AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
545

råd sänkning 330 touring

al
72
albin
bmw 330i Touring -01
hej jag tycker min 330 touring ser lite för hög ut
någon som kan lite mer om sänkning om var man ska vända sig och vad kostar det och hur mycket ska man sänka den!!! tacksam för alla svar

ma
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag lät "Stötdämparexperten" i Stockholm montera Eibach-sänkningsfjädrar och ställbara Koni-dämpare på min förra bil (en compact). Den blev som en gokart att köra! Stötigare men samtidigt helt suverän i kurvor.

Den sats jag valde sänkte 30 mm runt om.
Sänker du mer än så blir bilen väldigt opraktisk vid fartgupp, trotoarer och vid vinterväglag med moddsträngar etc. 30 mm var precis på gränsen för att bli opraktisk, det var mer än en gång man körde på klumparna med fruset modd från stänkskydden på andra bilar så att det small till under motorn i tvärstaget som sitter som skydd under den. Spoilern (original) klarade sig varje gång...men som sagt några mm till....!

Jag funderade länge på att köpa BMW:s sportfjädrar (sänker ca 15mm), men de var betydligt dyrare.

Mvh
Johan B>>> Vad kostade de då (dvs BMW:s)? Sänker de verkligen bara 15mm? Det måste väl gå med originalstötdämpare i så fall?
mvh
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag kommer inte ihåg exakt hur mycket det var BMW ville ha, men jag har för mig att det var ca 12000kr för fjädrar och dämpare. Det var för ca fyra år sedan.

Om jag inte minns fel kostade min sänkning med ställbara Koni 8000kr!
Jag har tyvärr inte kvar kvittot eftersom jag lämnade hela pärmen med dokumentation av bilen när jag sålde den.

Anledningen att jag länge funderade på just BMW:s sportfjädrar (och dämpare) var just att den inte sänkte mer än 15mm.

Rent tekniskt kan du säkert ha originaldämparna kvar, men de kommer att slitas ut snabbare pga att de får hantera större krafter med hårdare fjädrar som de inte är dimensionerade för. Dessutom kommer de inte att fungera optimalt tillsammans pga att de inte är avstämda för varandra.

Mvh

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
BMWs sänkningssats är väl det sk mchassiet och då är det både dämp och fjädrar mm som byts. Har kört 330 både med och utan mchassiet och det räckte enligt mig men vill man ha ett styrkjärn på vägen är det bara att bege sig till stötdämparexperten. 330XiA har moddat sin bil rätt rejält den låg verkligen tight mot vägen. Får maila han.
Asken
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Det finns komfort kvar i bilen och den ligger dikt genom varje rondell är min kommentar:)
Asken
al
72
albin
bmw 330i Touring -01
tack för hjälpen!!!

ma
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.