AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
3.071

P-broms fastnat och nöd release fungerar inte

gu
902
gustaf76
BMX X5 35d m-sport -10
BMW 130i m-sport -07

BMW CS #8280
Hej

I morse när jag skulle åka till jobbet, så låste jag upp bilen som vanligt. Då lätt det ett konstigt raspande ljud under bakvagnen, lite märkligt tyckte jag. Men det lät som en bromsmojäng, för min Audi lät alltid så när jag kopplade på parkeringsbromsen. Sedan när jag startade den och ska köra därifrån så visar skärmen "Park brake failure" dvs parkeringsbromsen går inte att koppla ur.

Då finns det en vajer man kan dra i med ett verktyg, sitter till vänster i skuffen, men jag har ryckt i den enligt instruktioner men det släpper inte .... suck
Denna vajer är just för att kunna släppa på bromsen vid elbortfall osv.

Nån som har tips?

Gäller min X5 35d, 2010

Annars får den bärgas till Bavaria i morgon bitti.

:(((
gu
902
gustaf76
BMX X5 35d m-sport -10
BMW 130i m-sport -07

BMW CS #8280

Ok jag och svågern fick loss bromsen så nu kan jag köra bilen. Nu indikerar check att det är Parking break failure så får väl åka till verkstan och få det kollat. Tills dess bara använda P läget på växelväljaren och inte någon p-broms..
Det brukar ingå stoppkloss för hjulbyte i bakluckan, kan vara bra att ha om man ska stå mycket brant.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
OT: Körde lastbil under ett par månader i sommar. En Volvo från 2013. Där var fortfarande handbromsspaken kvar. Vid ett tillfälle körde jag en likadan från 2015, där var P-bromsen elektriskt styrd, med vad jag kan minnas inverterad funktion jämfört med Volvos personbilar.
Jag vill nog vara konservativ och påstå att jag vill ha kvar den gamla mekaniska varianten.
gu
902
gustaf76
BMX X5 35d m-sport -10
BMW 130i m-sport -07

BMW CS #8280
Då kan jag rapportera hur detta har gått... det är styrenheten för elektromagnetisk p-broms som är trasig.. man byter hela handbromsmotorn för elektroniken sitter i denna.
Kostar runt 10 000kr inkl arbete ... som tur är tar handlaren detta på garanti då jag bara hade haft bilen några veckor när det inträffade..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.