AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.259

Ännu en termostat-tråd [530d -08]

Sida 2 av 2
catch_me: Bara för att förtydliga. När du pratar om AGR menar du denna då?

Länk

Och termostat denna?

Länk
catch_me: Bara för att förtydliga. När du pratar om AGR menar du denna då?

Länk

Och termostat denna?

Länk
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Ja det stämmer.
Vilket fabrikat använde du?
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Hej
Det är ifrån BMW original som byttes förra hösten,saken är den att nu när jag tänker efter lite ,jag har ju monterat OWL slangvärmare efter det har det börjat spöka för att hade jag inte en välfungerande termostat hade inte dpf regeneringen kommit igång och det minns jag att bilen gjorde lite då och då tills efter slangvärmaren monterades..
Nu när jag konstant följer tempen märker jag att det inte är okey.Har försökt att lufta den men ingen skillnad har ingen tjuvluft då jag har provat att lufta via skriven på AGR termostaten och då kommer det kylvatten direkt och i expansinkärlet strömmar det fint med.. Så vad är det som händer undrar jag? Kan det vara luft eller har en av termostaten gått sönder igen?
Re
647
Residence
M5 E39 Imolarot
M5 E39 Carbonblack
Jag åkte på att byta egr+ Huvudtermostat och även oljekylare . Den Måste du köpa ny och ingen beg på skroten.
Ju
16
Jub4a
Bmw Touring e61 530d 08 LCI
Lägger in en kommentar här . Haft samma problem men är det någon som bytt värmeväxlare på 530d 08 automatlåda. Som kan förklara lite var den sitter samt om ni har nå bra knep för att slippa onödigt jobb :) har bytt allt annat men nu tjärvar den fortfarande . Den kommer upp mellan 80-85 grader.

Robin J
Sök på " värmeväxlare" så hittar du folk som ha bytt.
På realoem ser du var den sitter.
Innan du byter, kläm en vattenslang vid växlaren och ge dig ut och kör en sväng för att kolla om tempen stiger.

Re
647
Residence
M5 E39 Imolarot
M5 E39 Carbonblack
Ja , 3e termostatetör kylarvätskan sitter i oljekylaren. En klump där det går 2 rör, ett för oljan o en för kylarvätska. Där finns en inbyggt termostat. (Om ja inte minns fel så e d olje till växellådan)

Tar du en beggad så finns risken att du får en som e paj och helt plötsligt har du kykarvätska i oljan o tvärtom.

Kärt barn har många namn: oil exchange heater, värmeväxlare, oljekylare...
Re
647
Residence
M5 E39 Imolarot
M5 E39 Carbonblack
Have fun

Länk
Ju
16
Jub4a
Bmw Touring e61 530d 08 LCI
Beställt värmeväxlarn nu fick betala 2500kr..av BMW .Hittade inget i tråden om det var tjorvigt byta? BMW sa som till många andra att det inte är den som är felet och att dom endast tagit hem en st detta år. Hoppas nu detta blir bra!
Re
647
Residence
M5 E39 Imolarot
M5 E39 Carbonblack
Hoppas allt går bra :)
Spara gamla växlaren om det visar sig att du får samma resultat, glöm inte lufta
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.