|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej. Ska göra en liten service på min bil är det tänkt. Hur vet jag vad jag har för sorts drivrem? Det finns dom med eller utan servotronic. Har försökt att slå upp det inne på Realoem med mitt VIN-NR men då får jag fortfarande upp två olika alternativ. /Jojonaas | |
|
Har du kollat vad mekonomen och meca ger för information? Gör du bytet själv? |
|
|
Du har 2st remmar. Den korta/främre är en Sk stretch och ska "krängas" på. Mvh Jonas B |
|
| Brynet: Var sitter den andra remmen? För det är väl den på framsidan vid kylarfläkten du menar har stretch-remmen? | |
|
Yes jag gör bytet själv. Har kollat vad mekonomen säger och då får jag två alternativ. Med eller utan afs. Blir inte riktigt klok på det. Är det kanske båda två jag behöver? Tänkte göra det i samband med vattenpumpsbyte. /Jojonaas |
|
|
Ingen aning men hade gärna velat veta vad som gäller eftersom det lär bli aktuellt även för mig en dag. Har dock bara sett en rem, den som sitter längst fram så att säga. Verkar inte helt oöverkomligt att byta vattenpump men känns som det krävs att man har tillgång till lift. |
|
|
Vattenpumpen kan du byta utan lift. Man kan faktiskt göra det mesta utan lift. Det är bara lite med obekvämt med domkraft och pallbockar. Men har man legat och krälat på en uppfart i 3-4 plusgrader, med underställ och bytat en bakaxel så ska det nog gå ann =) Jag går på Autoexpertens linje vad det gäller mått på remmarna. Skulle det visa sig vara fel när jag väl står och skruvar så får jag ta nån annan bil och åka och handla nya remmar helt enkelt. Allt detta beställer jag för övrigt ifrån Bildelaronline24.se :) |
|
|
På en M57 -08 sitter det en stretchrem ytterst mellan veven och ut till vänster sett framifrån. Tag först bort kylfläkten rakt upp efter att ha lyft på "locket". Under kylfläkten är det "I hakat" en gummislang, så ner med näven och haka ur den när fläkten lyfts. Den stora remmen tar man en 24-hylsa på ett halvtumsskaft och håller mot spänningen och Lyft av remmen. Hett tips: rita upp hur remmen går/löper eller fota med mobil. Det underlättar..... M57T2 3.0 Mvh Jonas B |
|
|
Brynet: Passade på att ta en bild när jag plockade ner inför termostatbyte. Länk Vilken är vilken? |
|
|
Den främre/närmaste/yttersta är den du "kränger av, nästa innanför tar du en 24-hylsa på ett spärrskaft och spänner upp. sedan bara lyfter du bort den långa remmen. Dvs att den främre = den korta=stretch. den långa/innre är ingen stretch. Med vänlig hälsning Jonas B. |
|
|
Ganska enkelt att hänga av remmarna mao. Sen är det "bara" till att hänga på dom nya? Dvs. drar tillbaka spännhjulet och hänger på remmen och sen justerar spännhjulet. Kort och gott kränger på stretchremmen? Slog en sökning hos de svenska åf och då kommer diverse specialverktyg som enligt åf krävs för bytet av stretchrem, kommentar? |
|
|
Jojonaas: Jag kollade upp inköp av remmar. Hos mekonomen får jag med eller utan servotronic dock ingenting om stretchremmen. F.ö verkar det som om servotronic ska motsvara funktionen aktiv styrning enligt sökningar på google. Gjorde även en koll hos meca. Då hittar jag stretchremmen och en generatorrem i två utförande, med eller utan nivåreglering, lite märkligt kan tyckas. Har du hittat rätt? |
|
| Carlgustav: Ja jag tror jag har hittat rätt. Jag slog mitt regnr på autoexperten och sen beställde jag samma längd. Går säkert bra. Annars får jag väl slänga mig i bilen i värsta fall när det väl är itu =) | |
|
Alla E61 har nivåreglering.....men när vi bytte på min E60-08 och svågerns E61-08 (båda 525dA 3.0) var det samma remmar. Jag köpte haynes där det bra handlar om dieslarna. Du behöver inte Justera något spännhjul. Sköter sig självt. Bara lite klurigt att bända bort stretchremmen första gången det görs. Det funkar. Även haynes gjorde ett eget verktyg. Kräng på den så långt du kan snurra sedan på veven medurs med spärrnyckel och kort förlängare som sätts in mellan de 4 torxskallarna, det passar precis. Mvh Jonas B |
|
|
Jag vet inte vad du får för alternativ men jag får två alternativ till en lång rem, med eller utan nivåreglering. Dessvärre är där två alternativ till den korta, inga specifikationer på vad skillnaden är mellan dem, hur ser det ut för dig? Har du specialverktyget? |
|
|
Till ACn köpte jag en på 850mm och till generatorn köpte jag en på 2080mm som det stod att jag skulle ha när jag slog upp. Förhoppningsvis blir det rätt :) /Jojonaas |
|
|
Brynet: Kan inte riktigt se framför mig hur du menar. Jag tänker att jag hänger på stretchrem på det vänstra hjulet först och sen lägger remmen på överkant på andra sidan så långt det går och håller fast den där under tiden jag skruvar medurs med hylsnyckel, är det så du menar? |
|
|
Carlgustav, helt rätt. Vrid med spärrnyckel och kort förlängare utan hylsa. Enda hylsa som används är när du släpper spännaren med 24-hylsan som fjädrar tillbaka när du släpper tillbaka. 2080mm hade vi båda på våra M525dA-08 3.0. Även 850mm på den korta/främre/stretch. Mvh Jonas B |
|
|
Gött. Då bådar detta gott alltså :) tack för input! /Jojonaas |
|
| Brynet: tips på lilla stretchremmen? Sitter hårt minst sagt. | |
|
Hade en kort kraftig mejsel och vred samtidigt med spärrnyckel på veven. Mvh Jonas B |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.