|
|
|
|---|---|
| Den 535E34 jag kör är körd lugnt och har haft en ägare innan med fullstämplad servicebok och körd snitt nära 2000mil/år i Tyskland. Nu till frågan, motorn vill ha ett par deciliter olja per 1000mil och det måste ju anses som lite men frågan är hur långt man kan/bör köra innan man skall renovera toppen om vi tittar framåt i tiden. Idag har bilen rullat snart 21000mil. | |
|
Jag har en E-34 535-91 importerad fr Ty som har gått 23000 mil. Den drar absolut ingen olja alls. Jag kör på Mobil 1 0w 40. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
1 liter på ett par hundra mil då börjar det närma sig. MVH Hasso |
|
Jag har i princip likadana motorer(M30) o min fd 528i-82 drog ca 2-3dl/100mil o då märkte jag lite blårök vid start annars inga märkbara effekter i övrigt..Mina nuvarande bilar drar "ingenting" mellan mina oljebyten som sker ofta(3-400mil mellan). Det första som brukar bli slitet är kamaxeln med tillb. i dessa motorer... Mvh Janne. |
|
|
Ett litet tillägg bara..En erfaren BMW mek sa att 7-8dl/100mil bör vara gränsen tyckte han.I instr.boken står det 1,5l/100mil=lite för högt enl samma källa. Hasso kom ju nära min siffra,så han har som vanligt tillförlitliga uppgifter med :) Mvh Janne. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det finns åtskilliga rekomendationer oavsett bilmärke där det får gå åt 1 liter/100 mil, men enligt min mening så är motorn slut då:))Och är sedan motorn katalysatorbestyckad så är katten körd med den oljeförbrukningen.Ett exempel är Mazda 323F där många ägare inte fick bilen genom bes efter 10-12t mil pga slitna ventilstyrningar som försåg katten med olja. Men med nya styrningar i rätt tid så brände katten rent sig hyfsat i de flesta fall.Och oljeförbrukningen var ju inte alls hög i detta fall. MVH Hasso |
|
Precis Hasso,med kat så blir allting lite känsligare. Tacka vet jag "raka" rör o åttiotalsteknik ;)) En annan uppgift står det att läsa att en förbrukning på 2dl/100mil,dvs upp till det så är det en motor i bra skick..med reservation att dem siffrorna var då för en "okattad" M30 motor... Mvh Janne. |
|
| Hmm alltså bara nackdelar med katalysator då... | |
|
Naturligtvis är den en miljöbesparande o bra grej, var mest på skämt jag skrev så,om det inte framgick :) Mvh Janne. |
|
|
Jag har haft en 535i-90 som endast rullat 11500 mil då jag köpte den 96 tror jag det var. Jag körde bilen tills den närmade sig 20000 mil ingen oljerök eller oljeförbrukning. Men tidigare inlägg stämmer nog jäkligt bra,pratar vi närmare litern per/100 mil då är nog motorn snart penisionär.. Så jag tror du kan sova lungt ett tag till om du inte råkar ut för onormalt högt ventiltick eller kamaxelslammer. Jag har erfarenheten på m30 spisar att dom kan knacka och leva bus ganska mycket trots att dom inte drar onormalt mycket olja. Men lyssna noga mellan varven på hur motorn låter och justera ventilspel osv...så har du säkert bil&motor i många mil till..MVH//Simon |
|
|
Jag har en som snart gått 28000 mil. Jag kan inte se att nån olja förbrukats imellan serviceintervallerna.. Ingen som helst blårök för den delen heller. Mycket nöjd.. Johan |
|
|
Min har gått 19000..tar ingen olja alls vad jag kan se iaf..rör sig inte på stickan mellan oljebytena dvs var 1000:e mil. //Roger |
|
| Jag har en 535i -88 med lite över 20000mil på mätaren men den har en nyrenoverad topp och den har inte dragit nå olja sen jag köpte den. Har kört kanske 600-700 mil sen dess. | |
| zeg, skam vore om en 535a med nyrenoverad topp skulle dra någon olja | |
| Har en 535I-88 som har gått 30 000 mil och drar ingen olja alls | |
|
Min e34 535 91' gjorde jag oljebyte på för 3 månader sedan. Har inte fyllt på olja ännu, har kört ca 300 mil och kollar alltid oljan lite väl ofta - lite för petigt? Helsyntet 5 - 40 "It's furious to be fast!" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.