AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
442

Drivknutsglapp?

Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Hjälp mig!!! När jag axar från noll så känns det som om jag har ett "ägg" i däcket första varvet, eller något glapp i drivknuten. Tror inte att det rör sig om däcket i och för sig, känns mer mekaniskt... det hörs ingenting heller. Har någon upplevt detta förut?
Danne

- H U M A N R A G E -
Länk
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Finns det nåt lätt sätt att kolla drivknutarna?
Danne

- H U M A N R A G E -
Länk
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
finns det ingen som vet nåt?

- H U M A N R A G E -
Länk
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Har fått diagnos bakvagnsbussningar... Vet någon nåt om det då?
Visa användare
317
RG
116i F20 M-Sport -15
330i F30 -16
997.2 Carrera S -09
När det gäller bakvagnsbussningar så är det troligtvis silent blocken som avses. Lätt att kolla om man hissar upp bilen och bänder lite med bräckjärn omkring bussningarna. Ofta ser man direkt att bussningarna är slitna.
Bytte mina för 3 veckor sedan hos Jürgen Weise, 1500 monterat och klart.

Mvh Rickard
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
RG- Vad hade du för symptom innan du bytte på din?
Danne

- H U M A N R A G E -
Länk
Visa användare
317
RG
116i F20 M-Sport -15
330i F30 -16
997.2 Carrera S -09
Dandelue:
Svajiga vägegenskaper, vid snabba kursförändringar i farter över 70 var ett exempel. Vid full acceleration kändes det som att bakvagnen tog ett annat spår och man fick nästan styra emot för att bilen skulle behålla kursen rakt fram.

Vid 4-hjulsinställning/mätning visade det sig att det inte gick att ställa in rätt värden därför att bussningarna i baken var totalslut. Rätt värden infann sig om man bände lite vid silent blocken (simulerade en ny bussning)

Rent visuellt kunde man se att de var slut och BMW verkstaden gjorde denna bedömmning redan för 1½ år sedan så det var dags för byte nu...
Har faktiskt inte haft något direkt klonk ifrån bakaxeln trots detta. Det kunde dunka lätt i bakvagnen när automaten var kall och skickade i vissa växlar lite hårt.

//Rickard
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.