|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
Verdi |
Ofta hör man snack om att det är så bra att köpa en 3 år gammal bil. Blir så mycket billigare osv osv. Jag hävdar att det inte stämmer. Alt 1. Ny BMW för under 600 tkr netto. T ex 440ix GC Innovation Edition. Värdeminskning 40%: ~240 tkr. (restvärde 360 tkr är dock lågt sett till alt 2) Halvförsäkring: 3 * 5 tkr = 15 tkr Service: 0 kr Däck: 0 kr Summa: 255 tkr Alt 2. 3 år gammal 435 för ~430 tkr (t ex Länk Värdeminskning 40%: ~170 tkr. (restvärde 260 tkr, rätt högt för en 6 år gammal bil) Helförsäkring: 3 * 10 tkr = 30 tkr Service: ???? Men säg 15 tkr över 3 år? Däck: 10 tkr (minst en uppsättning, antingen sommar eller vinter behövs, kanske både och) Summa: 225 tkr Räknar man med kapitalkostnad skiljer det lite till men inte så mycket. Ränta på 170 extra tkr är inte mycket idag. Ja, skiljer ju en del men inte alls i närheten av vad det borde skilja. Samt en del osäkerhet på värdeminskningen och att den 3 år gamla saknar en del garantier så det kan teoretiskt bli dyra fel... På M135i är det ännu värre. Där kan en 3 år gammal kosta över 300 tkr medan en ny bara är 100 tkr dyrare. Där blir det nästan billigare med en ny M140i. |
|
Försöker räkna ihop ett nybilsköp med rationella argument igen? ;-) (Nybilen behöver för övrigt vinterdäck så den skillnaden kan mycket väl bli 0kr) ------- //Lövet |
|
Verdi |
Vinterdäck inräknade i nypriset. ;-) Peka gärna ut eventuella felaktiga antaganden istället för att dryga dig. Jag kommer inte att köpa så dyr bil. Inte nu iaf. Men jag har räknat på det och får inte ihop det. Samma med XC70/XC60. Finns inget case för att köpa begagnat. Jag kommer nog köpa en E91 som vinterbil. Ska åka och kolla på den imorgon. |
|
Tror inte att en 2-3år gammal bil sjunker konstant med 40% per 3år. Tror att det antagandet är lite fel och det spökar till räkneexemplet. ps. Köpte min M135i för 237,5k 4kmil nav prof m.m Så man skall nog inte lita på blocket priserna. Men visst det finns lägen där det är billigare med en ny bil. Ta 991.2 s som jag byggde till runt 1,2m jag fick 10% på spec = 1,080m. Tre år gammal 991.1 s med liknande spec kostar över 900k. |
|
Verdi |
Jaså det gör jag Lövet. Så man får inte 360 om 3 år för en ny men ska samtidigt betala 430 för en just 3 år gammal? Det stämmer ju inte. |
|
Jag tog bort inlägget. Finns ingen poäng att diskutera när du redan bestämt dig. ------- //Lövet |
|
Verdi |
Slippy, var köpte du din? Är ju låååångt från Blocket. |
Verdi |
Hur ska det vara då? Ska en 6 år gammal kosta mer än 260 tkr men än 3 år gammal mindre än 360? Blir trångt där emellan. |
|
@Verdi På blocket, men det var bra prutmån. Hur långt kör du t.ex (Avgör ju restvärdet samt kostnad för andrabil går ju inte bara att titta på restvärdet) |
|
|
Ny BMW 320d - 13, Inköpspris 400´försäljningspris 221´på 3 år och 9000 mil. = 60'/år i värdeminskning, 20kr/mil 3 år gammal 320d -10, ägd nu i 4 år. Inköpt för 225', säljs idag för säg 125', 7000 mil har han kört. från 2900 till 9900 mil. = 25´/år i värdeminskning, 14 kr/mil Den nya bilen (320d -13) fick nya vinterdäck under tiden. Den gamla bilen har inte bytt något. Försäkring antas 5000/år på nya och 8000 på gamla bilen. 320dT -13 (fabriksny) - 3 år Värdeminskning = 179´ Försäkring = 15´ Däck = 8' Service = 0' 67'/år 320dT -10 - 4 år Värdeminskning = 100' Försäkring = 32' Däck = 0' Service = 10' 35,5'/år Detta är två exempel från bekanta till mig. Den ena köper fabriksnytt och byter efter 3 år konstant. Den andra är mer flexibel och kan äga dem 3-5 år. |
|
|
Sweetspot lär ligga på en bil som är runt ett år, då har den tagit den största smällen men är fortfarande inte för "gammal" för att åka på dyr försäkring och service. Sen att man inte behöver nya däck på tre år till en 440i förvånar mig. Jag hade nog ändå räknat in en uppsättning till. |
|
| @Grelle det där verkade mer rimligt, dock så kan man ibland hitta förhållanden där det inte stämmer (Som mitt Porsche exempel). Men det brukar mer gälla på lyxbilar/sportbilar kanske kvalificerar sig en 440 som det (det vet bara marknaden). | |
