AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
661

E36.. rycker i bakaxeln

wo
1
wookie
318is 92
Dat rycker i min bakaxel när jag ska starta(släpper upp kopplingen)... men bara ibland..
Det känns som om bakaxeln sitter löst...

Nån som vet nåt om problemet???

Tack..

daniel
JonasB
Har samma problem med min 320 -93. Ryckningarna kommer endast om bilen körts ett tag. Är den kall är det inga problem. Har hört att det kanske kan bero på att det kommit olja eller skit på kopplingen. Prova och slira rejält på kopplingen (nästan så det ryker).
Jag ska också byta olja i baxaxeln och se om det blir bättre.
Visa användare
ProPro-medlem
861
Tommie (AutoPower)
G08 iX3 2022 Carbonsvart
G08 iX3 2022 Mineralvit
F45 225xe 2017
Rycker? Menar ni inte att det "hoppar" om bakaxeln när ni kör iväg och accelererar på ettan? I så fall är det väl stödlagret till mellanaxeln (även kallad kardan) som är slut, vilket gör att mellanaxeln hoppar och far runt vid belastning.

Fast jag är lite osäker eftersom det är lite svårt att förstå hur det upplevs utifrån era beskrivningar. Byta olja i bakaxeln hjälper nog inte i vart fall, och att det skulle bero på olja på kopplingen ställer jag mig också tveksam till.

/Tommie, BMWPower
mi
566
micke t
Alpina B5 touring-06
Kolla skicket på silentbussningarna(dom 2st stora som sitter vid bakre domkraftsfästena), dom kanske är slut och måste bytas.

Mvh Micke t/
328-96
520-92(till salu!)
B6 3,5-89
percy
Har samma problem på min 318is -92.Det är olja som läcker ut på kopplingen därav att det hugger till.Men
det händer bara när den blir varm.Vad jag förstått är det ett vanligt problem på "Beamers".Men det hjälper att slira på kopplingen.Lägg i 5:an och slira försiktigt på kopplingen.Har man otur är koppligen kass.

Lycka till
/Pi

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Har också uppmärksammat detta men fick till svar att det berodde på att kopplingen på senare år (??) fått asbestfria lameller och att det inte hade med oljeläckage att göra. Problemet skulle visserligen mest märkas på ngt slitna kopplingar. Det blir väl till att byta så småningom.
Det blev dock stor skillnad när jag böt silentblocken på min (för att inte nämna väghållningen), innnan kunde bilen skutta som om den vore galen när man slirade på kopplingen och bilen var väldigt varm...

Mvh
Anders S.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.