|
|
|
|---|---|
|
Då är man i farten igen då. Har idag en E36 som jag själv tycker är väldigt välbalanserad på vintervägar(sommar oxå). Vill man sladda lite så är det inga problem och man behöver inte oroa sig speciellt för obehagliga överaskningar när man kör mer sansat, jag kan bara jämför med min 318 E30 som ibland kunde få för sig att sladda lite väl lätt ibland. Hursomhelst så går jag i funderingar på ett E34 köp och undrar om det är någon här som har erfarehet av både E34 och E36 på hala vintervägar. Spelar det tex in att E34:ans konstruktion är något äldre, den kom ju -88 medans E36 kom väl -91. Någon som har erfarenheter eller åsikter? | |
|
Jag tycker att den är kul att köra på vintern. Visst det finns ju betydligt bättre vinterbilar, men jag har inte råkat ut för några obehagliga överraskningar. |
|
|
Den är snäll i vinterväglag. Visst kan det ganska lätt bli en vift på rumpen, men man blir förvarnad i god tid och det är lätt att reda ut. Den går dit man vill. Diesel innehåller mer energi än bensin! |
|
|
Tack för svaren. Då kanske det blir en E34 om ett tag då. mvh Larsa |
|
|
E34 med ASC går som på räls i snön! Går knappt att få upp på tvären med mindre än att man provocerar med att "gunga" upp en sladd Med bra friktionsdäck är det bara mer med pedalen och även Audi A4 Quattro får sig en omgång... |
|
|
Jag hade en 520-92 före 328:an och jag tycker att 328:an är mycket mer välbalanserad och lättkontrollerad på vinterväg än vad 520:n var. Det är mycket lättare att hålla ett långt kontrollerat bredställ på vintern med 328:an. Mvh Micke t |
|
| Det beror nog mest på vikten. Alltså allt är ju väl sålänge inget händer (och särskilt om man har ASC)men om man väl får sladd så är det ju mer "bil" som flänger runt. | |
|
Den 525:a jag kollat på har inte ASC. Är det någon annan som har kört både E36 och E34 på vinter vägar? mvh Larsa |
|
|
Tja! Är det någon som vet om ASC fanns på de tidiga modellerna av E34??? T.ex. på en 525:a från 88-90??? Mvh Tobbe |
|
|
Någon annan som har erfarenheter av båda modellerna? /Larsa |
|
|
Jag föredrar e36 alltid framför e34 men jag har enbart kört en sur 518 för några år sedan med nya dubb i ca 15 mil och det var inga problem. Den kändes lagom trygg osv. Körde e36 i 2.5 år och hade aldrig några problem med vinterväglag och detta var utan ASC. Med bra vinterdäck så är e34 en snäll vinterbil. |
|
|
Tack för era svar! mvh Larsa |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.