AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.423

Bekymrad över att jag köpt premium däck för billigt

Sida 1 av 2
ei
11
eikido
320CI E46 -05
Jag är lite bekymrad över att jag köpt för billiga premium däck.
Jag köpte dessa Goodyear Eagle F1 255/35/R18

Länk

Jag köpte de hos:
Länk

För ca 1500:- st totalt.

Kollar jag dock goodyears sida så är rekommenderade priset ca 2800:-

Länk

Går jag till deras auktoriserade säljare
Länk

så kostar de ca 2500:-

Mekonomen är också auktoriserade och de kostar ca 2800 kr hos de.

1500:- är alldeles för bra för att vara sant för så fina och stora däck!
Vad är kruxet?
e3
336
e39520it
520dT -14
Köpte själv conti premiumdäck från en annan välkänd däcksäljare på internet.
Däcken var inte bra, orunda, och det enda sättet reklamera var via säljaren.

Tog kontakt med continental här där jag bor, men de sa att saljaren sido-importerar, och dom ville inte ta i saken alls.
De sa också att säljaren köper upp billiga parti "här och där", och därför kan det komma med däck som inte lagras på rätt sätt.

Ska man ha kvalitet på både varor och service så kostar det. Jag själv köper nu bara hos lokala verkstäder.
16.548
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Visst finns det de som råkat illa ut men den allra största förklaringen är att däckhandlare i Sverige lägger på en fruktansvärt hög marginal jämfört med de stora europeiska leverantörerna. Nackdelen är en krångligare reklamationsprocess men 99,99% av däcken är precis som de ska.

Naturligtvis snackar Continental skit om sidoimportörerna, de värnar om sina svenska (dyra) däckhandlare som köper av deras egna grossist som i sin tur adderar marginal.

-------
//Lövet
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Popgom är en fransk seriös firma som ägs av Michelin...

Så jag skulle inte vara orolig för att däcken är dåliga.

Däckpriserna i Sverige är löjligt höga pga. enorma prispåslag i alla leden, precis som med andra reserv- och slitdelar - du kan köpa exakt samma prylar för 25-50% av vad de kostar i Sverige om du köper hos stora näthandlare i Tyskland eller Frankrike etc.

Likadant med motoroljor....

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Go
295
GoC
MB GLC 220d
Inte för att jag har en däckfirma.
Men det finns ju en ganska så logisk förklaring till varför dom tar lite mer betalt än från en däckgrossist som säljer via nätet och bara lever av det, dvs stora volymer och små omkostnader.
1 dom vill ju ha en lön dom kan leva av, hur skall dom få in det om inte via påslag på det dom säljer.
2 har lokaler som kostar och skall betalas med rörelsens intäkter
3 Kanske till och med har någon anställd som skall ha lön

Fördelar
1 tillgängligt
2 okomplicerat om det blir något problem
3 man kan för en ganska liten kostnad åka dit vid säsongsändring skifta däck och dom tar hand om den andra omgången och lägger in dom på hotellet
4 det finns lokal service kvar om man använder deras tjänster, för hur fasen skall man få däcken påkrängda på fälgen om alla köper gummi via nätet och ingen finns som kan montera dom, för inte lär dom överleva på att montera däck bara. Det är bara fikabröd som det kan ge.

Jag lär i alla fall fortsätta köpa däck av min lokala handlare, det är ändå en struntsumma jämfört med vad det kostar att ha bil.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Alla är vi olika. Kan man tjäna in 4lax på däck o kalla det struntsumma ja då har man det alldeles för bra ställt. Vianor och Däckia skulle ha 900:- mer per däck än bythjul nu när jag köpte vinterdäck. Samma när jag köpte sommardäck. Sedan så kan man välja diverse lokala verkstäder via bythjul som kränger på däcken. O detta gynnar ju dom lokala verkstäderna. För det e inte gratis direkt.

Kan rekommendera bythjul alla dar i veckan. Kanon o ha att göra med. Snabba leveranser o bästa priserna.
Transocean
Ja Bythjul är bra. Köper alltid vinterdäck därifrån.
st
480
steifan
BMW 325i M-Sport -06
BMW 323Ci -00
Volvo 740 GLT 16V -88
Audi A3 Sportback 2,0 TDI Quattro -10
Det går att fynda ordentligt. T ex med vinterhjul så köpte jag 2st Continental IceContact 225/45R17 för ca 1800kr med frakt i början av förra vintern från Bythjul (däcken dock tillverkade 2014 men kändes rätt OK under 2015) och köpte lite senare 2st andra Continental IceContact 225/45R17 (lika spec i övrigt) för ungefär samma pris med frakt från Tyred (.se), dessa var också tillverkade 2014 men lite senare på året. Annars brukar man få köpa dessa däck för runt 1700-2000kr/st så det kändes ju gött att spara nästan 4000kr på 4x nya däck även om dom inte var "årsfärska" :)
Visa användare
360
tompathepilot
BMW 335i Touring M-sport -09
Ford Fiesta 1.0 Ecoboost -15
Sen har ju Assymetric 2 blivit ersatt av Assymetric 3 så det kan ju vara så att de köpt parti till bra pris. Assymetric 2 är ett riktigt bra däck.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Mina sommardäck var tillverkade 3 månader innan jag fick dom, vinterdäcken 4månader. Så det e jag sjukt nöjd med.

