|
|
|
|---|---|
|
Som rubriken; är det någon som vet om däckdimension 205/60 R16 runt om fungerar på en E91 Xdrive? Originaldimension är 205/55 16 vilket innebär att 205/60/16 ger ca 3,2% större rullomkrets. | |
| Har inte x-drive. Men E91 och har kört 5 vinter säsonger med 205/60. Inga som helst problem. | |
| Tack för svaret, då kör jag på den dimensionen. | |
| Varför inte köra på originaldimension? | |
|
Grelle: 205/60 16 är väl original på F3x? Öppnar ju upp för fler alternativ om man tänker köpa beggat. Köper jag nytt till vintern så kommer jag köpa 205/60 eftersom jag tänkte skifta E91an mot en F3x till sommaren. Så kan jag ta med mig Hakka8orna... //Stenback |
|
|
Återkoppling: Jag har nu monterat en uppsättning 205/60 R16 Pirelli Ice Zero och inte upplevt några problem. Blir dock lite "ballongdäcksvarning" utseendemässigt. |
|
|
Jo det blir lite ballondäck :-)) Det skiljer ju i rullomkrets från original 205/55-16 tror det va 3,4% man ska ligga mellan +-5%. Så det e ju inom lagliga gränser. Och xdrive borde ju ej ta skada då alla 4 hjul är likadana. Blev lite nojig för din skull bara. |
|
|
Återkoppling: Det blev ett set 205/60 för mig med. Håller med om ballongdäckslooken men upplevde det mest vid själva bytet. Märker ingen skillnad i övrigt förutom att hastighetsmätaren visar mer korrekt jämfört med GPS. Typ 124 på hastighetsmätaren ger 120 enligt GPS, så ingen fara för att det blir åt fel håll. |
|
| Ballongdäcken gör ju det lite mjukare vid hårda gupp iaf :-) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.