|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
Grattis till F11an Verdi, ser fram emot bilder på den. Det är väldigt många på forumet här som har lite mer ovanliga bilar, såsom M550d, M2, 440 i m.m och det skulle va riktigt kul om det kunde bli någon typ av recension i form av ett videoklipp. Skulle bara va en kul grej, så. Men återigen Grattis till nya kärran. |
|
Verdi |
Ska hämta den imorgon bitti. Ska bli skönt att slippa hyrbilen (Mercedes CLA SB 200) Får väl försöka ta nån bild då. :) |
Verdi |
Bilder! Länk Länk Länk Länk Länk |
Verdi |
Skillnad i hjulhus mellan M550d och en 530d xDrive. Skiljer nog 10-15 mm. Inte mycket men tillräckligt för mig. Framförallt känns den stadigare när man kör. Länk Länk |
| Snygg bil - hur länge planerar du ha den? | |
|
Var så god :) VIN long WBAMY91090D122696 Type code MY91 Type M550DX (EUR) Body type TOUR Steering LL Door count 5 Engine N57X Cubical capacity 3.00 Power 280 Transmision ALLR Gearbox AUT Colour SOPHISTOGRAU BRILLANTEFFEKT METALLI (B90) Upholstery LEDER DAKOTA/SCHWARZ (LCSW) Prod. date 2012-12-04 No. Description 1CA SELECTION COP RELEVANT VEHICLES 1CB CO2 CONTENT 2N9 20"M LT/ALY WHEELS DOUBLE SP. 434M/ 2PA LOCKING WHEEL BOLTS 230 EU SPECIFIC ADDITIONAL EQUIPMENT 248 STEERING WHEEL HEATING 258 RUNFLAT TYRES 3AC TRAILER TOW HITCH 3AG BACKUP CAMERA 3MC IND.ROOF RAILS HIGH-GLOSS SHADOW L 302 ALARM SYSTEM 316 AUTOMATIC TAILGATE OPERATION 322 COMFORT ACCESS SYSTEM 337 M SPORT PACKAGE 418 LUGGAGE COMPARTMENT PACKAGE 428 WARNING TRIANGLE 430 INT/EXT RR VW MIRROR W AUT ANTI-DAZZLE 431 INTERIOR RR VW MIRROR W AUT ANTI-D 456 COMFORT SEATS, ELECTRIC. ADJUSTABLE 488 LUMBAR SUPPORT DRIVER/FRONT PASSENGER 494 SEAT HEATING F DRIVER/FRONT PASSENGER 5AC AUTOM. HIGH-BEAM HEADLIGHTS CONTROL 5DL SURROUND VIEW 502 HEADLIGHT WASHER SYSTEM 508 PARK DISTANCE CONTROL (PDC) 522 XENON LIGHT 536 AUXILIARY HEATING 575 ADDITIONAL 12V POWER SOCKET 6AA BMW TELESERVICES 6AB CONTROL TELESERVICES 6NF EXT.CON.OF THE MUSIC PLAY.I.MOBILPH 6NK CONNECTIVITY BLUETOOTH AND USB DEVI 6NR APPS 6S4 LANGUAGE VERSION SWEDISH 6UH TRAFFIC INFORMATION 6WB MULTIFUNCTIONAL INSTRUMENT DISPLAY 609 NAVIGATION SYSTEM PROFESSIONAL 610 HEAD UP DISPLAY 614 INTERNET PREPARATION 615 EXTENDED BMW ONLINE INFORMATION 677 HIFI SYSTEM PROFESSIONAL 698 AREA-CODE 2 710 M LEATHER STEERING WHEEL 715 M AERODYNAMICS PACKAGE 760 INDIVIDUAL HIGH-GLOSS SATIN CHROME 761 INDIVIDUAL SUN PROTECTION GLAZING 775 INDIVIDUAL ROOF-LINING ANTHRACITE 8KA OELSERVICE INT. 30.000 KM/24 MONTHS 8SC COUNTRY SPEC. RELEASE OF TELESERVICE 8SM VIN, VISIBLE FROM OUTSIDE 8TF ACTIVE PROTECTION FOR PEDESTRIANS 8TG ANTI-THEFT SYSTEM 8TH SPEED LIMIT INFO 8TN DAYTIME DRIVING LIGHTS SELECTABLE B 8V2 STICKER NCAP NIED/DEAN/SCHWED 842 COLD CLIMATE VERSION 850 ADD FUEL TANK FILLING FOR EXPORT 877 DELETION CROSS-OVER OPERATION 885 SWEDISH / ON-BOARD DOCUMENTATION No. Description 1CC AUTOMATIC START/STOP FUNCTION 1CD BRAKE ENERGY REGENERATION 2TB SPORT AUTOMATIC TRANSMISSION 4MR INT. TR. FIN. ALUMINIUM HEXAGON 4NB AUT.AIR CONDITIONING 4-ZONE CONTROL 4UR AMBIENT LIGHT 4U2 DRIVING EXPERIENCE CONTROL INCL. EC 548 SPEEDOMETER WITH KILOMETER READING |
