AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.457

Recension ny 520 xD 2016

34
Håkank
Audi A6 Avant 45 TDI
Bytte för en månad sedan min 2014 520 d som gått nästan 15 000 mil mot en ny
520 xD. Har till nu hunnit köra + 450 mil.
- Nya bilen känns bättre ihopskruvad än den gamla(som aldrig impade på mig i kvalitet)
- Precis som någon/några här har skrivit, den här bilen passar inte med manuell låda, vilken skillnad med den nya med automat.
- Den gamla gick tyst, väldigt tyst. Denna är ÄNNU tystare. Fantastiskt.
- Upplever den nya piggare trots högre vikt. Har svårt att tro att 6 hk märks, måste vara motorkaraktären.

Detta är min 3:e F11, 2011, 2014 och 2016. De 2 första impade inte alls (så man kan ju undra varför jag tog en tredje...). Denna bilen känns helt annorlunda, förmodligen småsaker men ett helt annat intryck. Bättre kvalitets känsla, finare motorgång, bekvämare (aut) och faktiskt piggare. Som sagt, ingen rocket sience men totalt sett känns den här väldigt bra.

Räknade länge och väl på hur jag skulle komma över en med 3 liters sexan men kunde inte, ens för mig själv, försvara att en 330xD skulle kosta 100 000 mer än denna.
Mindre bil med sämre komfort och något mindre utrustning får inte kosta så mycket mer även om den har världens finaste diesel sexa.

Sammantaget:
- Jag har varit gnällig, framför allt på min 2014:s 520, men med denna är jag riktigt nöjd !!

Bilen:
- 2016 520 xD
- Mineralgrå
- Sportpaket
- Vinterpaket
- Tonade rutor
- Shadow line
- Alu lister på instrument brädan
- M sport ratt
- Connected drive/remote service
- El drag

En blanksvart M5 LCI grill och lite andra fälgar också så..... :)

da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Kul att du märker skillnad, konstigt ändå att det skiljer trots att båda är LCI. Sitter själv med en 520dAt -14 som jag är grymt nöjd med, men om 4 veckor kommer en ny 520dxAt med lite mer utrustning. Ska bli skoj och se hur mycket nya motorn och 4wd kommer märkas.

e3
336
e39520it
520dT -14
Kanske lite OT men sitter i samma båt som du just lämnat:

Hur gick det med försäljningen av de 2 tidigare F11'orna som hadde manuell?

En F11 med manuell kan vara ganska "kall" i inbytes-hallen.
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

De flesta förväntar sig såklart en automat på en F10/F11 men söker man 520d från 2011 på Blocket så finns det 641 st med automat och 163 st manuella.

Ett lägre pris attraherar alltid vissa köpare, jag skulle aldrig köpa en bil som gått 15 000 mil med automat. Även om automatlådorna är driftsäkra idag så har man ambitionen att köra bilen till 20 000 eller 25 000 milså känns den manuella som ett säkrare kort, i alla fall för mig.

Jag hade tidigare en manuelle XC90 D5 (jag ville ha manuell), alla sa att det aldrig skulle gå att sälja. Vilket gick fin fint, de enda som klagade på att den var manuell var de som mailade skambud. De som tittade på den gillad manuell just för att det kändes tryggare. Den hade gått 18 000 mil vid försäljningen...

//Stenback
Transocean
@ Stenback

En automatlåda är nog mycket driftsäkrare än en manuell i alla fall om man tittar på BMW eller andra bilar som kommer med en konventionell automatlåda. VW:s DSG är nånting annat. Hur många taxibilar har du sett med en manuell låda? Jag har sett en och det var på åttiotalet ( en S-klass). Det finns flera ex på nätet om nyare BMW med kass manuell vxl-låda (backen går inte att lägga in). Även här på AP.
Kul med en recension.
Har en likadan på ingående vecka 43.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Kan inte annat än hålla med Transocean.
Ch
248
Chip_saffire
X5 4.0d 2011
Jag har en 530XD 2008 automat som gått 23000 mil.

Lådan växlar hur fint som helst. Alla oljor är dock bytta vid 15000 mil
34
Håkank
Audi A6 Avant 45 TDI
e39520it: Alla 3 bilarna har varit tjänstebilar så de 2 "förbrukade" har bara bytts in på firma.Den första 2011:an var automat men 2014 var manuell, jag blev (för) snål när jag beställde. Den första såldes ganska snabbt trots att automat var enda extra på den... (inte jag som hade beställt den), den senaste står kvar men det är ju bara lite drygt 4 veckor sedan. Förutom VW:s DSG tror jag inte att automat är sämre an manuell, precis som någon skrev, titta på alla taxi.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.