AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
19.987

Däckval dubbdäck - Råd

Sida 1 av 9
Ls
443
LseBeemmer
Audi SQ5 8R

Tidigare ägt:
BMW 328i -99
VW Golf R32 -04
VW Golf VR6 Syncro -97
BMW 330i M-Touring -04
Audi 1,8 TSQ BSR -00
BMW 320i STCC -05
BMW 320d -09
BMW 340i -17
Börjar vara dags att planera inför vinter säsongen. Har två stycken kandidater på dubbdäck.
Antingen: Goodyear Ultragrip Ice Arctic
Eller : Nokian Hakkapeliitta 7

Har kört på Goodyear däcken tidigare men funderar på att prova annat då dom låter ganska mycket. Men frågan är om det är så stor skillnad. Funktionsmässigt är goodyear däcken klockren då dom är helt otroliga i snö och även på is. Dubben sitter även kvar bra med lite tuffare körstil. Men jag undrar hur hakka 7orna är att köra, Snö/is/asfalt. Tappar dom lätt dubben? Prismässigt är dom identiska.

Någon som kört båda två eller har mkt erfarenhet av hakka 7orna?

Kom med tips, säkert fler som står och väger på samma fråga.

Tack på förhand! / J

Transocean
Hankook Winter i-Pike slår i alla fall Nokian 7
Ls
443
LseBeemmer
Audi SQ5 8R

Tidigare ägt:
BMW 328i -99
VW Golf R32 -04
VW Golf VR6 Syncro -97
BMW 330i M-Touring -04
Audi 1,8 TSQ BSR -00
BMW 320i STCC -05
BMW 320d -09
BMW 340i -17
Okej, utveckla gärna

Dom ligger helt klart bra till prismässigt
Transocean
Googla gärna. Delad första plats förra året eller så, haft i-Pike på min förra bil, kanon däck; varför köpa ryska Nokian till 1800 stk när man får däck från ett i-land för 800 stk?
Transocean
Länk
Transocean
Att finska Nokian är Rysslands största "consumer goods exporter" säger väl sitt om vilket kvalitet man kan förvänta sig...Tyres are delivered from Vsevolozhsk to over 30 countries and Nokian Tyres is Russia’s largest exporter of consumer goods. Using shift arrangements, the annual capacity of the factories in Finland and Russia is more than 20 million tyres. Manufacturing in Russia represents a competitive advantage for Nokian Tyres. Tyre production costs are considerably lower in Russia than in Finland and other western countries.

Approximately 70% of the production in Russia is exported, and the margin between eurodenominated export income and production costs paid in rubles has increased along with the depreciation of the ruble. If demand begins to increase, the company’s production capacity in Russia enables production to be quickly ramped up to address the demand without requiring major investments. In 2015, approximately 80% of the company’s passenger car tyres were manufactured in Russia.
Ls
443
LseBeemmer
Audi SQ5 8R

Tidigare ägt:
BMW 328i -99
VW Golf R32 -04
VW Golf VR6 Syncro -97
BMW 330i M-Touring -04
Audi 1,8 TSQ BSR -00
BMW 320i STCC -05
BMW 320d -09
BMW 340i -17
Intressant, kan nog bli så att jag provar dem. Letade lite däcktester tidigare men dom dök inte upp lika myckt som hakka, continental och goodyear. Men i nått test hade dom delad andraplats med continentals flaggskepp.

Men med det priset finns det ingen anledning att inte prova.

Tack för tipset :)
För att ge dig svar på din ursprungsfråga så tycker jag du skall läsa oberoende däcktester och därefter bilda dig en uppfattning.
Med däcktester menar jag seriösa tester - inte upplevelser från internet-troll eller förstå-sig-påare som kan döma ett däck utifrån var fabriken är placerad. Först då ser du vad får för pengarna...

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Här är ett seriöst test för 2016:

Länk

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
i-pike är riktiga underdogs. Riktigt attraktivt pris för ett bra däck.
Skulle jag köpa en ny uppsättning nu skulle jag seriöst överväga att köpa dom.

Men vad det gäller dom däcken du nämner så befinner sig ju båda två i toppskiktet. Båda är helt enkelt riktigt bra däck.
Största nackdelen med hakka 7 är att dom är extremt mjuka vilket märks dom varmare dagarna under vintern. Gasar du på lite i en kurva så blinkar anti-sladden direkt.
När det riktigt vinterväglag ute så är är det 10/10 i betyg. Extremt bra grepp.