|
Verdi |
Kristoffer_L, Länge hoppas jag. Beror väl lite på men minst 2 år. Lus, Tack, men den listan har jag nästan memorerat. ;-) |
| Det är jag fullt medveten om, men vi andra vill ju såklart frottera oss i din lyx :) | |
Verdi |
Som sagt, den saknar många dyra tillval också. Panorama, nappaskinn, night vision, soft close, adaptive drive osv. Men det kommer nog gå bra ändå. :) |
Verdi |
Några första intryck... Komfort: Bilen känns väldigt stor. Känns större än XC70 när man sitter bakom ratten. Den är väldigt tyst och bekväm. Trots 20" RFT-däck är den märkbart tystare än XC70:n. Spårar inte mycket alls heller. Komfortstolarna är magiska. Dieselvärmaren och rattvärmen gör all skillnad nu när det blivit kalla morgnar. Ljudsystemet (677 - Hifi DSP) är ett jättelyft mot H/K i M2:an och minst i klass med H/K i 3/4-serien. Bagage: Bagageutrymmet är klart sämre än Volvons. Där går barnvagnen precis in på längden. Inte en chans i F11:an. Tycker inte bagaget är så mycket större än F31:ans. Baksäte: Komfortsätena tar stor plats för baksätet men det är ungefär lika som XC70:n. Dvs något bättre än F31 men inget att skryta om. Jag sitter inte överdrivet bra "bakom mig själv". Prestanda: Den är väldigt snabb utan att det märks. Otroligt imponerande och vilsam att köra. Man kan köra om snabbt och effektivt och det känns som om man gör det på tomgång. Däremot finns det ingen riktig nerv i bilen. Är inte sportig nånstans om man inte tvingar den. Att köra: Den inbjuder i stort sett inte alls till aktiv körning. Den känns stor och sävlig. Men om man ändå kör fort på kurvig väg och pressar den lite så är den faktiskt inte så tokig. Den kränger inte så farligt för att vara så stor och tung och i sportläget så svarar den hela tiden bra på gaspådrag. Ljudet är ok även om det är genom högtalarna det kommer. Sammanfattningsvis så är det en otroligt mäktig bil som jag kommer trivas bra med. Men visst saknar jag M2:an ibland... |
|
@Verdi Hur fungerar dieselvärmaren: 1.Värmer den både motor & kupe? 2.Är den fjärrstyrd, mobilstyrd, programmerbar i bilen? |
|
|
Kul att höra att du är nöjd Verdi, även om du saknar M2an 😉 På en ny bil värmer dieselvärmaren bara kupén och kan styras på alla sätt du anger Patrick. |
|
|
Ok, men på en 2013 å framåt då? Ny e för dyr men en 2013 går in i budgeten ;-) |
|
Verdi |
Patrick, Jag har inte fått till mobilstyrning. Än. Ska fråga om det går. Försökte logga in på mitt BMW remote konto men det hade inga bilar kopplade till sig. Vore smidigt för jag sitter så till på jobbet att fjärren inte når. Den har ju 6AA BMW TELESERVICES och 6AB CONTROL TELESERVICES så det borde väl gå? Kostar kanske pengar på en gammal bil? Tycker rent allmänt att Volvos värmare och det runt omkring med Volvo On Call och allt är betydligt vassare. Där ställer man in avresetid. T ex 07.30 på morgonen. Sen beroende på yttertemperatur så räknar den ut hur länge värmaren måste gå för att det ska bli varmt kl 07.30. Satt och läste instruktionsboken i morse och på min bil så kör den värmaren 30 minuter när man startar den oavsett yttertemp. Och så startar värmaren vid den tidpunkt