AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.258

Ännu en termostat-tråd [530d -08]

Sida 1 av 2
Har läst otaliga termostat-trådar och jag tror egentligen svaret på min fråga är självklar men önskar ändå respons utifall jag missat något.

Provkörning under landsväg ca 13 grader och torrt. Kommer inte högre än 80-82 i motortemp (KTMP-MOM). Oavsett om jag pressar eller kör lugnt så går den inte över 82 och sjunker inte under 77.

Det som gör mig fundersam är att efter testrundan och jag parkerat o låter bilen stå på tomgång så sakta smyger temperaturen upp. Inom 5-10 min hade den nått 93 grader och sen orkade jag inte vänta på mer.
Hade termostaterna "smygläckt" så borde de väl göra det vid tomgång/stillastående med? Nu känns det mer som om det är vinden som kyler ner.

Oavsett vindkänslig eller ej så är ju risken att motortempen kommer sjunka vid kallare väder, dagens 13 grader får ju ändå anses som ett mellanting.

Så frågan lyder: Är det dags att byta termostaterna? Både EGR och huvud?
Is
204
Isak5503
(M5 -00 Såld)
525 xd 2010
Ducati Monster S4R 07 (Mc)
120d -08 (Hustruns)
Ducati S2R 800 -07 (Hustruns Mc)
Jag skulle börja med att byta EGR-termostaten. Den är inte dyr och jättelätt att byta (5 min själv med enkla verktyg). Sen ser du hur det verkar efter det.

Om du tänker lämna in bilen så skulle jag nog byta båda på en gång och se det som planerad service efter 8 år.

Mvh
OJ! Snabbt svar :)

Så det kan räcka med endast EGR. Hade fått intryck av att det var båda som gällde.

Jobbet gör jag själv så det är inget att ta hänsyn till direkt men de e klart att visar det sig inte räcka med EGR så ångrar man sig att man inte köpte båda direkt.

Nu har jag inga konkreta prisuppgifter men skulle kunna se det som en "planerad service" ändå även om jag bytar båda samtidigt. Som du är inne på så har det nog inte gjorts på 8 år och jag skulle troligtvis få några nya "problemfria" år.

Du anser iaf inte att det råder någon tvekan om saken, termostaterna får anses vara den troligaste kandidaten i nuläget.
Jo
64
Jojonaas
E61 530d -08
Jag har precis beställt båda två till min 530d. Den har gått 22400 mil nu så det känns väl som det är dags. Ska även passa på att byta vattenpump, drivrem och lite annat smått och gott.

Länk

Dom beställde jag.

/Jojonaas
Du vågar chansa att inte köra original? Får erkänna att jag blivit lite skrämd av tidigare trådar där folk använde piratkopior så är inte priset helt galet så spelar jag nog säkert och dyrare :/
08
953
08976
535dX Touring -16
750i -06
Jeep Grand Cherokee -14
BEHR är väl en av BMWs leverantörer. Tysk kvalisort iaf, har använt deras produkter många gånger.
Jo
64
Jojonaas
E61 530d -08
Detta är original leverantören. Är det BEHR eller Mahle så är det bara att tuta och köra :)
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Svaret lyder:
Ja.
Ja, absolut båda! (Hest alla tre, om du har automatlåda?)

Ofta är det en god investering att byta termostater redan var 6 000 mil (ibland ännu tätare.)
Även på en bil som bara har gått 5 - 6 000 mil så blir man ofta förvånad vad tydligt det är att den fungerar mycket bättre direkt efter termostatbyte.

Termostater är en förslitningsvara som långsamt och gradvis försämras utan att man märker det innan den har blivit riktigt dålig.
Jag påminner om den gamla regeln som fortfarande gäller: Du bör byta termostat lika ofta som du byter till nya vinterdäck,
alltså omkring vart tredje år eller var 6 000 mil (= omkring 2 500 mil på vinterdäcken?).
Tack för svaren!

Ska ha det i åtanke Jojonaas och 08976, riktigt bra att veta inför framtiden!
Gates förekommer också, är det lika pålitligt?

