|
|
|
|---|---|
|
Hej Autopowerers, Jag köpte förra veckan en gammal 318iS från 94, som är i lite oklart skick då jag har väldigt lite erfarenhet av bilar i allmänhet, samt att det varken fanns servicebok eller besiktningspapper. Jag har läst en hel del här på siten om bilen men har inte hittat något om det som hände mig idag på vägen hem från jobbet: Jag stod vid ett rödljus som just slagit om till grönt, och när jag skulle sätta i ettans växel så gick det inte. Jag testade släppa kopplingen och trycka ner den igen, och så försökte jag få i de andra växlarna utan lycka. Den var lixom fast i neutralläget, blev tvärstopp så fort jag närmade mig någon växel. Tillslut så gasade jag lite och då gick det att få i ettan sedan var det inga större problem på resten av vägen hem. Jag har märkt att det hackar till ibland innan jag får i vissa växlar, tror det är ettan och tvåan det handlar om framförallt. Jag har tidigare kört en bil där jag ibland får gasa lite innan jag sätter i backen, men har aldrig tagit reda på vad som är själva problemet. Någon som har nån aning vad som kan vara fel? Har tänkt ta bilen till en gör det själv hall till helgen och leka sherlock holmes. Tack på förhand! /Martin | |
|
Jag skulle gissa på att synkringarna i lådan börjar må lite dåligt. Prova googla lite gällande synkringarna, utöver det har jag ingen bra idé dessvärre. Det är inte en dum idé att kolla under bilen, men du kommer nog inte finna detta problem förrän du plockar ner växellådan och öppnar upp denna. Om du kollar under bilen, vrid på kardanaxeln fram och tillbaka och kolla om du hittar ett uppenbart glapp. Känn och kläm på allt som inte är varmt och försök hitta glapp eller eventuella problem. |
|
| Det verkar nästan vara bäst att jag siktar in mig på en beggad låda OM det är synkringarna. Ska kika närmare på det i helgen. Tack för hjälpen! | |
|
Kan vara så enkelt att kopplingen inte fungerar - så börja med att lufta den och kolla funktionen så att både huvud- och slavcylindern fungerar. Inte helt ovanligt att någon av ovanstående ger upp i packningarna. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.