|
|
|
|---|---|
|
Någon som har erfarenhet av att byta den så kallade hardyskivan, tacksam för mekartips & råd. | |
|
Bästa rådet du kan få är att kolla in t.ex. Haynes rephandbok. Där finns en del bilder och alla moment. Eftersom hela avgaseriet måste plockas ned kan det vara värt att veta att avgasflänsen mellan främre rör och grenrör sitter med koppar(?) muttrar med nyckelvidd 14mm. För att vara säker på att inte fördärva dessa muttrar sprejar du dom rikligt med rostlösare dagen innan och använder led eller hylsnyckel som är sex-kantig. 12-kantig skadar allt för lätt skallarna så att dom blir runda. I övrigt är allt ganska lätt men det går åt massor av tid på grund av allt pysslande. Mvh LEF |
|
|
Hej, Koppar/mässingbultar till främre delar av avgassystemet ska man aldrig återmontera. Deras sträckfunktion blir oftast fördärvad av en demontering och således ska man se dessa som engångs grejer. Om man vill göra det hela seriöst och slippa missöden. Ja, det GÅR att återmontera dom, givetvis. Men det är ej att rekomendera. Jag har själv tagit för vana att byta samtliga pinnbultar vid demontering av grenrör och dylikt eftersom härdningen i dessa blir helt åt skogen pga tempväxlingar. Mvh David |
|
|
Det räcker inte med att bara "sänka" ner systemet? Tackar för tipsen. |
|
|
Ser det annorlunda ut på dieseln? På min behövdes ingen demontering förutom själva skivan! Lite trångt vill jag minnas att det var men det gick iaf. Diesel Performance..... |
|
|
Även om du sätter dit nya muttrar måste du först få bort dom gamla. Pinnbultarna i grenrörsflänsen tror jag inte går att byta, då skulle det lika väl kunna vara genomgående bult. Kabeln till Lambda sonden har en snabbkoppling intill startmotorn på vänstersida i motorrumet, den delar du på underifrån. Dela avgassystemet efter katalysatorn och ta ner den bakre delen först. Sedan tar du den främre delen. Sedan systemet är nere är besvärligaste delen avklarad. Kolla även in skicket på stödlagret till kardan när allt är nere. Mvh LEF |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.