Ulf530: Har varit iväg idag och införskaffat AGR-termostat som BMW/Förenadebil benämner det. Dock hade dom inte huvudtermostaten hemma men kan bli att jag beställer den ändå eftersom det inte var särskilt dyra reservdelar plus att jag misstänker att dem aldrig blivit bytade på bilen.
Nä, jag har faktiskt manuell så då utgår väl den tredje termostaten?
Tack för dina tips!
08
953
08976
535dX Touring -16
750i -06
Jeep Grand Cherokee -14
Gates har fått både ris och ros beroende på vilka delar det gäller. Har man möjlighet att välja Behr, Mahle, Bosch och andra välkända tyska tillverkare hade jag hellre valt det. Köpte och monterade dock ett kamremskit från Gates till Audin (signatur) nyligen, men det var för att det inte fanns annat vid tillfället.

Stämmer att det inte finns någon 3e termostat när du har manuellt låda.
Såg att mekonomen sålde en del från Gates därav frågan. Men verkligen matnyttigt. Behr känner jag inte till men Bosch och Mahle har jag använt tidigare och dom gör ju mycket delar så man bör ju klara sig på dessa tre leverantörer.

Perfekt! Tack för hjälpen.
Attans!

Fick bytat AGR-termostaten idag tyvärr gjorde det ingen skillnad. Beställt huvudtermostaten så får man hoppas på den istället.
Jo
64
Jojonaas
E61 530d -08
Jag befarar samma med min bil.. Så jag tänkte att jag kör en ordentlig service istället så man får allt fungerande direkt. Plus att bilen kommer att må lite bättre =)
Jojonaas: har du koll på hur man luftar kylarsystemet? Kollat rnt men fått många bud. Vissa säger självavluftande och andra om luftskruv och expansionslocket...
Ch
248
Chip_saffire
X5 4.0d 2011
När jag bytte termostat (båda) så behövde jag inte lufta. Fyll bara på och starta, låt gå på tomgång och fyll på eftersom. Den avluftar själv. Funkade för mig iallafall

När det ändå spillts en del glykol så kände jag att jag lika gärna kunde tömma systemet och fylla med nytt, så jag fyller från grunden.

Men är det kanske så att systemet avluftar automatiskt?
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Hur har det gått för dig Carlgustav?
Säker på att det är fel på dina grejer? Min blev inte varmare än 76 bytte både AGR och termostaten blev genast bra igen och då pendlar den mellan 82-92 eller varmare beroende på väder. ser du 80 grade nu när det blir kallare ska du vara nöjd.

Monterade Slangvärmare(OWL) idag fyllde på kylvätska och ut och körde ca 1timma konstant blev inte varmare än 88 under färd sen lät jag den gå på tomgång ca 10 min då gick den upp till 97 men termostaten öppnades eftersom fläkten inte kom igång.
Jodå numera går tempen upp till 92!
Krävs drygt en mil och 15min körning för att nå 92 med rådande väder (ca 5-7 grader)
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Bra Carlgustav, då har det ordnat sig. Tack för rapport.

catch_me; 80° är absolut inte ok, inte ens i minusgrader.
Det ska vara drygt 90° om man inte har något fel.
I normala fall går inte fläkten igång innan termostaten har öppnat (eftersom fläkten då inte kan göra någon nytta...).
Ja, blev mycket nöjd med resultatet :) Tog ju sin lilla tid att byta huvudtermostaten, väldigt knökigt och tight därinne.
Sen att jag inte hittade urtappningspluggen till kylarvätskan inuti motorn gjorde det hela onödigt blött och ännu mer tidsödande...Någon som har koll på var denna sitter?
Kan ju vara bra till nästa byte om några år.

Idrive/datorn visar ju hur mycket motorolja jag har i, kan den även visa om jag har för mycket eller den indikerar endast om jag har för lite? Enligt mätstickan har jag över max men enligt datorn så har jag max.
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Okey Ulf530 då har jag återigen fått problem med termostaten isåfall,Jag bytte min AGR och termostaten förra hösten snart ett år sen alltså. min pendlar mellan 82-93 kanske tom varmare under färd har jag märkt. är den trasig då?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.