Har för mig att företagen får sälja upp till 5år gamla däck. Så länge de förvarats rätt. Men det e ju sjukt. Man vill ju självfallet ha däck som e så färska som möjligt.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Fel av mig va ute i förrådet o kolla vinterdäcken tillverkade 30/16 en månad gamla när jag köpte dom blir det. Sommardäcken tillverkade 3 månader innan.
ei
11
eikido
320CI E46 -05
Anledningen till varför jag drog upp denna tråd är för att jag är mycket skeptisk till däckens kvalitet.

Se denna tråd som jag skapat.
Länk

Två Goodyear Eagle F1 AS2 bakdäck, 1 år gamla, tillverkade 2915 (2015 vecka 29) ena helt nedslitet och upprivet och andra helt intakt. Jag köpte bilen nyligen så det är antingen mycket dålig hjulinställning (jag märker dock inget) eller så har ägaren innan burnat däck. De ska inte vara körda mer än 1500 mil. Antagligen mindre.

Är det skillnad på däck och däck även fast det är exakt samma märke?
Är det fake däck som florerar marknaden?
16.548
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det där är med största sannolikhet beroende på hjulinställning eller tidigare skada, inte vilken leverantör som sålt däcken.

-------
//Lövet
Ni
307
Nicklas_A
M3 e46 - 03 LSB

e91 325i M-sport - 07 (såld)
e46 325ci M-tech II 04 (såld)
Z3 coupe 2.8 M-sport (såld)
Du har nyligen köpt en 11 år gammal bil där du inte ha kollat skicket på däcken innan du köpte den. Du vet inte hur förra ägaren kört bilen. De har rullat 1500mil och du vet inte om bilen ens någongång har gjort en hjulinställning.

Tror du lägger fokus på fel saker när du letar efter fel hos däcktillverkare i detta fallet.

Har aldrig hört talats om fake däck på marknaden.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Eikido, det känns som du sannolikt fått svar i andra tråden!

Felaktig hjulinställning och/eller dåliga bussningar/leder och/eller för lite luft är trolig orsak till högt slitage på ett eller flera däck!

Mvh
Johan B

Lövet: "Nackdelen är en krångligare reklamationsprocess men 99,99% av däcken är precis som de ska."

Och dessa procent har du en tillförlitlig källinfo på?
ei
11
eikido
320CI E46 -05
Mina herrar

Jag har själv skrivit att jag misstänker att det är dålig hjulinställning eller att ägaren innan burnat eller liknande, precis som ni misstänker. Jag kommer att återkomma med data från hjulinställningen.

Jag vill dock diskutera detta med billiga premiumdäck på nätet. Kollar ni noga på mina däckbilder så ser det ut som att de kan vara regumerade.

Jag har nu fått däcken jag beställde och allt är i sin ordning. De är gjorde i Tyskland så gummiblandningen är troligtvis även anpassad för svenska vägar.

Jag undrar dock fortfarande hur vissa handlar kan sälja de för 50% av retailpriset. Vad är kruxet. Ni kanske tycker att det är helt normalt men jag kommer fortsätta vara skeptisk.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Just höger bakdäck är iofs alltid det däck som slits mest på en bakjulsdriven bil - mest kraft går till det hjulet om diffen inte är låst.

Av bland annat den anledningen bör man skifta position på däcken efter ca 500-1000 mil eller så (dock minst varje säsong), för att få ett jämt slitage fördelat över alla hjulen där även slitagebilderna blir jämnare (däck slits på olika sätt beroende på om de sitter fram, bak och är på drivhjul eller "frirullar").

Mvh
Johan B

16.548
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Vart finns bilderna där dina däck ser regummerade ut?

-------
//Lövet
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Eikido:Finns inga bestämda riktpriser!! Klart som fan att bytjul etc kan sälja däcken billigare när dom säljer större kvantiteter än din lokala däckhandlare .Sedan ska du veta att det e ett jävla påslag på däck o reservdelar i Sverige. Jag har jobbat inom branschen o vet vilka påslag det oftast är. Du köper tex för fan svensktillverkade Lesjöfors grejer billigare i Tyskland än ursprungslandet. Det går ingen nöd på varken däckverkstaden eller vanliga verkstäder. Tvärtom!!!

Tycker det e underbart att näthandeln finns. Mer o mer folk får upp ögonen för detta o då kanske Vianor,Däckia,Mekonomen etc etc vaknar upp ur sin koma.
ei
11
eikido
320CI E46 -05
@andreas_lofgren
Länk

Speciellt dessa bilder, vad tycker du?
Länk

och speciellt denna, här ser man klassiska regummerade linjen
Länk

Antagligen är de inte regummerade.

Kan fixa högre upplösning om du är nyfiken.

@Gaspo, att man tar ut mycket mer pröjs för reservdelar i Sverige än i tex Tyskland känner jag igen. Jag avskyr att köpa reservdelar från Mekonomen för att de har ockerpriser. Problemet med däck är att det är ganska viktigt att man köper däck som är tillverkade för just det landet man använder däcken. Jag kan säkert köpa billiga Goodyear Eagle F1 gjorda i Asien, men dessa bör jag inte använda i Sverige. Antagligen är däcken jag köpta gjorda för Svenskt väglag eftersom de är tillverkade i Tyskland. Jag är hittills nöjd med köpet från popgem ! Det återstår att montera och känna hur de rullar men troligtvis riktigt bra :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.