man sätter i timern. En ytterligare fördel med Volvos värmare är att den även värmer motorn och att den är betydligt kraftfullare. I morse lyckades inte värmaren på BMW:n ens få bort all fukt från rutorna. Tror tyvärr jag måste skrapa en del rutor i vinter trots värmaren. Volvon blåser bort allt. Blir otroligt varmt. Volvos värmare kan fortsätta gå trots att man börjat köra också om man snabbare vill ha varmt i kupén. Den på BMW stänger av sig direkt när man startar bilen. Funderar faktiskt på att komplettera med en eldriven värmare då det känns som att den bränsledrivna inte räcker till riktigt. (ja, jag gillar värme. Är ovärdigt att sätta sig i en kall bil. ;-)) dm3, Ja vi får väl se om suget efter nåt roligare blir för starkt till våren. :) |
|
Ja jag gillar också värme, och är mycket nöjd med mitt VOC. Var därför jag va nyfiken om bmw:s är i samma klass. Men det verkar vara långt därifrån :-( Tack för infon! |
|
|
Verdi, får man fråga vad det är för barnvagn du har som inte får plats i F11an? /Masten |
|
Verdi |
Kan ju vara att jag kanske har ett kasst batteri som gör att den inte kör värmaren i 30 minuter utan stannar tidigare också. Bilen är som sagt inte ny. En annan grej som är lite förvånande är att M550d (2065kg) är så pass mycket tyngre än 530d xDrive (1940 kg) och 535d xDrive (1970 kg). Vet inte vad som är så mycket tyngre än 535d. Den tredje turbon? Men den kan väl inte väga 95 kg? Chassit ska vara annorlunda också vet jag. Förbrukning enligt spritmonitor: 530d xDrive: 0,79 l/mil 535d xDrive: 0,85 l/mil M550d xDrive: 1,00 l/mil Den är alltså betydligt törstigare än sina mindre syskon. På samma körning som jag kunde få ner 435d GC xDrive till 0,58 så får jag bara ner denna till 0,74. Bilen känns som ny annars. Inget knak eller brak och som sagt verkligen förbluffande tyst trots 20" med RFT. När man kör 95 km/h på 70-väg så känns det som att man krypkör och verkligen anstränger sig för att hålla hastigheten nere. Det är otroligt. Kör man bara på som vanligt så är man snabbt uppe i 120+. Måste vara den perfekta Autobahn-kryssaren. |
Verdi |
Masten, Klart den får plats. På bredden. Det är en Emmaljunga nånting. Nitro City? En sån här tror jag, de är så lika varandra de olika modellerna: Länk Nu pratar jag om att bara fälla ihop och kasta in den som den är. Går säkert att plocka ihop den mer. Är _precis_ att den går in så i Volvon också. Blir rätt lång. Men det är ett övergående problem. Till våren byter vi till vår Baby Jogger som går in utan problem även på längden. |
|
Dieselvärmaren borde väl vara samma som på min 530d, och den fungerar mycket bättre än du beskirver. Den har tinat bort 3cm snö i -20grader. Den går också när man kör för att få varmt i kupen snabbare. Jag har kompletterat med elekrisk värmare också och batteriladdare (viktigt!). /Jonas |
|
Verdi |
j173, Ok, det låter bra. Har bara testat några morgnar än så länge och har troligen dragit igång värmaren för tidigt så bilen har hunnit bli kall igen när jag ska iväg också. Men om den fungerar så bra, varför har du kompletterat med elektrisk värmare? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.