AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.539

Automatlåda 525d (F11) -11

Hej!
Tänkte lägga ut en fråga och se om någon kunnig kan hjälpa mig! Har köpt en 525d -11. Främst för att det sitter en treliters sexa i den istället för fyran som sitter i -12 och framåt. Motorn har betäckning N87. När den var ny fanns två st val av automatlåda. ZF GA8HP45Z skall väl vara den som är till 525d och GA8HP70Z till 530d? Men har en fundering eftersom man kunde välja på två lådor, är det så att om man valde den med paddlar (den sportiga lådan) till 525:an sitter det då en 70 som i 530? Medans om man valde en automat utan paddlar sitter det en 45:a? Anledningen till att jag frågar är för att BMW rekommenderar ett Max vridmoment på 450nm på 45:an och 700nm på 70:an. Och vill trimma bilen lite och då blir det 644nm enligt GDM performance. Tack på förhand!

Mr. K
Det är samma automatlåda (GA8HP45Z) oavsett om bilen har växelpaddlar eller ej. Det som skiljer mellan vanlig automat och sportautomat är paddlar på ratten, växelväljaren och mjukvara.
Tack för svar Chris!
Vet du varför både BSR och GDM performance isåfall vågar dra upp vridmomentet så mkt ifall lådorna inte klarar det?:/

Mr. K
Un
263
Underdog2
525d F11 -11 (Carbonschwarz)
525d F10 -11 (Alpinweiss III)
Lådorna klarar det. Dom begränsar nm i vissa växlar för att skona lådan. Jag har nu kört med steg 1 (300hk 600nm) i 1-2 månader helt utan problem. Kör man med hjärnan så är det definitivt inga problem. Dock ska du ha i åtanke att om växellådan börjar rycka in växlarna, slår till när du lägger i D så kan det vara dags för växellådsservice, behöver inte vara just pga trimmet, kan vara för oljan rullat x antal tusen mil... Trimma och se glad ut :)
600Nm är 33% högre vridmoment än vad växellådan är dimensionerad för. Att det skulle vara riskfritt att utsätta växellådan för så mycket mer än vad den är konstruerad känns inte så sannolikt. Det kommer med hög sannolikhet förkorta livslängden, men med hur mycket går inte att svara på. Det lär säkerligen hålla ett tag tills dess att delar inuti växellådan ger upp.

Tyvärr finns det mer eller mindre enbart en aktör som lämnar garantier beträffande funktionalitet och hållbarhet för deras trimsatser och det är BMW.
16.548
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Att lådan fungerar i 2 månader efter trim känner jag spontant inte direkt är någon garanti för att det håller. Inte heller att chiptrimmare överskrider rekommenderat vridmoment. När allt kommer omkring struntar de fullständigt i din låda.

Nu pratar jag om att man vill att lådan ska hålla bilens livslängd. Är man en person som inte tycker att det är någon större grej att plocka ut lådan om 3 år är det väl bara att köra på.

-------
//Lövet
Un
263
Underdog2
525d F11 -11 (Carbonschwarz)
525d F10 -11 (Alpinweiss III)
Jag kör lugnt trots den stora effektökningen. Hade en vän som trimma likadan modell som min, lådan höll en vecka. Troligtvis pga han upptäckte att om man höll bromsen - gasa - släppte bromsen så lämna den långa spår bakom sig. Hans bil hade gått 8000 mil. Min har rullat 15000 och visar inga tecken alls på annan karaktär i lådan än innan jag trimma. Det är min f11 (familjebilen) som jag trimmat. Skulle våga sätta bilens värde i att min låda kommer hålla tills jag säljer. Sköljde ur den, inkl nytt filter+tråg innan trim för säkerhets skull.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.