Kör själv hakka 7 på ena bilen. Överlag tycker jag dom är för mjuka då de är allt för många dagar under vintern som de inte är riktigt vinterväglag.
Skulle välja ett däck som de är lite jämnare i resultaten mellan vinterväglag och barmark. Dock beror de ju också på vilken del av landet man bor i.
Har inte körd Ice Arctic så låter de vara osagt hur det däcket är.
50
811
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
Jag har kört i-pike på min X1a i tre vintrar och funkar kanon för mig. Kommer säkert köpa igen när det blir dags. / Peter
50
811
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
Johan B: tack för test. Jag har efterlyst ett test med gamla däck körda kanske tre el fyra vintrar.
Detta borde vara mer riktvisande eftersom på nya däck är skillnaden väldigt liten. De flesta som kör omkring därute har nog däck som gått flera säsonger och tusentals mil.
Ett sådant test skulle vara betydligt mer värdefull än ett nydäckstest

/ Peter
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ja, det var en bra input i testet - i korta ordalag kom de fram till att tendensen håller i sig över däckens livslängd, dvs. de däck som är bäst i ny-testet är också bäst när de är slitna (jämfört med lika slitna däck från konkurrenterna).

En intressant aspekt är också att både dubbade och odubbade däck slits prestandamässigt ungefär likadant, tvärtemot många som hävdar att dubbdäckens "övertag" mot dubbfria däck är borta efter en eller två säsonger i takt med att däcken slits.

De kom ju också fram till att efter några säsonger är däckens prestanda generellt nere på kanske 80% mot när de är nya.

Mvh
Johan B

50
811
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
Johan B: Man ska inte fuskläsa som jag. Det var ett fett test. / Peter
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Nu är jag partisk då jag säljer Nokian, men innan jag hade mitt nuvarande jobb körde jag med haka 7, de håller jäkligt bra trots busskörning osv. Det är mycket däck för pengarna.

ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
En fråga bara vart bor ni som kör med dubbat "nyfiken". Ser att vissa har xdrive och kör med dubb. Kör ni mycket på is belagda sjöar på vintern ;-).
No
160
No1MAXIMUS
X5 3.0 -04
740iA -00
Min bakhjulsdrivna E38 med dubbdäck är bättre på hala vintervägar än min X5 med friktionsdäck.
Kommer därför köpa dubbat även till X5 i år.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Dubbat på bakhjulsdrivna E39 (och tidigare E46:an), samt fyrhjulsdrivna Hyndan (Santa fe) - Småland. Här har vi vissa vintrar rejält med snö men långa perioder kan det vara barmark under dagtid men isgata på morgon och kväll.

Som jag ser det är det inte i första hand framkomlighetsproblematiken som gör att vi kör dubbat, utan bromsförmågan på vintern och även stabilitets-/trafiksäkerhetsaspekten!

Dubbat är bättre på is OCH barmark än vad nordiska dubbfria däck är, på snö är de väl ungefär likvärdiga. Dubbdäcken är dock lite mer ljudliga även om det är mycket mindre skillnad idag mot vad det var för tio år sedan. I E39:an märks det dock inte så stor skillnad då den är välisolerad ljudmässigt - det är värre i Hyndan som är bedrövligt ljudisolerad.

Däck är alltid kompromisser och särskilt vinterdäck...

Mvh
Johan B

ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Har kört odubbat i Gbg i 22år. Här har vi väldig varierad vinter mycket slask som blir till is o ibland rejält med snö. Har klarat mig hur bra som helst. Har polare i Norrland som kör odubbat och klagar inte.

Johan B: Att dubbat skulle vara bättre på barmark är nog den största lögn jag hört. Barmark=varken snö eller is. Varför kör vi inte dubbat på sommarn? Dubbat längre bromssträcka barmark,sliter vägarna sinnesjukt. Släpper ut partiklar i luften. Undra varför det e förbud i Tyskland? Kolla gärna upp dom nya nordiska friktionsdäcken från premium tillverkare och vad dessa får i betyg!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Gaspo, jo dubbdäck är bättre på barmark eftersom de är stabilare i klackarna/gummit - nordiska vinterdäck är supermjuka och har många sajpningar = på tok för mjukt för att fungera bra på barmark!

Så tänk efter om du inte har hört större lögner.... ;)

Mvh
Johan B

No
160
No1MAXIMUS
X5 3.0 -04
740iA -00
Jag kör hellre friktionsdäck i Norrland än i sthlm där temperaturen går över och under nollan stup i kvarten.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.