje dag. Inte så roligt att köra Kungsgatan med alla sjuttielva rödljus.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Verdi:Fridens liljor ;-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.