|
|
|
|---|---|
|
hej! min 328 E36 med m52TU går inte rent med antispinn inkopplad. bilen har stått avställd i 2 år i kallgarage. när jag startade upp den gick den verkligen jätte dåligt och EML lampan och antispinn lampan lyste konstant. var tvungen att köra bilen några mil hem. dagen efter när jag startade den gick den mycket bättre ingen EML lampa eller antispinn lampa lyste, men den går inte riktigt bra ändå, den misständer och huckrar sig fram... först när jag trycker in och stänger av Antsispinn går den klockrent. läste lite på forumet och tydligen kan kontakten till gasspjället erga och få dålig kontakt. har tagit upp kontakten och sprutat elektronikspray på kontaktstiftena, men tyckte mig inte se något tecken på dålig kontakt, märkte heller ingen skillnad. så vad tror panelen om mitt problem? | |
|
Kan tillägga att ABS och antispinn fungerar men antispinnlampan blinkar inte som den brukar göra när acs systemet får jobba, utan den är helt svart. Men som sagt bilen går klockrent när jag kopplar ur antispinn på knappen, då lyser lampan att den är urkopplad) Någon? |
|
| Kan även tillägga att föregående ägare hade detta problem men efter att ha talat med han så avhjälpte han detta problem genom att byta abs/acs enheten. Men bilen har ju istort sett bara stått avställd i 2 år sedan dess. Konstigt att boxen ska ha gått sönder och exakt samma problem uppstår när bilen inte har använts. Måste vara nått bakomliggande problem? | |
| Inget som har något bra tips på vars jag kan felsöka? | |
| Steg ett är att läsa och nolla felkoder och se vilka som kommer tillbaka. | |
|
Får inga felkoder. - acs fungerar, men acs lampan blinkar inte när acs arbetar, då är det helt svart där symbolen ska blinka. - när jag accelererar är det som att bilen bromsas av acs, men blinkar fortfarande ingen acs lampa. - kopplar jag ur acs på knappen, så lyser acs symbolen på instrumentbrädan och bilen går klockrent. |
|
| Vilket program har du läst felkoder med? | |
| C110 BMW code scanner | |
| Via OBD2 eller via runda kontakten? | |
| Vis obd2 | |
|
Gör felkodsläsningen via det runda uttaget! OBD-uttaget ger inte kontakt med alla moduler. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| What he said. ^ | |
|
Ska tala om att problemet till slut är löst, jag har samma profil och bredd på däckena fram och bak men olika fabrikat, provade att skifta däck fram och bak. Då försvann problemet skiljde en del i höjd, men antispinnlampan blinkar fortfarande inte när den jobbar, men lampan lyser när jag kopplar ut asc. Något som har en idé på vad de kan vara? |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Lampan ska lysa hela tiden om ASC är urkopplat, eller har jag missförstått? Blinkade ASC på de "tidiga" modellerna när den jobbade? |
| Precis den ska lysa hela tiden när den är urkopplad men blinka när den den arbetar | |
|
Har du gjort en ny felkodsavläsning via RÄTT uttag? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Nä jag har inte hunnit göra det än, ska göras nu i veckan. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.