AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.567

E39 Touring -03 Byte av silentbussningar? Fixar bilder

Ro
18
RobinEriksson
E30 Turbo-88
E39 525M Touring-03
Hej jag har en 525 som gått 24000 mil, det började komma vibrationer i våras som har kommit lite mer och mer, börjar kännas från 100 km i timmen och uppåt.
Kollat hjullagren och bytt ett av dom som hade ett svagt missljud.
varit inne på stödlagret, men monterade en gopro kamera i tunneln och ut och körde men kardanen gick spikrakt.
Klämde och bröt lite på olika bussningar i bakvagnen och allt kändes bra utom silentbussningarna.
När bilen står på pallbockar på sparklådorna så mätte jag "mellanrummet" vid bussningarna sen lyfte jag upp bilen med domkraften under diffen så hela bakvagnen åkte upp och mätte igen.
Då glappade dom 2 främre 9mm och 2 bakre ca 6mm. Har lite bilder ska försöka ladda upp dom sen.
Jag har även ballanserat om bakdäcken då dom börja bli rätt slitna och det behövdes en hel del vikter men det blev ingen skillnad.

Vad tror ni, kan det vara silenbussningarna som orsakar vibrationerna i bak. Det känns ju som att det är mer glapp än vad som är "godkänt" läst många trådar kring vibrationer i bakvagnen och då blir man ju gråhårig men för vissa har det ju hjälp att byta silentbussningarna.

Har ni några andra idéer?

Ro
18
RobinEriksson
E30 Turbo-88
E39 525M Touring-03
Det här är en av dom främre, dom som är sämst och glappar ca 9mm

[url=Länk

[url=Länk
Ro
18
RobinEriksson
E30 Turbo-88
E39 525M Touring-03
[url=Länk
Ro
18
RobinEriksson
E30 Turbo-88
E39 525M Touring-03
Men helvete va svårt det ska vara å få upp en bild då!

Men dessa länkar ska fungera!

Länk

Länk
Ro
18
RobinEriksson
E30 Turbo-88
E39 525M Touring-03
Hej igen, jag tog och lånade en till uppsättning originalfälgar (style66) med nästan nya däck på och det vart ingen skillnad, dock ett litet annorlunda eller framförallt mer framträdande ljud, som ett lite morrande, lagerljud. Men det vart ingen skillnad med vibrationerna.
Som sagt så har jag bytt 3st hjullager innan, har höger bak kvar. Men när jag hade bilen på pallbockar och körde och lyssnade så var det bara vänstra som lät lite illa, så bytte aldrig höger. (ligger på hyllan så ska göras när jag har tid bara)

Så då tog jag och bytte ut silentblocken eftersom dom va slitna och en av dom hade till och med börjat läcka olja, som jag läst att dom kan göra när dom är slut.
Tillverkade ett verktyg som fungerade rätt smidigt :)
Meen det hjälpte knappt någonting med bytet, bilen vart dock mindre "knyckig" när man accelererar och växlar på låga växlar och den känns lite stabilare på vägen :)

Men vibrationerna är fortfarande kvar, börjar komma strax innan 100kmh och fortsätter uppåt, och kan även upple9vas svagt redan från 50-60kmh.

Jag kommer köpa 2 nya pirelli ice zero 17" nån gång närmsta veckorna, då jag fick punktering i bak förra våren, jag tror inte det är däck eller fälg då jag redan testat 2 andra uppsättningar men då är det uteslutet ialla fall med nya bra däck på originalfälg.

Men jag är mer och mer inne på att det är kardanen som är boven till vibrationerna, just för att jag har ett svagt morrande ljud som hörs i samband med vibrationerna. Läst att det kan bli problem med knutkorset, finns väl inget annat sätt att kolla det utan att behöva plocka ner avgassystemet, och känna på kardanen :/ som jag skrev tidigare så har jag filmat kardanen med gopro kamera men då såg kardanen ut att gå spikrakt, tror ni det kan skapa vibrationer, även fast det inte "syns"?

En annan idé jag har är bakre Stötdämparna, förut när jag körde bilen på pallbockar så studsade hjulen upp och ner ganska kraftigt redan vid 60-70 kmh i timmen och skapade vibrationer i hela bilen. (Mycket kraftigare än när man kör på vägen) men det var innan jag hade balanserat däcken, vilka behövde en hel del vikter.
Jag ska nog börja med att testa det igen och se ifall däcken fortfarande hoppas/studsar i luften.

Mvh Robin
Visa användare
63
royal blue
750 ial -88
525e61 touring
har samma missljud och vibration i min 523 misstänker stödlager eller mittre knuten.

Ro
18
RobinEriksson
E30 Turbo-88
E39 525M Touring-03
Nu har det äntligen löst sig! 😃
Nya 17" pirelli vinterdäck på bmw originalfälg, tydligen så var det en kombination av dåliga silentblock och billiga sommardäck.
För när jag tidigare provade med andra uppsättningar hjul så hjälpte det ju inte men det var innan jag bytte ut silentblocken.

Köpte bilen för ett år sedan och då satt det sailun atrezzo 18" på sommarfälgarna, jag vet att man inte ska åka på skitdäck men tänkte att dom får åka med tills dom börjar bli dags att byta men det dög dom inte till.
Bakdäcken har slitits mest i mitten, även fast jag åkte med 2,7 - 2,8 bar, borde inte vara för mycket tycker jag.
Så det kanske har att göra med att silentblocken varit så kassa så det påverkat däckslitaget. För dom var även olika mycket slita på olika ställen runt däckett. (Alltså inte på bredden) Skiljde nästan 1mm i mönsterdjup på ena sidan av däcket jämfört med på andra sidan däcket. Vilket så klart gjorde att hela däcket "hoppar" och skapar vibrationer. Ska hålla uppsikt så nya däcken inte slits konstigt, hoppas och tror ju att det annorlunda slitaget kommer av dålig kvalité på däck och kassa silentblock.

Skönt som fan iallafall att jag blivit av med vibrationerna 😎🍾
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Det märks mest på bilar med spiralfjädring ,sen har original vätska i sig som rinner ut när dom blir gamla.Jag har bytt på ett antal E39or och köpt helgjutna HD lager till alla.
Upplever du att det vibbar lite xtra länge när du åker över lock/skarvar eller att solskydden hoppar lite vid 90-120km/h så är blocken rökta.

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.