|
|
|
|---|---|
|
Tjenare! Var ute och körde häromdagen och bilen gick upp i temp. Stannade då och lät den kallna samt fyllde på mer kylarvatten (eftersom skiten hade kokat bort) körde tills jag såg att den började gå upp i temp igen (typ 1 km)... Nu blir bilen varm med en gång och det kommer ingen värme inne i bilen. Det kommer ett konstigt vinande ljud som inte brukar vara i motorn också. Tror ni det är vattenpumpen som gått eller e det något annat? - Johan | |
|
Är du hundra på att det kokade bort? Har du luftat? Luftfickor kan göra att termostaten inte öppnar (utb. av Hasso). Visserligen är det vinande ljudet lite oroande men prova först att lufta som sagt. -------------------------------------------- Länk |
|
| Det konstiga var att det fungerade finfint innan. Körde typ 8 mil i jämn fart och helt plötsligt hände det bara... luftfickan bör väl inte komma så plötsligt och fort? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Luft i systemet, termostaten är inte i kontakt med vatten och då öppnar den inte. Besvärliga att lufta. börja med att sätt på fulltemp på värmen samt lite hastighet på kupéfläkten. ta bort luftningsskruvarna, fyll vatten i kylarens behållare, samt fyll på i lyftningshålet närmast termostathuset så att termostaten står i vatten hela tiden.Det kan ta långtid att få ur luften räkna med minst 30 minuters glötande.Om man kör upp framhjulen på en lyft så bilen lutar bakåt så underlättar det också. MEN visst kan vattenpumpen även vara kass, det är ju inte så ovanligt, så då får du byta den om det inte är luftningsproblem,termoststen kan ju också gett upp självklart, finns lite att välja på. men prova en rejäl luftning först.När du har samma temp på nedre kylarslangen som den övre och den inte känns som en spärrballong så har termostaten öppnat och du ska ha normaltemp på mätaren.Kylfläkten ska givetvis fungera också MVH Hasso |
|
Kollar så inte nån slang spruckit o de läcker ut???Låter nästan så...Eller så har du lyckats köra luft i systemet precis som Hasso säger,lufta ordentligt... Va du ska kolla först e att systemet e tätt,sedan lufta,därefter misstänka att termostaten hängt sig.Om inget av detta hjälper så bör de vara pumpen,för inte kan ja tänka mig att han kokar pga att toppackningen gått.Trasig toppackning brukar oftast leda till att vatten försvinner/bilen kokar.De kommer ofta vit rök samt att motorn får ett annat ljud dock inte alltid...Men ja ska inte skrämmas för de e nog nåt enkelt fel på din bil... |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Luftfickan kan komma när som helst, vet flera som fått problem efter längre körningar. En kille hade BMW bytt impulsgivare åt (sitter bak motor) och fått lossa kylarslangen till kupén E39528 för att komma åt den.De hade inte luftat systemet efter det, det tog två månader innan den luftficka som verkstan hade skapat att hamna i termostathuset efter en långkörning. Och han bedyrade att han aldrig rört kylsystemet på bilen när han mejlade mig, men efter fick han klart för sig att BMW hade fått lossa kylarslangen när de bytt givaren, Han stod också redo att byta vattenpumpen.Finns nog nått inlägg nånstan om det men det var nog tidigt ivåras tror jag. MVH Hasso |
|
Kan man på något enkelt sätt se fall vattnet pumpas runt av vattenpumpen eller inte? - Johan |
|
|
Ta av locket på exp,kärlet. När motorn é varm så kommer det kylvatten i ett litet hål i ovankant, syns det inget så dra lite i gaswiren. Nisse |
|
|
Bilen började ju låta konstigt samtidigt också, verkar det inte konstigt om det bara vore en luftficka då?! - Johan |
|
| När vattenpumpen var borta så var den där plastprylen i 100 bitar, åkte och köpte en ny vattenpump.. Borde nog gå bättre när den e på plats... | |
|
Prova och spola rent kylsystemet och byt kylvätska på en gång. Rekommenderar BMW glykol för säkerhets skull orginalfetischist som man är. Mvh Asken |
|
|
Hej! Ju fler kockar.... Byt termostaten och se till att lufta ordentligt är mitt råd. Min termostat bara la av att fungera helt plötsligt. Vet inte om någon redan skrivit detta men iaf. Prova att koka den, bör öppna vid ca 90 grader. Lycka till! |
|
Anton |
Exakt detta hände mig för precis ett år sen,det visade sig vara vattenpumpen som gett upp tydligen ett vanligt fel på just de här års modellerna.Det kostade 1700kr för ny pump och arbete hos bmw i skövde. Anton. |
|
för några månader sedan så brakade min vattenpump helt och hållet men jag trodde då oxå att det måste vara termostaten så jag bytte den och luftade o luftade men det hjälpte inte så jag slet av pumpen och den var i totalt skräp eftersom hjulet är gjort i nått plastmaterial. eftersom jag hade luftat så mycket och motorn gått mer än varm så lyckades även toppackningen tappa sin funktion så även den fick jag ta o byta samt plana toppen då den var lite skevare än den ska vara.. Så mitt tips är, slit av pumpen och kolla för den har en tendens att gå sönder på ett nafs.. _________________ who dares wins... |
|
|
Hej Uhlmann! Undrar vad kalaset kostade när du byte allt på din bil ??? Vad var det för bil ??? Hälsningar ! |
|
TobbeBMW |
Är vattenpumpen kass så kommer det inget tryck i systemet, synns direkt nät man skruvat ur avluftningskruven, när man då rör gasvajern så ska det spruta vatten ur hålet, ju mer du gasar desto mer vatten, annars e pumpen kass. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.