AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.536

BMW 318 2003 felkod på kamaxelgivare

ma
29
maxnbm
E90 330i -06
Hej. Ber om ursäkt för stora bokstäver i rubriken men måste verkligen ha hjälp här. Tar det från början, ska försöka hålla mig kort!

Köpte en BMW 318ci sportkupé-03 för snart ett år sen. Var mycket nöjd med bilen till en början. I våras började dock bilen kännas slö och detta har hållit i sig. Detta som ska vara en bensinsnål bil har istället börjat dricka väldigt mycket och den känns inte som 143hk längre utan som 90, knappt. Väl ute på motorvägen är detta mycket frustrerande kan jag tala om...

Så, jag var hos MECA-verkstad och gjorde en felsökning på bilen. Det visade sig att det var en felkod på kamaxelgivare (avgas). De satte dit en ny men fortfarande felkod. För att vara på den säkra sidan provade med ännu en ny, utan resultat. Förra veckan skulle jag och tanka. Bilen startade ej till en början och EML lampan började lysa men efter 5-6 försök så. På vägen till macken fortsatte EML lampan att lysa. Sen när jag skulle lämna macken så var det samma problem igen, man hör ljudet av att den är på väg att startas men motorn åker ej igång, och denna gången ville den inte. SÅ, min kusin som är mekaniker fick komma med instrument och kopplade in datorn. Det visade sig att det var felkod på båda givarna (avgas + insug alltså). Han raderade felkoderna och bilen startade. Vi stängde av bilen och provade starta igen men gick ej, felkoderna var tillbaka och han fick radera de igen. På nytt stängde vi av och startade igen, och då låg det ingen felkod på insug längre. Hmm. EML lampan lyste inte heller länge.

Igår var en mekaniker från MECA på besök här. Han bytte givaren till insug, vi startade bilen och plötsligt låg felkoden bara på insug och inte avgas. Vi stängde av och startade på nytt, denna gången låg det felkod på båda, vi stängde av och startade på nytt och nu låg det bara felkod på avgas.

Vi befarar det värsta att kamkedjan behövs bytas. Pratade med BMW och de vill ha 20,000 i runda slängar för att åtgärda detta. Då ville de även byta flera andra delar runt om kring för allt skulle bli hundra, detta var inkluderat i priset. Jag pratade med mekanikern från MECA och han tyckte nästa steg var att prova byta spännaren till kedjan, kanske har den gjort sitt menade han.

Jag gillar verkligen bilen annars, har lagt pengar på nya fälgar, stereo, emblem osv och vill gärna behålla den. Men detta problem tynger verkligen mig. Mekanikern från MECA är närmre 40 år gammal och har jobbat länge inom branschen och han sa han var mycket konfundersam och kluven över det hela.

Vad tror ni felet kan vara? Har ni erfarenhet, tips eller något som kan hjälpa mig var så snälla att skriv och dela med er..

Tusen tack på förhand!

MVH Max
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Kamkedjeproblem är ju välkänt och vanligt och den hoppar gärna över har man inte bytt till den uppgraderade kedjesträckaren innan det börjar krångla så har man ett riskmoment hela tiden. Viktigt att byta olja ofta också .
Gissar att din flexar för mycket eller har kuggat en kugge med tanke på dina felkoder.Som kommer och går.
Man köper en sats med kedja.skenor.sträckare. nedre drev.
Men först måste man ju kontrollera inställningen för att se vad som hänt .Är nån dags jobb att byta ut kitet.
Länk

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
No
132
Nop
320d Touring -11
116i pre LCI -07
Även jag satsar på kamkedjeproblem med hoppad kedja.
Antar att du har m42 i den.
Sök lite här på forumet kommer du hitta en hel del trådar vilka kan vara till hjälp för dej att hitta likheter/skillnader i symtom för att kunna ringa in ditt problem.

Trista pengar att lägga på något som inte syns men sånt är livet tyvärr.
Tänkvärt när man byter kamkedja mm på dessa motorer är att man behöver ha ett kit verktyg för att hålla vev och kammar i noll-läge när man moterar kedja mm.
Ro
2
Robban_97
Bmw 330i -02
Hade ett lite liknande problem men inte exakt, prov att blåsa ur luftmassamätaren då började den plötsligt gå utan problem för mig.
ma
29
maxnbm
E90 330i -06
Robban, var det någon felkod?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.