AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.674

Montera kupevärmare

HE
46
HEJOHÅ
740 IA -97
535 dT -11
Nån som hittat var man kan dra in en kabel från motor rummet till kupen? Så att jag kan montera en kontakt till kupevärmare. Jag vill helst inte borra ett hål, utan anv nått som finns. Gärna en bild. Gäller F11.
Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
Har en bild i min mobil men vet inte hur man presenterar bilder här men på min bil är kablaget draget ganska lodrätt ned från botten i den kopplingslåda (hörnet närmast vindrutan och flygeln) som sitter till höger precis nedanför vindrutan under en täckpanel som bl.a. har ett galler för dräneringskanalen för regnvatten.

Varför jag vet det är att jag fick regnvattenläckage in i kupén den vägen. Inte för att vatten kom in i denna kopplingslåda utan det fanns ingen tätning mellan kablaget och torpeden under denna låda så vatten letade sig in vägen mellan kopplinglådan och vindrutan.

Vänligen Näckrosen.

I rather go ponding
Visa användare
2.336
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
T ex Länk

Alltid bra med bilder.

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
Nu får vi se om jag lyckades:

Länk

Vänligen Näckrosen

I rather go ponding
Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
Flera bilder:

Länk

/Näckrosen

I rather go ponding
Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
Gick inge bra. Jag ger upp. Det är så jobbigt från min telefon. Det är så svårt att jobba på den lilla skärmen när man är starropererad och inte har så bra närseende.

Hoppas det framgick var i motorrummet bilden är tagen.

vänligen Näckrosen.

I rather go ponding
HE
46
HEJOHÅ
740 IA -97
535 dT -11
Jag ser var bilden är tagen, helt perfekt! Ser du hur andra ändan av kabeln kommer in i boxen? Är det gjort ett nytt hål.... eller används ett redan befintligt hål?
Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
Jag tror att all håltagning och ledningsdragning gjordes i Sverige innan jag fick bilen. I dosan har man placerat förgreningen för kupésladden och sladden till blockvärmaren. Förgreningen är placerad längst fram i dosan och syns tyvärr inte på bilden.

Vänligen Näckrosen

I rather go ponding
Visa användare
2.336
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Den andra bilden. Länk

(Var bara att lägga på .jpeg )

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
Inte för att jag förstod hur du fick fram bilden men tack i alla fall.

Jag satt med min lilla iPhone och plirade, skrollade hit och dit, klippte och klistrade länkar i Safari för att få till det. Lätt att trycka fel då allt är så litet och fingrarna är stora. Första bildlänken gick bra och jag fattade ingenting då jag provade med den andra länken.

Som jag tidigare skrev om vatteninträngning så finns det ett litet utrymme mellan dosan och torpedväggen som kan leda bort en del vatten som sipprar mellan rutan och den plastlist som finns nederst vid rutan. Denna lilla vattenmängd letade sig ned genom det borrade genomföringshålet vid kraftig nederbörd.

Att komma åt att täta hålet har jag inte lyckats med. Det är för trångt med dosan på plats. I stället har jag tätat med silikon mellan rutan och plastlisten så att vattnet leds mot mitten av bilen plus att jag har placerat en liten flärp mellan dosan och torpeden för att leda bort från hålet eventuellt vatten som ändå hittar dit.

Provade sen att hälla mängder med vatten över rutan för att se om något vatten trängde in. Då jag inte kunde påvisa något sådant vatten i kupén satte jag tillbaka panelen under handskfacket.

Vänligen Näckrosen

I rather go ponding
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.