AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.138

Bmw 316i e36 död i startläge

Visa användare
15
Kevin-
530D Touring -02
Hejsan!

Var ute och körde med bilen tidigare idag och då fungerade den felfritt, stängde av bilen och några timmar senare när jag skulle iväg var den helt död. Första och andra steget på nyckeln är som normalt, alla lampor i panelen samt strålkastarna lyser men när jag vrider på startläget händer inget, inte ens ett klickande från solenoiden, startmotorn är helt död. Provade dra igång bilen men inte då heller vill den starta. Kan tilägga att batteriet är relativt nytt och får en spänning på 12.7 volt då jag mäter det.

Bilen är en 316 -98 med M43B16 motor.

Är i stort behov av bil så är tacksam för alla tips!
Vet inte, men låter som den inte får ordentlig jord kontakt.

Är kablarna till batteri polerna ordentligt spända?

Kanske provat lossa dem och dra åt dem igen.

Gjort något annat med bilen som kan orsaka problem?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Prova att knacka på startmotorn när du försöker starta - använd en trä- eller plastpinne då det är lätt att komma åt de ojordade terminalerna och få kortis om du använder metallpinne!

Det kan vara startspärren som krånglar - prova med en annan nyckel.

Hur långt har bilen gått?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
15
Kevin-
530D Touring -02
Har prövat knacka på startmotorn flera gånger, har också börjat misstänka startspärren och har testat med båda nycklarna men inget resultat. Kan det möjligtvis vara antennringen som e paj? Hur byter man enklast den?

Bilen är körd 280tkm
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Om det går att komma åt, prova att bygla matarkabeln och manöverkabeln på solenoiden för att felsöka. OBS! Ingen växel i!
Kontrollera i annat fall även jordflätan mellan kaross och motorblock.
Visa användare
15
Kevin-
530D Touring -02
Enda jag gjorde före bilen slutade fungera var att koppla parkeringsljus i extraljusen, tog bort jordkabeln helt och hållet från extra ljusen nu och märkte då att parkeringsljusen började lysa samt orginalparkering på den sida där jag tog signal till extraljusen. Kan detta ha något sammanhang?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.