AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.668

E60 ballast el. ljusmodul?

3
Väst_norr
Kia Ceed 2013
BMW 525i 2006
Hej
har äntligen köpt en E60 från en bilfirma, en 06 som gått 8500mil.
När jag skulle köpa den så visade det sig att höger parkeringslyse inte fungerade, vilket jag frågade om på bilfirman. Dom sa att det var ballasten som var trasig och skulle gå på ca:2000kr att fixa. Det plockades bort från priset. Nu när jag kom hem så fick jag direkt problem med batteriet, lämnade in bilen för felsökning och dom konstaterade att batteriet var slut pga ålder. Bilfirman tog på sig det, alltså inga problem. Men i samband med det frågade jag om lyset vilket dom gjorde en felsökning av. Resultat: kortslutning i lyktan mer än 50ggr så ljusmodulen har lagt av. Byte av lykta, ljusmodul samt programmering, pris med arbete 9000kr. Frågade om jag kunde sätta in en begagnad ljusmodul men det gick inte pga att det blir fel schassie nummer samt mätarställningen kommer att skrivas om till det högre om det är så.

1. Efter att man läst lite på forumet så verkar det kunna vara ljusmodulen som låst sig pga för många felkoder, och det går att låsa upp. Rätt el fel?
2. Går det programmera om begagnade ljusmoduler så att de passar min bil?
3. En åsikts fråga, skulle ni ha fortsatt att lämna in bilen på service för att få stämplarna, med tanke på bilens ålder och mil körda?

MVH Micke
Finns firmor som kan laga ljusmodulen, googla "e39 lkm repair", fördelen är att du slipper koda in mm. Det går att koda in beg delar...Skall du köpa nya delar så köp inte i Svedala...
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Väst_Norr. Det går utmärkt att nolla den countern på lyset med Tool32 som ingår i ett Inpa kit. Du behöver inte ny ljusmodul (FRM)
Att programmera in begagnade moduler är buslätt med NCS-expert som också ingår i Inpa.
Rena ockret att BMW tar dessa pengar de måste ju ha grejer för att kunna göra såna här jobb. Eller så saknas kunskapen.
Jag har tidigare tillhandahållit Inpa kit på Blocket men slut just nu. Jag får in en mindre antal kit inom en vecka.

Mvh Ola

Min bil:

Länk

3
Väst_norr
Kia Ceed 2013
BMW 525i 2006
Dawwe: Tack så mycket, ska kolla upp det. Är dom extremt dyra i Svedala?

olaO: ok, intressant. Vad är det för priser på Inpa Kit? Känns som om det kan vara en bra att ha sak. Om man har vägarna förbi någon gång tror du man kan anlita dig?:)

MVH Micke
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Inpa kit kostar 625 kr inkl frakt.
Det sparar man in snabbt😉
Återkommer när jag får hem kablar.

Mvh Ola
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Du kan köpa ett kit själv direkt på ebay om du inte vill vänta på olaO ska få hem:

Länk
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Jag har ett mindre antal kablar igen.
Se här:
Länk

Mvh Ola
3
Väst_norr
Kia Ceed 2013
BMW 525i 2006
Har haft mycket att göra på jobbet därav de glesa besök från min sida.

Men så här ser det ut just nu.
Bilfirman står för byte av lykta och ljusmodul, så långt är jag nöjd. Men kan man begära att få behålla den felande ljusmodulen? För jag är intresserad av att skaffa mig ett sådant där kit för att kunna programmera om själv. Och då kan det ju vara bra att ha den felande och leka med, eller vad säger ni som vet? :)

olaO: Tackar missade att du hade fått kablar, har du några på väg in igen?

Alpinabiturbo: Tackar för tipset.

MVH Micke
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Väst_norr, du har powerpost!

Angående den gamla ljusmodulen, så fråga om du kan få den. Det borde inte vara något problem.

Mvh Ola
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jag återställde en ljusmodul på en E61a med Bosch KTS Diagnos utan problem, Var en en av skyltbelysningarna som varit trasig för länge pga kablarna varit av och inte ville lysa, när jag bytt kablarna till bakluckan.
En knapptryckning så var ok igen. Så en verkstad som har Bosch diagnosprogram ska klara detta. Gäller bara att kunna programmet.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Hasso, visste inte att det gick med Bosh!
Att BMW hävdar att det inte går är galet..
Vanligt fel detta. De verkar ha byte av FRM som kassako.
Även när elektroniska rattlåset (ELV) felar så vill de byta massa grejer. (Styrkolonn för typ 15-17 k)
Det går att nolla det också i de flesta fall. Jag har hjälpt ett par stycken som fått herrejösses-offert på detta. Då tar de inte ens in bilen och kollar..fjärr-offert..
Klart på några minuter med Tool32. (ingår i Inpa)
Upprörande.

Mvh Ola

Min bil:

Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Bosch KTS är nog det mest kompetenta Diagnosprogram som finns gissar jag totalt sett till 90% alla bilmärken.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Hej. Känner ni till nån verkstad i närheten av Malmö som kan återställa ljudmodulen?
Jag tror att jag kan ha samma problem.

Med vänlig hälsning
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.