AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.052

repationshandbok Bentley

Hej vilken bok det om man vil ha reparatioshandbok till BMW 545i 04 finns på eay eneter service hanbok och den andra Heter reparary handbok, vad är skillnaden och vilken skall man ha om man vill Fixa fel på bilen ?

Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Finns mig veterligen bara en E60/E61 545i från Bentley Publishers och det är denna
Länk

Kan du länka till de två eBay-annonserna som visar de två olika alternativen du ser? Har de olika ISBN-nummer? Olika antal sidor? Olika innehåll? Olika omslag och utsidor?

Länk

Där ser man två olika böcker en service och en repair därför undrar jag vilken är för att se hur man fixar felen eller är båda det ?

sedan hittade jag dessa två är det med reparations handböcker eller dem är billigare men ser lika ut----Länk

Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nu förstår jag inte riktigt vad du menar. Vilken menar du är service och vilken är repair?

Det är ju en 2 volymers bok (om jag förstår Bentley Publishers rätt så var deras första upplaga en 1 volyms bok men den hade ISBN 978-0-8376-1621-6).

Se min tidigare länk till Bentley Publishers tidigare - har du läst igenom den?
Hej Vad Jag försöker ta Reda på Är vilken bok skall jag beställa om jag vill Laga bilen själv ? service eller repair? eller visar båda böckerna hur man reparerar olika saker på bilen ? dit vill jag Komma :-)
Hej,

Om du tillsvidare bara vill skaffa dig en allmän uppfattning om bilens uppbyggnad och om olika reparationers utförande, tycker jag att du bör skaffa båda böckerna. Detta utan att veta något alls om dem, men rent principiellt måste det vara den rätta vägen.
Dessutom - om du tänker reparera själv, vill du väl sköta servicen också?

Sen är det ju en annan sak, att Bentley i mitt tycke är lite överreklamerad, särskilt när man nuförtiden hittar allt på nätet, inte minst i olika fora och på Youtube. Bentley, som en ögonblicksbild av ett antal årsmodeller och utföranden, får inte alltid till det helt rätt.

Jag tror att jag betalade tusen kronor för min men får nog mest se den som ett komplement - inte som huvudfåran - när jag vill tränga in i problem.

BMW TIS är egentligen en bättre ingång, om du inte får någon direktträff på din googling av ett visst problem. Länk

Fast i länken pvan tycker bmw-slangen tvärtom... ;) Smaken, du vet...

/Lennart
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Reijo: Du skall beställa den du länkade till. Den består av två delar. 1700 sidor är opraktiskt i bara en bok........
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Reijo : Vilken är den andra boken du pratar om?

Jag förstår tyvärr inte vad du försöker beskriva. Du har hitintills bara länkat till en och samma bok (fast från olika försäljare).

Det finns mig veterligen bara en bok (som är uppdelad i två volymer) från Bentley, och det är den jag länkat till och även som du länkat till?

Eller är det hela problemet så enkelt som att du bara missuppfattat det här med vad volymer faktiskt innebär?

Om en bok är för tjock brukar man dela upp den i olika volymer (uppslagsverk är bra exempel).

I det här fallet innehåller Volym I områden som Maintenance, Engine, Transmission, Suspension, Brakes, Steering och Body. Medans Volym II innehåller områden som Electrical System, Equipement och Scan Tool.

Du behöver båda volymer.

Precis, jag anser att Bentley är huvudfåran och TIS/Nätet komplement.

TIS är inte det bästa för en oerfaren eller nybörjare, den har inte alls en lika ingående beskrivning HUR man faktiskt ska göra eller praktiska tips som Bentley har (samt utgår från att den som utför arbetet befinner sig i en auktoriserad BMW-verkstad med tillgång till all övrig info och verktyg). Bentley är fortfarande bland de säkraste källorna som finns (efter BMW), notera gärna att de håller sina erratas uppdaterade.

Nätet innehåller mycket bra, men samtidigt 10 gånger mer skräp och totalt felaktiga guider och ibland även guider som skadar bilens komponenter. Du måste alltid göra en noggrann och ibland tidsödande källgranskning för att verifiera att det är korrekt som står där. Detta gör det svårt för en absolut nykomling att kunna göra denna typ av nödvändig källgranskning (då det bygger på att man har erfarenhet och viss kunskap) av allt som florerar på nätet. För tro mig, där rullar det runt mycket skit... :-)
Jag har länkat till två olika Bentley böcker den ena kostar cirka 1.500Kr den andra Kostar cirka 700Kr ja det är två böcker i båda länkar Men den andra står service och repair medans den andra står bara service manual men då köper jag den som du länkade till :) så sliper vi diskutera detta mer blir bara fel Jag skall Beställa en från Bentley självklart och inget annat . tack för Hjälpen ,

Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nej, det är samma bok i båda de två länkarna.

Nä, men det där du läser är ju bara en rolig titel på annonsen som säljaren har hittat på. En kände för att skriva "Service ... Workshop Manual Repair" och den andra valde att skriva "Service Manual"... :-)

Men det är exakt samma bok i båda annonser.

Försäljarna har bara formluerat sig olika - så enkelt är det!

Rekommenderar att köpa från UK (istället för tex USA). Då slipper du betala extra tull, moms, skatt, avgifter, avgiftsskatter, tullskatt och skattull samt att paketet ska ligga hos tullen på Arlanda i 3 veckor (var inte roligt att sitta och vänta på att de skulle hantera klart mina förstärka vipparmar som jag var i desperat behov av).

Böcker brukar jag ibland köpa ifrån amazon.co.uk, se till
Länk
Tack för ert svar nu fick jag det svaret jag behövde att båda böckerna är samma inuti:-) ock tack för varningen om tullavgiften nu kan jag titta och beställa mecka kan jag :-)
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Ingen tull på böcker från USA och momsen är bara 6%. Däremot brukar frakten bli dyr.....
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Kane, du har helt rätt - tackar för korrigeringen!

Kollade nyss på Tullverkets hemsida - den här avgiftsguiden kan vara ett tips för andra
Länk

Fast paketet kommer likväl med största sannolikhet att fastna i tullen - för här i Sverige så inspekterar Tullverket endast saker som införs via transportföretag. Tullverket inspekterar aldrig saker som införs av två eller flera personer.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.