AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
630

Biltvätt

Su
554
SunKi
325i -92
Tänkte tvätta min nyinköpta BMW 325i för första gången i helgen, aldrig haft en bmw, och aldrig något man ens kan kalla en bil. Vad ska jag inhandla för biltvätten? Tänkte mig bumpershine, ngn form av tygtvättmedel för inredningen och något bilschampoo med vax i kanske?
Bör man ha annat? typ, rubbing, polish? det är ju en hel jungel där ute :) Tacksam för svar
Br
196
Brutus
Något modifierad 730 -91
En bra tvättsvamp är en god investering, natursvamp är absolut bäst men både dyr och inte så lätt att få tag i. Jag har testat Turtle "Extreme" shampoo och kommer nog att fortsätta med det... Jag kan rekommendera dig att köpa ett bra sämskskinn också, (OBS! Köp inte ett snikskinn, du kommer att ångra dig. Ett bra skinn håller i flera år...) efter du har skinnat bilen torr är skinnet utmärkt att torka bort damm från instrumentpanelen med, skölj skinnet ordentligt efteråt bara, (gärna med yttepytte tvål i vattnet) innan du lägger det på tork. Om man ska använda polish/rubbing på bilen beror väl mest på hur illa det är bevänt med lacken, är bilen maskintvättrepig eller oxiderad så är det väl i princip ett måste för att få ett bra resultat, men polering anser jag inte vara ett jobb för nybörjare. Rekommendationer på vax & polish kan du läsa i ett antal diskussioner nedan, som du säger "det är en djungel", och det finns väl inget "frälsarvax" ännu, men en hel del bra märken. Ska man generalisera så kan man nog säga att "man får vad man betalar för" och sällan är billiga produkter bra...

mvh
/B
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.