|
|
|
|---|---|
|
Hej alla, idag fick jag lite problem med min bil. Jag körde som vanligt till jobbet och efter ca 15min körning så började jag höra ett konstigt ljud. Det låter ungefär som fläkten är igång. Och det låter mer och mer ju mer jag gasar. (Både framåt och bakåt) öppnat huven stillastående med motorn igång och testat gasa men inget missljud hörs då. Låter som det kommer från höger däck fram, kan det vara en sten som hamnat mellan bromsskivorna eller något? Haft liknande ljud innan och då var det borta efter en dag. Men man vill ju inte gissa. Målade bromsok för 3veckor sen tog då bort alla däck såklart samt efterdrog bultarna efter några mil. (Kollade dom även nyss så det såg bra ut) hittade ingen sten eller så.. men kan ju va svårt att se. Stängde av ac:n men det var inte där ljudet kom ifrån. Svårt att beskriva ljudet, men det låter som gnissel/ att en elfläkt är igång i typ svagt läge. Om någon har en idé av vad det kan vara uppskattas det väldigt. Skriver från mobilen sä ber om ursäkt för diverse stavfel | |
| är det gnissel från bromsarna brukar du höra skillnad på ljudet när du trycker på bromsen. är ljudet beroende på fart/hastighet eller varvtal? | |
| Det låter ingenting om jag står stilla likaså mindre om jag bromsar. Ju lägre fart ju lägre ljud, ju högre fart desto mer ljud. Alltså är ljudet baserat på fart | |
| Om det låter mindre när du lägger foten på bromsen (utan att bromsa hårt) så låter det ju absolut som det kommer från bromsarna.. | |
|
Hur långt har bilen gått? Kan vara bromsrelaterat eller ett hjullager som håller på att ge sig - då kan bromsande stabilisera det hjulet lite. Börja med att hissa upp bilen och snurra på alla hjul och lyssna. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| 15.700mil jag gissade också på hjullagret. Nu helt plötsligt är ljudet borta. Har fock inte kört fortare än 70km. Körde det tidigare idag och då lät det som faan. Trodde att hjulet skulle flyga av eller någonting. Kan inte lämna in bilen förens imorgon. Är det ett bra eller dåligt tecken att det inte låter längre? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.