|
|
|
|---|---|
|
Tacksam om någon kan komma med ideer på vad som är felet med min bil eftersom Meka-verkstaden inte kunde... Någon gång i veckan när jag kör länge i låga hastigheter, så börjar motorlampan lysa gult. Samtidigt förändras motorljudet till att låta mer ansträngt och ibland uppstår även ett "fladdrande" ljud från motorn. På tomgång låter bilen "bluddrig". Känner man efter noga, så tycker jag även att bilen går något ryckigt. Dessutom upphör vid dessa tillfällen start/stop funktionen att fungera, vid t.ex. rödljus. Om jag slår av bilen och låter den kallna någon halvtimme, så går den igång helt normalt utan problem och med släckt lampa. Var in på en snabb-check på verkstad. De hittade ingen felkod eller annat yttre fel (de kollade bilen en halvtimme). Kan tillägga att lambdan byttes i somras och att bilen alltid funkar bra i högre hastigheter (landsväg/motorväg). Som sagt: tips mottages gärna! | |
|
Skulle tippa på en tändspole som håller på att ge upp, eller dålig LMM. Hur långt har bilen gått? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack för svar men även verkstaden misstänkte tändspole och kunde konstatera att de var okej. Bilen har gått 10.000 mil. |
|
|
Hur kom de fram till att tändspolarna var OK? Är spolarna bytta någon gång? Utifrån ljudbeskrivningen skulle det kanske kunna vara monoliten i katalysatorn som lossnat och lägger sig så den stryper avgasflödet ibland. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Intressant. Ska föra det vidare. Tack! |
|
|
Hur har det gått? Om motorlampan har lyst har du garanterat felkoder. Börja med att läsa av dessa. Att verkstan inte kan/kunde läsa ut felkoderna låter helknasigt. Byt verkstad? |
|
|
Spontant gissar jag att problemen är kopplade till lean-burn. Lean-burn är inte aktiverad när motorn är kall och/eller vid högre belastning. Så går den rent när den är kall och/eller lite hårdare belastad så är det en indikator som kan vara relaterat till lean-burn. Normal serviceintervall för tändstiften är ca 10 000 mil. (var 3:e motoroljebyte). Men på din årsmodell skall dessa vara utbytta på aktion. Kolla att det är de uppdaterade tändstiften som är monterade. Är dessa aldrig bytta; byt. Dessutom behövs uppdatering av mjukvaran. Kolla med BMW att detta är gjort. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.