AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.376

BMW 525 -03 Touring med problem med att motorn börjar gå orent och stannar när kall.

Hej,
Jag har en BMW 525 -03 E39 Touring som i perioder har uppvisat ett beteende med att motorn börjar gå orent och stannar när bilen är kall. Lyckas man hålla på ett tag så att den blir lite varm så går den bra. Den startar helt OK men börjar efter några sekunder att tappa varv och faller under tomgångsläget kring vilket den pumpar lite upp och ner för att stanna med en del oljud. Först trodde jag att det berodde på att den höll på att skära gud förbjude men inget tyder direkt på det. Olja finns och ser OK ut samt får man den någorlunda varm så beter den sig OK.
Jag har noterat att min utetempgivare beter sig också och den har varit OK ibland och ballat ur ibland vilket jag misstänker kan ha med detta att göra då den nu påstår att det är -40 grader C ute oavsett temp! Detta kanske kan vara något som påverkar styrningen av bränsleinsprutningen? Det känns som om denna inte beter sig rätt och det finns en markant bensin lukt när man försöker få den att starta. Om någon kan tala om vart jag finner denna givare vore jag också tacksam...?

/JBM
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Utetempgivaren sitter framför höger framhjul. Inte helt ovanligt att man kör sönder den vi lite ovarsam parkering.

Mvh Ola
Tackar för svar! :-) Jag har faktiskt läst av felkoderna vid ett par tillfällen men jag har för lite kunskap för att kunna dra mer slutsatser än vad jag gjort. Att det är något som kanske glappar har jag nog också trott mig begripa... Jag har lagt upp en skärmdump över de felkoder jag fått om det kan vara till någon hjälp. Bilden finns på följande länk:

Länk

Jag letade rätt på några filmer avseende yttre tempsensorn och i filmen var den placerad i vänster hjulhus fram men de nämnde att den ibland fanns på andra sidan. Jag skall se över den imorgon även om den nu har lite med detta att göra så tror jag mig ha hört att den kan ha med AC-att göra i alla fall. Skall leta rätt på den och se hur den ser ut lite senare idag...

MVH

/JBM
Uppföljning: Jag tog och gick igenom felkoderna från OBD systemet och insåg att det kunde ha med sekundärluftsystemet att göra. Efter lite studier och letande kunde jag finna en sladd som lossnat sett framifrån långt bak till vänster. Jag fann sedan en kontakt på motorn där baktill vid något som liknade en fördelare. Denna kabel med kontakt passade både med sin längd och kontakt och felen som jag upplevt blev genast mindre och mindre och nu ett par dagar senare verkar dessa försvunnit! Tändningen verkar lågt ställd och OBD klagar på mager bränsleblandning vilket blir nästa sak att ta sig an.

/JBM
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.