|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag har precis köpt en BMW525 Touring med eftermonterad AC av märket Diavia. Nu är det så att den inte fungerar, efter en titt i motor utrymmet så kan jag konstatera att det på höger sida en bit ner sitter en Guldfärgad komponent mde följande märkning: SFER RH50 HA2 0ohm62 5% C2 Denna verkar trasig då ena halvan har åktur kyldelen och hänger löst i en kabel. Vad är detta för något och har den med ACn att göra? Hälsningar Lars | |
|
Hej igen, Så här ser den ut! Länk Men vad är den till? och var kan man köpa en ny? hittade inte den i Elfa. Hälsningar Lars |
|
|
Utan att veta säkert så tror jag att den har med hastighetsreglering av tex kylfläkten för kondensorn. Det finns då ett liknande motstånd på original ac-anläggningar. Motstånder är av värdet 0,62 Ohm -+5%, och gissningsvis så är det ett 50 watts... Det är rätt viktigt att ersätta med ett som tål minst lika mycket effekt annars så brinner det tämligen omgående. Elfa har ett liknande med artikelnummer: 60-670-86. Men ring gärna och kolla med dom om jag har rätt, innan du beställer, jag vill inte ställa till med nåt. :) |
|
|
Det är ett 50W motstånd på 0,62 ohm, tyvärr inget standardvärde. ELFA:s 60-670-86 skulle kunna ersätta, är på 0,68 ohm men borde inte göra nån större skillnad, fläktmotorn kommer att gå marginellt långsammare. Pris 52:50 + moms. FP |
|
|
En uppdattering! Jag köpte ett sådant motstånd på elfa och monterade in. först gick inte fläktaran iaf. men efter att jag petat på dem med en skruvmejsel så startade de. Men motståndet blev extremt varmt. Det luktade bränt om det. Efter det så har jag bara kört AC korta stunder (behövs ju inte nu på vintern) Härom dagen glömde stänga av ac när jag parkerade bilen min fru körde iväg och efter ca 30 min så gick motståndet sönder(ena halvan flög ur kylflänsen!) Någon som har någon ide varför? Hälsningar Lars |
|
|
Verkar som motorn drar alldeles för hög ström, kan ju vara lagren som kärvar t.ex. Om den inte startar utan att peta lite på den, dvs den har stannat i ett läge där kolen inte gör kontakt är det nog bara att byta. Tvivlar på att den går att serva eller att det är lönt. Jag förutsätter att motståndet var av samma storlek (effektmässigt och med rätt resistans) som tidigare och monterades på kylande underlag. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.