|
@Slippy, ja som generell trend tror jag mitt exempel stämmer helt okej. Men vi vet alla att vissa modeller håller värdet bättre än andra (där Porsche har några ypperliga exempel) och det betyder ju att det finns vissa nya dyra bilar (inköpspris) som inte är så blodiga i livscykelkostnad. M135i har ju varit ett sånt exempel från BMW, köpte man en sparsmakad utrustad sådan för 370' år 2013 så har ju inte värdeminskningen varit direkt blodig på 3 år i förhållande till vilken rolig bil det är. Men samtidigt kanske 3-6 års utvecklingen på en M135 är ännu bättre. Det återstår att se. |
|
|
Angående däcken så byter man in den nya efter 3 år så får man garanterat avdrag för att däcken har för lågt mönsterdjup. Min förra M135 bytte jag in efter 2.5 år och 3500 mil och där var däcken verkligen ett gränsfall. Och då kör jag nog snällare än vad den genomsnittliga M135/440 ägaren gör. Dom andra bilarna som jag bytt in efter 3 år har inte varit i närheten av att klara åf krav. Bara försäkringskostnaden på en bil efter 3 år med den klassningen är i min bok skäl till att köpa fabriksnytt. Gillar inte att betala dyrt för en försäkring man inte har nytta av för än det smäller sas... |
|
Verdi |
Ska man hålla på att byta in till handlaren så är det klart man förlorar mer. Gäller att försöka sälja privat. Sparar man säkert 30-40 tusen på. Tycker inbytespriserna ofta är rena skämtet. På BMW blir det ändå lite extra förmånligt med nytt då service är gratis och helförsäkring på lite roligare bilar ofta är svindyrt. På t ex en Volvo är det nåt helt annat. Men just på XC60 som jag tittat lite på som vinterbil så förstörs ju allt av classic-kampanjen. Kul att köpa en 3 år gammal för bara 50-100 tusen mindre än en helt ny. Och så är man där igen... Den här tråden är alltså sprungen ur frustrationen över att jag inte tycker att jag tjänar så mycket på att köpa begagnat snarare än att jag försöker övertala mig själv att köpa nytt. :) För det går inte. Kan inte ha tre "nya" bilar. dd88, Jo, finns en 340ix kombi ute för 499' som rullat ett år och 2000 mil. Den kostar väl ~600 tkr netto ny? Det är ju kanske ett bra köp? Länk |
|
För min del handlar det väl mycket om att det är bekvämt att köra en "ny" bil. Köpte min 318d F31 för 3 år sedan, när den var 6 mnd gammal och gått ca. 700 mil. Nu har den gått knappt 6000 mil, och den fria servicen är slut. Vagnskada garantin är slut. det är strax dags för en olja service, nya belägg inom några månader, nya sommardäck nästa säsong m.m. Själv spånar jag åt en 320da, men är nog inne på att köpa en 6 månader gammal bil igen, då jag tycker man ofta sparar en lockande summa pengar på att gå den rutten. Gjorde i alla fall det med den nuvarande. Men svårt att komma till et beslut om man ska köra vidare med 318d eller byta. Just för tillfället lutar det tyvärr åt det tråkiga att behålla. |
|
| Verdi, gjorde några räkneexempel med olika modeller. 520d X5 30d osv. Kör man inte alltför mycket stämmer 40 procent värdeminskning på tre år bra. Särskilt om man köper den nya som tjänstebil med de rabatter man då får. | |
|
Har man väl börjat köpa nya bilar är det väldigt svårt att gå tillbaka och köra begagnat. Smidigheten med fri service / serviceavtal, låga löpande kostnader och att köra bilar med den senaste tekniken är väldigt bekvämt. Kan man köpa bilen som juridisk person med de rabatter som finns så är det inte heller en speciellt dålig affär. Sen finns det ju alltid de som hävdar att man kan köpa betydligt "roligare" begagnade bilar för samma pengar, så det är ju en avvägning man får göra, eller ha två (eller fler) bilar. |
|
Verdi |
Det jag tror många gör är att stirra sig blinda på inköpspriset. En 5 år gammal X5 för 400 tkr är sjukt mycket dyrare på alla sätt än en ny 330d för 500 tkr. |
Verdi |
Ser ut som jag köper en 3 år gammal kärra imorgon ändå. Hittar ingen ny BMW som jag vill lägga pengar på just nu så det får bli så här. Den har bara gått 5500 mil och är så gott som i nyskick. |
| Spännande vad blev det för något? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.