AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.931

wieteckit till min 318is?

Sida 1 av 2
ant
Jag har funderat på att köpa ett väghållningssats från [url=Länk. Den sats jag har tänk mig mig är Wietec Ultra GT 60/60. Men om man kollar jag på hemsidan så ser man att det finnns två olika satser. Båda verkar sänka 60/60 men så står det 45mm och 51mm inom parentes. vad betyder det?
Dessutom undrar jag om dessa satser passar min 318iS även fast det är en 91a. det står att satserna på sidan passar till 11/82 - 12/90.
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Jo, den passar förutsatt att det är en e30 du har.
Visa användare
496
luften
e91 320dA Touring -11
45mm och 51mm är ytterdiametern på framfjäderbenen. vet inte vad 318is har, men 325:an har iallfall dom grövre, och dom flesta 320 jag sett har 45mm... det e juh bara att sticka ut o mäta vad du har så vet du..!

///air, BMW Club Finland #2150

325:an -> Länk
318is har 51mm fjäderben.
På e30(i sverige) är det 318is ,325i och M3 plus de som har m-technic chassit (som var option till alla modeller) som har den dimentionen.
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Väl talat. Köpte precis från samma ställe en likadan sats fast 60/40. Fick den och monterade den i förra veckan. Bra passform, läckra grejer och bra att arbeta med.
Var lite leveransförsening så det tog en månad, men det är ju sådant som kan hända.
Det du skall beställa är den för den 4-cylindriga. Passade utmärkt.
ant
vad bra. då ska det beställas en 60/60 sänkning med 51mm fjäderben.. men jag monterar nog efter vintern är över..
har precis beställt ett green cotton filter som ska monteras och efter det så blir det antalgigen ett ferritasystem 2.5" efter katten.
jag har funderat på chip också. är det värt pengarna för ett chip? jag har hört att m42 motorn inte är riktigt optimerad från fabrik. med ett chip ska motorn gå både snålare och bättre? stämmer det?

Fr
411
Fredrik Larsson
Z3M Coupe-99
M3-88
523iM-00
ang. 51mm fjäder ben så sitter det nog på mer än 318iS, 325 och M3
Satt iaf. på den framvagnen jag köpte!(som var från en 320 Touring)
Kan vara så att även touring bilar har 51mm!?

/Fredrik Larsson
BMWCS syd #4131

"BMW M3 E30 -Den första och RIKTIGA M3:an"
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
ant:

Kan tänka mig att du har rätt i att motorn inte är riktigt optimerad eftersom den utvecklar mer vrid och effekt i E36. I alla fall på pappret. Frågan är ju dock om det beror på att den just sitter i en E36 och att det då är annan luftburk, grenrör m.m. eller om det är elektronik och annan optimering.

Får du tag i information om detta så är jag mycket tacksam om du delar med dig av den till mig. :)
Peter
Tja!

jag har ett sådant Weitec chassi monterat på min 325 e30, 60/60 medd ställbara dämpare, rätt trevligt blir det.. och hyggligt stumt ialla fall :)

men vore jag dig köpte jag 60/60

mvh PETER
ant
Haglund2306 -->

Jag hittade informationen här Länk
Den sidan är en undersida till den här Länk
Finns en hel del info till 318iS E30 där.

Att chippa en M42 motor verkar nu när jag läst lite om det helt klart värt det. Ska höra med Arosauto idag och se vad dom kan göra...
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Låter väldigt intressant!

Om du hittar ett chip du bestämmer dig för så säg till! Har aldrig pillat med elektroniken innan.
Ti
2.587
Ticco
420i -14
Här hittar ni chip för 50 euro.

Länk

//Ticco

www.ticco.com
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Tackar och bockar!
Fredik Larsson:
Det är möjligt att det sitter 51mm på touring, precis som att det är skivor bak på alla touring.

Glömmer bort dem när jag räknar upp modellerna, sorry.

M42:an i E30 och i E36 har samma insprutnings system Mtronic 1.7 så det är inte där skillnaden ligger. Skillnaden ligger i att i E36 har M42:an variabla insugslängder.

Grejjen är också att de flesta som mätt effekten i en e30 med M42 motor fått siffror runt 145hk orginal.

Brendan Purcells 318is mättes på rullandelandsväg där drivlineförlusten mättes med costdown vilket inte alltid är tillförlitligt. Han tror mer på en effekt runt 155hk efter chippningen.
ant
jag var och pratade med aros auto idag. dom skulle ha 3600 kronor för att montera ett superchips i min 318iS. enligt deras papper skulle jag få cirka 13Hk med det chippet. Men han trodde på cirka 20-25Hk ökning om jag monterade öppet filter och ett grövre avgassytem. Filter är beställt och ett avgassystem ska monteras så snart som möjligt. Troligtvis blir det ett ferrita system från kat. och bakåt.

Fr
411
Fredrik Larsson
Z3M Coupe-99
M3-88
523iM-00
ant:
låter intressant!
Återkom med resultat när du monterat grejerna!

/Fredrik Larsson
BMWCS syd #4131

"BMW M3 E30 -Den första och RIKTIGA M3:an"
matte22k
hej jag har mappat min hos turbo center, visst vart det skillnad men det är svår att säg hur många hk det vart. angånde sänkningsatsen så köp en 60/40 istället bilen ser så hängig ut annars..

Jo
75
Jon_318iS
318iS -90
Om jag beställer en weitec sats från bildelsimporten för fyrcylindriga bilar vart anger jag att jag vill ha 51mm
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Jon_318iS:

Det behöver du inte göra. De kan sina grejer där. Jag lade bara in en order på en sats till 4-cyl. E30 88-91.
De frågar också vad du har för bil när du lägger ordern och skriver du i där att du har en is så hajjar de det.
Peter
jag sänker hellre 60/60 för viktfördelningens skull... men om man bara går på utseendet så kanske man kan tycka 60/40 är snyggare.. men men smaken är ju delad.. bakskärmen på e30 ska ju skära lite över däcket :)
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Hallå! Jag har väntat på mitt chip som jag beställde från 318is.de i ca tre veckor. Det skulle tydligen vara ett chip som är optimerat för grupp N 318is och skall endast köras ihop med 98oktan. Vet tyvärr inte vad som är gjort med de motorerna i övrigt. Men killen som har sidan utlåvade en effektökning med 7,35kW/10hkr/20nm då han bromsat sin bil både före och efter chipning.

Blir mycket spännande att se hur resultatet ter sig, och om någon är intresserad kan jag återkomma med infomation (kommer att mäta upp tider på bilen före och efter) så snart jag har fått chipet.

//Johan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.